• RTBW

Vilka ska vi bjuda

Jaha, inte trodde jag att detta skulle vara så svårt.

Vi har alltid sagt att vi bara ska bjuda dom vi verkligen vill, men vad gäller kompisar, gamla kompisar o.s.v. känns det lugnt men släkten?????

M2b har en liten släkt hans mor o far två syskon med tillhörande barn. That´s it! Så där bjuder vi ju alla.
    Själv har jag min närmaste familj med föräldrar och syskon dessutom släkt på pappas sid och mammas sida.
    Pappas sida känns självklar då vi umgåtts rätt mycket iallafall under åren.
    Men mammas sida träffar jag knappt nånting alls, vissa skulle jag nog vilja ha med och vissa inte alls men det känns lite som om alla eller ingen.....
    Det är ingen som vet att vi ska gifta oss än, och vi vill annonsera till familjen på något speciellt sätt, men jag känner att jag måste få prata med mamma om detta, sorry att det blev så långt. Hur har ni tänkt.....?

• Svar på tråden Vilka ska vi bjuda
  • sviiden

Kan man dra gränsen nånstans? Typ vid kusiner? Jag har miljoner småkusiner, som jag knappt känner till. Vi hade sammanlagt 30 släktingar och 70 vänner. Dels för att mannens släkt är liten, dels för att vi ville ha ungdomlig fest.
    Man kan ju aldrig bjuda "alla" ändå... Så vi satte gräns vid kusiner, vilket blev riktigt bra. Men om man har 10 kusiner och alla med barn kanske det blir för mycket...

• RTBW

Det är ju det som är problemet, min släkt är också lite för liten för att bjuda några.

Pappas sida som jsg vil bjuda är faster+man och tre kusiner med tillbehör.
    Mammas sida är Bara 2 mostrar med sammanlagt 5 kusiner och totalt 6barn. De är ju så få, varav jag tycker att det verkligen känns svårt. Jag har nog tänkt att bjuda dessa, men förstod nu på min sambo att han inte riktigt tycker likadant

• Tooticki

Vi var stenhårda: bara personer vi väljer att umgås med (inte såna man bara träffar vid högtider).

Vi bjöd:
    Båda mina föräldrar med respektive
    Min bror med respektive
    Min faster med son (inte min farbror med son)
    Mormor och morfar
    Kusin (men ej morbror med fru och två barn)

Makens pappa med respektive (men ej mamma och syster)
    Kusin på mammans sida med man och son (men inte farbror eller faster med familjer)
    Maken har inga mor- eller farföräldrar i livet.

Utöver det valde vi vänner som vi står nära. Allt som allt blev det 40 gäster. Vissa valde vi bort att bjuda av praktiska skäl, t ex bor en del av min släkt i Spanien och vi skickade inbjudningarna 3 veckor innan bröllopet så de skulle inte hinna komma oavsett. Trots att vi gallrade ganska grovt så var det ingen som reagerade negativt eller ifrågasatte detta.

Svar på tråden Vilka ska vi bjuda