• Eliasmamma

Egypten

Hej! Vi ska på bröllopsresa till egypten. Till El Gouna.Någon som varit där?!

• Svar på tråden Egypten
  • Therese 83

Jag har varit där vid nyår. Behaglig temperatur på dagarna, ca 25 grader men kallt på kvällarna.
    Inte så mycket se och göra, förutom att åka på dykning-/snorklingstur. Kallt i vattnet var det också men poolen var skön.
    När ska ni åka?

• Megi

Jag har varit där och jag kan säga att jag skulle aldrig åka dit igen.. JAg funderade oxå på att vi skulle åka dit på smekmånad som tur så åkte ja dit innan..

• anne på grönkulla

Vart ska ni bo? El Gouna är läckert, men lite utomjordiskt o-egyptiskt bra för lat semester på all-inclusive hotell!

• sommarstad

jag har varit där, och kommer aldrig mer att åka dit igen.. Svinkallt på nätterna, ingenting att göra, helt uppbyggt för turister, inte det minsta genuint, kallt i vattnet och så mycket maneter att man inte kunde bada i havet... Eftersom det var så tråkigt i El Gouna åkte vi in till närmaste stad några ggr men där var det inte lätt att vara tjej! Blev tagen både i baken och på brösten mitt på ljusa dan!!!.. sorry.

• hgav

El Gouna är en by enbart uppbyggd för turister. Inget som är genuint alls, men behagligt om man bara vill sola och bada (so sagt ) även om stränderna runt inte är så roliga. Vi var där i februari för ett par år sedan och då var det mest poolen som gällde. Dock kan jag verkligen rekommendera att ta en dyk eller snorkeltur- fantastiskt dykvatten. Har man möjlighet skall man verkligen ta sig till Luxor. Helt otroligt!!! Vi hade bokat utflykt seperat med den egyptiska resebyrån i Stockholm (åkte annars en billig charter ner). Vi hade privat bil och en privat guide i 2 dagar och fick besöka templen i Luxor och Karnak samt Valley of the Kings och lite annat. den upplevelsen var helt otrolig!!!!!!! Det är dock en ganska lång bil/bussresa, man åker i karavan genom öknen i ca 5 timmar. Men Luxor var helt klart värt varenda minut i bilen.

• Originalrosen

Luxor och Konungarnas dal är att andas historiens vingslag och jag är fortfarande förundrad över storheten och upplevelserna!

• Det stora Blå

Läste någonstans att pyramiderna i Egypten är rena turistfällan. Att det kan bli enbart plågsamt med alla köer och försäljare, och att man istället ska åka till Valley of the Kings, på den västra sidan av Nilen.

• anne på grönkulla

Tja, det kan nog vara gott om både försäljare och turister på båda ställena. Men vill man välja mellan de 2 så ligger de rätt långt ifrån varann, pyramiderna utanför Kairo och Konungarnas dal utanför Luxor - men båda på västra sidan av Nilen! Båda är f ö helt fantastiska!

• älskarlivet

inget att göra?? Finns ju Kairo och Luxor inom hyfsat avstånd!

Själv var jag i Hurghada, visst den platsen var tråkig och försäljarna var urjobbiga, men jag och min sambon åkte iväg 2 dagar till Kairo och det var riktigt häftigt! Vi åker gärna dit igen!

Dock var vi där i mars och det var runt 30 grader!

sommarstad skrev 2008-08-06 06:45:12 följande:
    jag har varit där, och kommer aldrig mer att åka dit igen.. Svinkallt på nätterna, ingenting att göra, helt uppbyggt för turister, inte det minsta genuint, kallt i vattnet och så mycket maneter att man inte kunde bada i havet... Eftersom det var så tråkigt i El Gouna åkte vi in till närmaste stad några ggr men där var det inte lätt att vara tjej! Blev tagen både i baken och på brösten mitt på ljusa dan!!!.. sorry.
  • Emmmmm

har också varit i hurgada. skit trist, bara hotell och jobbiga försäljare. men vädret var toppen. de skulle ha så fina stränder var det sagt, men våra stränder på gotland är betydligt bättre! vad gäller att vara tjej så var det lugnt, så länge man inte visade för mycket av kroppen på stan. reser man med en man så låter de en vara så länge han är med. det är inte många regndagar per månad så det är ju ett plus! dessutom var det billigt 2700 kr var, 4 stjärnigt hotell (ospecificerat).

• MartinsAnna

Tänk vad olika det kan va. Min sambo och hans familj var för två sedan i Hurghada, vilket de älskade. Otroligt fint!De gjorde mycket också på resan. Fund på att åka till hurghada till våren, men då ta en tur till kairo och se pyramiderna.så om platsen där TS pratade om är närmre kario e d ju bara plus.
    Förresten, min bästa vännina har vart i hurghada 2 eller 3 ggr, drömmen säger hon=)

Lycka till o ha en fantastisk smekmånad!

• Sötnos 08

Jag har en familjemedlem som lever i El Gouna och driver hotell, har varit där en vecka varje år de senaste 6 åren. Jag tivs väldigt bra där och kan rekommendera er att åka om ni vill ha lugn och ro, fint väder och möjlighet till bra dyk och snorkelupplevelser. Bästa klimatet tycker jag är i oktober och mars-april.

Men man ska ha klart för sig att det är en speciell community som byggts upp på drygt 10 år och det är mest bungalows som ägs av rika egyptier samt fina hotell. Vill man ha det genuina Egypten så åk någonannanstans, men det tror jag inte man vill ha på sin smekmånad om jag ska vara ärlig.

