Strumpeband- varför?
Många väljer ju att ha strumpeband på sig på bröllopet? Fyller det något syfte, är det tradition eller vad gör man med det???
Många väljer ju att ha strumpeband på sig på bröllopet? Fyller det något syfte, är det tradition eller vad gör man med det???
Oftast av tradition tror jag och kanske skrock också, man skall ju ha något blått...Det blir ofta strumpebandet. Traditionen innebär, tror jag, att bruden skall kasta strumpebandet och att alla ogifta manliga gäster skall slåss om det för att se vem som blir gift härnäst. Typ motsatsen till att kasta brudbuketten.
OK, hur vanligt är det att man kastar det då?
._ .
Jag har varit på en hel del bröllop där brudgummen (INTE bruden) kastat strumpebandet till alla ogifta killar. Brukar vara minst lika kul som att kasta brudbuketten.
Rätt vanligt tror jag. På dem bröllop jag varit har man gjort det vid hälften av dem, kastat strumpebandet alltså.
Traditionen att kasta sitt strumpeband är amerikansk, icke desto mindre skoj
Ska man göra det "rätt" ska dessutom brudgummen ta av det med tänderna innan man skjuter iväg det...här ska skjutas hej vilt
Dum fråga - men finns det någon "tradition" angående vilket ben man skall ha strumpebandet på??
Jag hade ingen användning för strumpeband så jag hade inte det. Det skulle inte heller kännas bra för mig att låta min man ta av mig strumpebandet med tänderna inför gästerna och sen kasta ut det...
Jag har faktiskt aldrig sett det göras heller.
Enligt svensktradition ska man egentligen ha ett broderat strumpeband men det är ju inte lika vanligt att tärnornan kan bordera idag, för det är egentligen hon som ska göra ett till bruden. Så ska det i alla fall knytas strax över vänster knä. Dessutom ska egentligen bestmannen oxå ha ett. Det ska han ha på sig under vigseln och se ge till sin brud när han gifter sig.
Kul tradition tycker jag. Min mormor har broderat 2 band till mig, ett till bestmannen då, men 8888 korsstygn i varje!!!!!!
/Elin
Elin:
Va' gullig av din mormor!! Låter som ett jätte jobb hon lagt ner!
Det där med bestmannen har jag aldrig hört - mycket roligt kuriosa det finns!!