• PennyJenny

Resa över nyår?

Det är inte vår bröllopsresa eftersom vi är gifta sedan ett år, men jag är lite sugen på att åka bort över nyår som kommer.

Jag skulle vilja att det är hyfsat varmt, 20 grader i alla fall. Men det behöver inte vara jättevarmt. Jag vill inte åka långt, så Thailand är uteslutet. Det ska finnas mer än sol och bad att göra och helst vill jag inte ruinera mig.

Så vart sjutton åker man? *S* Är jättedålig på sånt här, mina solsemestrar har varit i spanien/italien/grekland och det är ju inte så spännande i dec/jan.

Någon som kan komma med tips?

• Svar på tråden Resa över nyår?
  • Readhead

Min sambo och jag ska åka bort över nyår. Vi ska åka till ett jättefint hotell på Kanarieöarna, Gran Canaria närmare bestämt. Där är det ju varmt på vintern också, eller det ligger ju iaf mellan 20-25 grader.

Förra året var jag också borta på vintern, då åkte vi till Gambia. Där låg det runt iaf 25 grader på dagarna, vissa dagar mer. Det var en av de bästa resorna jag har varit på. Är ju dock ett väldigt fattigt land och det får man ju vara förberedd på. Vi var ute på många utflykter, hälsade på i skolor, åkte till djurparker, besökte SOS-barnby o.s.v. Är man sugen på sånt är det ett jättebra resmål och människorna är väldigt glada och vänliga.

oj..blev ganska långt inlägg nu.. :P

• PennyJenny

Kanarieöarna hade varit ett alternativ om det inte vore för att jag misstänker att det kanske blir att vi åker dit hela familjen nästa år när pappa fyller 60, vilket han gör på juldagen. Eller så samlar jag på mig massa bra förslag på andra resor tills dess och föreslår dem och så åker jag och mannen till kanarieöarna i år. Så kan man ju oxå göra.

Gambia har jag funderat på och helt ärligt, just nu känner jag att en sådan resa inte är vad jag vill göra. Jag tycker verkligen det är jobbigt med sådan enorma klassklyftor och jag känner mig bara hemsk när jag reser så. Jag klarar knappt av att gå förbi hemlösa på väg till och från tunnelbanan här hemma utan att tömma plånboken. Och jag känner att den sortens resa är inte vad jag behöver ha att se fram emot just nu.

Men tack ändå för tipsen!

• anne på grönkulla

Egypten kan funka i dec/jan, men närmre än så är nog inte värt att fundera på om ni vill kunna sola o bada lite så års.

Dubai? Dyrt dock.

• Readhead

Så känner min sambo också (så han vill inte följa med dit nån gång) och det gjorde faktiskt min pappa och jag lite också innan familjen åkte dit..men när vi väl kom dit och sen när vi kom hem var vi väldigt positivt överraskade och det var som sagt en av de bästa resorna vi har gjort.

Det man kan tänka på är ju att Gambia har i princip inga andra inkomster än turister, de fiskar inte, det finns inga mineraler eller så..alltså är turisterna landets näring så därför är de bara väldigt glada för att man reser dit.

Men jag förstår verkligen hur du tänker, det kan vara påfrestande att möta sådana förhållanden, men det är inte alls som att möta uteliggare och så hemma. Den stora skillnaden är att Gambianerna är så glada och fulla av liv även om de har så lite. Men man behöver ju egentligen inte ge sig ut på utfärder för att se sånt utan man kan ju hålla sig på hotellet och stranden också (var många som gjorde det)

Hehe upptäcker att jag verkligen försöker sälja in Gambia, inte meningen. Jag tyckte bara så bra om resan och skulle gärna åka dit igen :)

• feministbrud

Egypten är ok, men det är ganska kallt på kvällarna/nättrena (man måste ha tröja och jeans, typ). På dagtid är det dock varmt och man kan bada. Fattigdom finns det ju där också ifos.

• PennyJenny

Ja, Egypten kan ju vara en idé. Att det är lite kallare på kvällen är helt ok, jag behöver inte ha så supervarmt på dagarna heller som sagt. Hellre lite svalare och soligt än 30 grader och stekande hett. Då slutar jag fungera. *s*

Readhead>>>*S* Sälj på du, du har ju iofs rätt i vad du säger, det är olika länder i grunden.

Tooticki>>> Vandringsleder och vacker natur låter ju lockande, så man kan vara aktiv också. Maken kreverar om han ska ligga på strande en hel vecka. *s*

• PennyJenny

Åh, La Gomera verkade ju jättefint!

• Tooticki
    PennyJenny skrev 2008-08-07 14:10:01 följande:
    Åh, La Gomera verkade ju jättefint!
    Eller hur, gillar inte charter annars men det verkar så vackert och oförstört!
  • PennyJenny

Ja, det verkar ju verkligen vara det. Och första resan jag såg på landade på 15 000 för två pers en vecka över nyår. Lite surt att det en vecka senare är 5000 billigare, men så är det ju med tillgång och efterfrågan.

Ska kika lite mer (gud vad inget blir gjort på jobbet idag) och så hem och inleda övertalningskampanjen. Maken vet inte ens att jag vill ut och resa igen.

Svar på tråden Resa över nyår?