Hurgada är hemskt, det håller jag med tidigare talare om. Påfrestande människor stöter man på både där och i Kairo och Luxor och hetaste tipset är nog att ignorera och inte se dem i ögonen när ni går förbi, stanna inte. I El Gouna finns vissa tendenser hos en del försäljare men jag tycker de iallafall är bättre här. De blir utslängda ur byn om de inte sköter sig! Gäller även de anställda på hotellen- om de flirtar med gästerna eller försöker sig på något hyss så riskerar de att åka ut eller blir omplacerade till andra sysslor så de inte har kontakt med gästerna.

Jag hoppas att ni får en trevlig vistelse och att ni tar en tur ut med dyk/snorkelbåt eftersm det är så härligt! Colona divers har bra, svensk personal om man tycker det känns tryggt!

• Cackis

Ja, Hurghada är hemskt, värsta stället jag varit på tror jag. Hur det skulle kunna vara en dröm har jag svårt att förstå, möjligtvis en mardröm i så fall Otroligt jobbiga och efterhängsna försäljare, dålig och tråkig mat, svårt att få tag på alkohol. För mig betyder semester god mat, goda viner och smarriga drinkar.

Men nu skulle ju TS till El Gouna, och det tror jag passar bra för en bröllopsresa. Bara att koppla av och ägna sig åt varann Och så finns ju Röda havet, som är helt fantastiskt, både för snorkling och dykning.

Hoppas du får en jätteskön bröllpsresa TS!

• MartinsAnna

Hmm, Hurghada hemskt???Kan jag inte tro om ett x antal åker dit om och om igen!Då har ni kanske inte bott på all inclusive hotellen, de finaste iaf!Där är det hur bra mat som helst, inga "äckliga" egyptier mm....

Jaja, hoppas resan blir bra....litet snedspår om Hurghada, vilket jag ber om ursäkt för!

• Mayisan

Oj oj oj ...ja många negativa intryckj och tyvärr är jag tvungen att hålla med. Var i hurugada, konungarnasdal pch kairo vid pyramiderna.'
    Naturligtvis beror det på vad man vill få ut av sin semester men min semester blev som ovan beskrivet. Kalla nätter, turiststråk och väldigt många som drog i en. Långa resor, dricks överallt, dålig mat och ibland riktigt otrevligt bemötande. Konungarnas dal var enligt mig högt överskattat. En liten tur på nilen var mysigt och pyramiderna var kul att ha sett och varit inne i ....dock en väldigt lng resa.
    Jag skulle aldrig rekomendera det för en barnfamilj då det är komplicerat att komma ut och in i landet ...lååånga köer och väntetid.
    Men om man bor på all inclusive och gillar att snorkla så är det toppen. Jag har aldrig varit med om rikare och vackrare undervattensliv än utanfär hurugada.
    Hoppas du läst detta innan du bokar så att du har mer att basera ditt val på. Och har ni redan bokat så hoppas jag att ni får en underbar resa .

• Emmmmm

vi bodde på 4 stjärnigt hotell och andra svenskar på ett 5 stjärnigt hotell. låg klass på båda hotellen enligt mig. men visst finns det folk som bara vill ligga vid poolen, se hotell och öken hela dagarna och tycker det är spännande med jobbigt försäljare och taxi chaufförer. så visst kanske vissa åker x antal gånger fram och tillbaka. på hotellet hade de en stooor frukost buffé men de hade socker i precis allt, så jävla äckligt. någon resturang var okej, men de kan inte ens göra pizzor. nej blä.

• älskarlivet

Jo jag bodde på all inclusive, men jag vill gärna göra mer än på min semester än att vara på hotellområdet! Nästa gång vi åker dit ska vi inte ha all inclusive för vi vill äta annan mat än den som är inkluderad på hotellet..

Jag åker inte på semester enbart för att sola och bada, utan vill uppleva saker, och då är Egypten perfekt, men att ge mig ut på marknaden i Hurghada kommer jag inte göra nästa gång jag kommer dit!

MartinsAnna skrev 2008-08-06 15:11:15 följande:
    Hmm, Hurghada hemskt???Kan jag inte tro om ett x antal åker dit om och om igen!Då har ni kanske inte bott på all inclusive hotellen, de finaste iaf!Där är det hur bra mat som helst, inga "äckliga" egyptier mm....Jaja, hoppas resan blir bra....litet snedspår om Hurghada, vilket jag ber om ursäkt för!
  • love4life

Jag har jobbat som reseledare i Egypten i två perioder, och har sedan dess varit tillbaka som turist. Precis som några skrivit ovan så lämpar sig El Gouna utmärkt för en slapparsemester; överlag hög standard på hotell och bad, fantastisk snorkling, och en mysig, om än konstgjord, miljö (och fin golfbana!). Jag rekommenderar er att åka med på en snorkeltur tidigt under semestern, för det är en fantastisk upplevelse som man definitivt kan göra fler gånger.

Kairo är en av mina absoluta favoriter. En galen stad, som är en sevärdhet bara i sig själv. Visst kan Giza upplevas som kommersiellt, men samtidigt så får man komma nära pyramiderna, och det e grymt, med eller utan en säljande arab i hasorna! Jag rekommenderar er en tvådagarstur till Kairo, för att få se lite mer av staden. Missa inte marknaden Khan-Al-Khalili!

Hoppas ni får en trevlig resa!

• anne på grönkulla

Oh, jag älskar Egypten, men El Gouna är verkligen inte särskilt egyptiskt... men läckert för lyxig slapparsemester, absolut!

Svar på tråden Egypten