• Risslan

Lätt skidåkning i alperna, finns det???

Är det någon som kan hjälpa mig angående skidåkning i alperna.
    Jag är ingen större stjärna tycker det är kul med blåa backar och blir spänd i röda backar och åker "stelt" i röda här hemma i Sverige.

Kan man med dessa kunskaper klara sig i alperna och det blir njutbar åkning? Kan någon rekomendera någon ort. Själv har jag fastnat lite för den italienska orten Cervinia men tycker det är jättesvårt att få någon uppfattning utifrån resebeskrivningarna.

• Svar på tråden Lätt skidåkning i alperna, finns det???
  • Telemarkgrrl

Jag tycker att man kan åka i alperna lika gärna som svenska fjällen som nybörjare. Systemen i alperna är ju så stora så att det finns backar för alla. Men det kan vara värt att studera pistkartan ordentligt så att man inte råkar hamna någonstans där det bara finns en svart backe ner.

Ett ställe som har en stor del gröna och blå backar är Valmeinier i Frankrike. Livigno i Italien passar också nybörjare för där finns breda och bra preparerade pister. Men som sagt så tror jag att du klarar dig finfint i vilken ort som helst!

• Risslan

Tack!
    Livigno finns också med på min lista över tänkbara ställen liksom några i Frankrike som lät lockande men hur är det med språket klara man sig med engelskan då min franska är mer än knapphändig

• Telemarkgrrl

Jag har haft turen att åka med folk som kan lite franska men jag har ändå känslan av att fransmännen på turistorter har blivit mycket bättre på, och framför allt mer villiga, att prata engelska. Öva lite in "bon jour" och "merci" så går det nog bra.

• Buffa

Kan verkligen rekommendera Livigno, underbar plats, breda fina pister och vilken mat...
    Lång bussresa dit men det är det värt.

• Risslan

Tack för era svar!
    Livigno låter mycket intressant och när man tittar på pistkartan ligger de blå backarna på rad Är backarna långa eller är de korta och breda. Skulle vara kul med låååånga härliga backar så inte största tiden tillbringas i liften eller liftkön...och hur är det med liftköerna?

Många frågor blir det

• Linum

Val Thorens (Frankrike) är annars väldigt bra! Många system och en hel del sköna backar som inte är för svåra. Dessutom pratas det en del engelska där, vad jag kommer ihåg (fast jag pratar ju å andra sidan franska också...).

• Snyggelina

Det är det som är så underbart med alperna, backarna är lååånga så att du kan åka hur länge som helst. Jag är ganska ovan som skidåkare och jkag tycker att det är underbart där! Hamnar man i en brant backe är de oftast så breda så det är lätt att sick-sacka ner.

Risslan skrev 2008-08-12 08:13:53 följande:
    Tack för era svar!Livigno låter mycket intressant och när man tittar på pistkartan ligger de blå backarna på rad Är backarna långa eller är de korta och breda. Skulle vara kul med låååånga härliga backar så inte största tiden tillbringas i liften eller liftkön...och hur är det med liftköerna? Många frågor blir det
  • Risslan

Tack för svar
    En fråga till! Överrensstämmer färgkodningen över backarna med den här hemma eller är en blå backe där blåare eller rödare än vad den är här?

jag blir verkligen sugen på att åka nu Så nu gäller det att försöka ordna barnvakt i en vecka!

• HurraViSkaGiftaOss

Courmayeur i Italien är super!!

• Tidsmaskin

Vill man till Österrike kan jag rekommendera att bo på Slottet i Mittersill och ta buss och linbana upp på Kitzsteinhorn. Där finns många roliga lätta backar. Liftkortet gäller också systemet i Kitzbuhel, men där har jag aldrig varit.

• Therese 83

Tidsmaskin
    Har du någon hemsida till slottet samt till backarna?

• elvisbrud

Jag tycker det är mycket lättare att åka i alperna, det är helt enkelt bättre backar och mer riktig snö!

• didis
    elvisbrud skrev 2008-08-17 19:53:44 följande:
    Jag tycker det är mycket lättare att åka i alperna, det är helt enkelt bättre backar och mer riktig snö!
    Glöm inte godare glüwein!

Badgastein är vår favorit, kanonbackar och stora system, man kan ta bussen till Sportsgastein och ännu längre bort om man vill. Mer genuin stadskänsla än i de renodlade turistorterna (Avoriaz tex, mkt ocharmigt ställe) och ett härligt termalbad.

Sedan jag började som privattandläkare har jag blivit jättefeg och åker bara snälla backar (bryter jag handlederna går jag i konkurs) men har inga problem i alperna.
  • Snyggelina

Åh, Badgastein! Dit längtar jag alltid tillbaka...

didis skrev 2008-08-18 08:25:31 följande:
    Glöm inte godare glüwein! Badgastein är vår favorit, kanonbackar och stora system, man kan ta bussen till Sportsgastein och ännu längre bort om man vill. Mer genuin stadskänsla än i de renodlade turistorterna (Avoriaz tex, mkt ocharmigt ställe) och ett härligt termalbad.Sedan jag började som privattandläkare har jag blivit jättefeg och åker bara snälla backar (bryter jag handlederna går jag i konkurs) men har inga problem i alperna.
  • Plummis83

Jag åkte med min bästa vän till Österrike i nästan 2 veckor för några år sen och då hade jag inte åkt slalom på säkert 8-10 år nånting men hade det jätte lätt i de backarna!! Tog t.o.m. en svart backe när jag ändå var igång men hade inga problem med den! Var bara att sick-sacka ner om det blev för svårt!!

Jag kan rekommendera Finkenberg i Österrike! Om jag inte minns helt fel så ligger det inte så jätte långt ifrån Badgastein!!!

• didis

ÅÅ vad sugen jag blev på skidsemester! Vi som skulle strunta i den i vinter o lägga pengarna på bröllopet istället. Det är nästan så jag ångrar mig... kanske kan ta en kortsemester bara...

• skille

Lei en skiinstruktør i to timer, de vil gi deg tips og vise deg hvordan man hånterer bakkene på best mulig måte. Innstil deg på at du klarer det, og ikke gi deg med en gang. faller du så prøver du på nytt. Du får til det du vil få til, ett enkelt lite triks er å forsøke å være avslapet, (vet det kan være litt vannskelig). Håper du får en fin tur:)

• Risslan

Tack för alla fantastiska tips, jag blir mer och mer övertygad om att jag kan och verkligen vill åka och att jag kommer att klara av backarna! Har börjat höra oss för om barnvakt och det kan kanske gå....

Jag har nu fastnat för cervinia som verkar bra med många blå backar och ännu fler röda.

Svar på tråden Lätt skidåkning i alperna, finns det???