• Vill nu

Vad är vanligast? Vigselring bara till bruden eller till båda?

Trodde av någon anledning att det alltid var vigselring till bda parter, men nu säger min sambo att han inte vet nästan nån kille som har vigselring. Skulle bara vara kul att veta vad som är vanligast?!

• Svar på tråden Vad är vanligast? Vigselring bara till bruden eller till båda?
  • Höstbrud-07

I Sverige är det helt klart vanligast att killen bara har en ring, förlovningsringen blir således vigselring efter bröllopet. Kvinnan har två, en förlovningsring och en vigselring.

• aikidoaasa

traditionen är att bara bruden har en vigselring... men det finns ett antal killar nu som börjar skaffa dem... men det är olika från person till person.

• Vill nu

Hm... måste alltså erkänna att sambon hade rätt då... =O

• Mrs Mommy

Vad jag vet så har killen en ring i nästan alla kulturer.
    Skillnaden från oss och tex USA är att båda "får" en förlovningsring, i USA får bara kvinnan förlovningsring och sedan båda en vid vigseln.
    Andra kulturen bla spansk tror jag flyttar mannen förlovningsringen från höger till vänster hand (kan vara tvärt om)
    Det finns mao olika traditioner men mannen har bara 1 ring.

MEN om mannen vill ha både vigsel och förlovningsring är det inge fel med det, blir mer och mer vanligt trots att det inte är någon tradition.

• Vill nu

Mrs Mommy skrev 2008-08-13 22:12:35 följande:

Vad jag vet så har killen en ring i nästan alla kulturer.Skillnaden från oss och tex USA är att båda "får" en förlovningsring, i USA får bara kvinnan förlovningsring och sedan båda en vid vigseln.Andra kulturen bla spansk tror jag flyttar mannen förlovningsringen från höger till vänster hand (kan vara tvärt om)Det finns mao olika traditioner men mannen har bara 1 ring.MEN om mannen vill ha både vigsel och förlovningsring är det inge fel med det, blir mer och mer vanligt trots att det inte är någon tradition.
    Intressant!
  • 26maj2007

Min man ville absolut ha vigselring, han vill också se gift ut. bild på hans ring finns i mitt galleri.

• Vill nu
    26maj2007 skrev 2008-08-17 20:17:34 följande:
    Min man ville absolut ha vigselring, han vill också se gift ut. bild på hans ring finns i mitt galleri.
    Vilka fina bilder! Grattis i efterskott!
  • Dsy04

vi har både förlovningsring och har beställt till oss båda bröllopsring så han ska ha 2 o jag 2

men jag tror det vanliga är att han har 1 o hon 2

• FrökenHoppsan

min man har en ring (som han fick vid förlovningen), och jag har två nu efter vår vigsel.. Det är nog vanligast så. Men man ser nu att fler o fler killar också vill ha vigselring..

• Vill nu

Hm... sambon får mer och mer rätt för varje svar här, ser jag!

• Mrs Mommy

Men om ni gör det på amerikanskt vis får båda, men bara du "är förlovad"
    Vill nu skrev 2008-08-17 20:26:49 följande:

Hm... sambon får mer och mer rätt för varje svar här, ser jag!
  • Miss Emi

Vi ska ha en varsin vigselring utöver våra nu förlovningsringar!
    Tycker det är fint när mannen också har två och ser gift ut!

• Tooticki

Vi har två ringar var, min man vill också se gift ut!

• JTN

Vi kommer troligtvis ha en ring båda två nya vid vigseln. Vi har båda förlovningsringar nu, men de kommer vi smälta ner till smycke åt mig (bruden) då vi helt byter stil på våra vigselringar. Rostfritt stål istället för guld som vi har i förlovningsringarna.

• Syster Blå

Vi har två ringar var, jag har en slät och en med stenar medan min man (känns häftigt att säga det, har bara varit gift i tre veckor) har två släta. Ser väldans manligt och snyggt ut

• Rosenpetunia

Vi har två ringar var. Det var jätteviktigt för min man att även han skulle ha en till ring när vi gifte oss och jag tycker att det ser så fint ut på honom... *love*

Så jag tror att det är nog svårt att svara på din fråga, vad som är vanligast alltså. Alla min mans kompisar har två ringar, några har en ring på fingret och en runt halsen i ett halsband.

• Novemberbröllop08

Min blivande kommer bara ha vigselringen, våra f-ringar har vi inte kvar.

• chamor

min gubbe ville absolut bara ha en!

• Leeeloo

Min man kommer att byta ring. Han vill bara ha en ring men samtidigt vill han ha en vigselring. Den är jättefin. =)

Svar på tråden Vad är vanligast? Vigselring bara till bruden eller till båda?