• No Place That Far

mellannamn/efternamn för barnen

Hej,

nu har jag letat och letat bland gamla trådar men hittar inget svar... jag har svårt för att förstå läget med mellannamn och efternamn för barn innan och efter bröllopet.

Ex.
    Kvinnan heter Karlsson, mannen heter Jönsson. Får de barn kan barnet ha båda namnen, ett som m-namn och ett som e-namn. Vid bröllopet tar kvinnan Jönsson som e-namn och har kvar Karlsson som m-namn (likadant som barnet har). Efter bröllopet kommer det ett barn till. Vad får det heta?

Får det barnet ha Karlsson som m-namn och Jönsson som e-nanm? Jag har läst någonstans att barnet inte får det utan får bara heta Jönsson.

Jag har läst på skatteverkets hemsida men det står inget om detta dilemma. Vi står nu i situationen att vi måste namnge vårt barn och har planer på att gifta oss. Vi vill ha möjligheten att eventuella framtida barn ska heta likadant som vårt nuvarande barn. Därav min fråga.

Snälla hjälp mig i denna namndjungel!

• Svar på tråden mellannamn/efternamn för barnen
  • CSK

Våra barn heter både mitt och min mans efternamn.
    Jag var tvungen att skicka in deras papper först och få hem svaret innan jag kunde skicka in mitt. Annars hade de inte kunnat få mitt efternamn som mellan-namn.
    Men jag vet faktiskt inte hur det blir om det kommer ett knyte till. Ring och fråga, det gjorde jag (som tur va!).
    Håller med dej, en riktig namndjungel.

Lycka till!

• anne på grönkulla

Det stämmer som du förstått det, ett tidigare efternamn som nu är ett mellannamn hos en av föräldrarna kan inte ärvas av ett barn, även om barn som fötts före förälderns namnbyte har det. Däremot får barn visst automatiskt samma efternamn som helsyskon.

Svar på tråden mellannamn/efternamn för barnen