• solhatten

hur dyrt blir det med ring av "eget" guld??

Hej!

Idag var vi occh tittade på ring till mig. Hittade en jag gillade för 8500kr. smal med diamanter runt om. Vitt guld

När jag kom hem fick jag min mammas och pappas gamla vigselringar (min mamma gick bort när jag var liten) av pappa och han sa att han tyckte jag kunde använda guldet i dessa (oxå vitt) till min nya ring. om jag vill förstås) Frågan är nu om det blir dyrare att göra en egen ring med samma antal (ca) diamanter när man redan har guldet än att köpa en som är serietillverkad?

vad tror ni??

• Svar på tråden hur dyrt blir det med ring av "eget" guld??
  • Mrs Mommy

Den stora frågan är om det är viktig att det är samma guld eller om de går att arbeta om utan att smälta.
    Att smälta ner smycken för att sedan smida nytt är ganska mycke jobb om guldete och det nya smycket ska bli av god kvallitet.
    Många guldsmeder byter därför in "skrotguldet" mot nytt oarbetat guld som kan smidas på en gång.

Det går inte bara att sätta i diamanter i din mammas ring eller förminska din pappas?

Annars vet jag inte vad det kan kosta

• Lillsnufflan

Just nu är guldpriset ruggigt högt så om man har guld att byta in blir det ofta billigare att gå till en guldsmed och göra en ny. Men oftast använder guldsmeden nytt guld till din ring, precis som Mrs Mommy säger. Men gå till en guldmed och fråga. Det kan ju mycket vär vara så att de kan modifiera en av de gamla ringarna, t.ex. sätta stenar i den.

• Daemia

24karat.se använder det guldet du lämnar in om det är av bra kvalitet. Smälter om och renar och gör ett lysande jobb.
    Jag har inte satt in några diamanter i arbeten han gjort, men vet att han gör det. Egna stenar skulle du kunna köpa på kaplans eller diamantina.

Det blir oftast billigare (iallafall hos honom) då guldpriset är så högt.

• Thewedding

Jag lämnade in eget guld till min förlovningsring och jag lämnade även in 7 diamanter och han tog för jobbet 3400 kr.

Men att köpa stenar att sätta i , det är jättedyrt då kan man lika gärna köpa en färdig.

Min mamma har satt i diamanter i sin ring och det kostade henne 11 000 kr. Då hade hon tjänat på att köpa en färdig !

• Daemia

Jag förstår inte varför du tror det skulle blir dyrare att köpa egna stenar och betala kostnaden för att fästa dem än vad det skulle bli att köpa stenar av guldsmeden som han sedan fäster?

Thewedding skrev 2008-08-06 10:57:48 följande:
    Men att köpa stenar att sätta i , det är jättedyrt då kan man lika gärna köpa en färdig.
  • Alyx

Vi gjorde en special till vår vigselring.

Vi beställde diamant från www.Diamantia.se som jag varmt kan rekomendera. Dom är erkända handlare på marknaden som de flesta guldsmeder känner till.(heter Kaplans)Dom är jätteseriösa och man kan ringa till dem för mer info samt att de har butik dessutom. (HAR INGEN ANKNYTNING DIT) Vi beställde en kvarts karat prinsess-slip och blev helnöjda. Eftersom jag är lite nojjig av mig tog vi sedan diamanten till en oberoende guldsmed som bekräftade kvalitet och storlek. Sedan lödde vi ihop min förlovningsring och min mans och en guldsmed gjorde en infattning ovanpå dessa båda.
    Diamanten kostade hälften av vad en guldsmed i falun erbjöd och var dubbelt så stor. Ioch med att jag hade eget guld till min ring blev inte kostnaden alls farlig. Tilläggas ska att vi beställde två ringar i vitguld till min man och han fick svarta diamanter i sin ring, så det var inte bara jag som fick special :=)

Så det LÖNAR SIG definitivt att ha ditt eget guld. Jag skulle rekomendera att du omarbetar dina föräldrars ringar istället,köper de/den stenar du vill ha på diamantia eller annat ställe som säljer enbart ädelstenar och då får du dessutom affektionsvärdet kvar eftersom guldet kommer från dina föräldrar.

Viktigt är förstås att informera guldsmeden om att du har egna stenar.
    Vi var till flera stycken och vissa gillade inte att vi hade tillgång till egen sten, men det lönade sig klart att vara ihärdig!

Lycka till!

/Alx

• Thewedding

Daemia :

Jo för att jag var till guldsmeden när jag skulle göra min förlovningsring , därför vet jag vad det kostar att köpa stenar av dom.

Min mamma betalar ju 11 000 kr för enbart stenarna utan nåt guld , tycker du att det är billigt ? När en färdig ring med stenar kostar ca 11 - 12 000 kr ?

• Daemia

...och det var därför som jag rådde TS att köpa EGNA stenar, inte att köpa av sin smed.
    Ett minimum av mellanhänder, ett bättre pris då du handlar av någon som bara handlar med stenar....och sedan betalar du guldsmeden att sätta i dem = ett billigare pris än om du köper stenarna av personen som sätter ihop slutprodukten.

Thewedding skrev 2008-08-06 14:23:40 följande:
    Daemia :Jo för att jag var till guldsmeden när jag skulle göra min förlovningsring , därför vet jag vad det kostar att köpa stenar av dom. Min mamma betalar ju 11 000 kr för enbart stenarna utan nåt guld , tycker du att det är billigt ? När en färdig ring med stenar kostar ca 11 - 12 000 kr ?
  • Tooticki

Jag beställde alla våra fyra ringar hos en guldsmed. Hon tog 1200 kr styck för att tillverka ringskenorna, 200 för inskription (handgjord), 100 kr för infattning av små diamanter, 400 för infattningen av min stora diamant.

Den stora diamanten betalade jag 15 000 kr för hos diamantia.com, guldsmeden hade tagit 22 000 kr för samma sten.

Vi hade en del eget guld, det som vi fick köpa till betalade vi 220 kr/gram för.

• vintergården

Jag betalade 1140:- för min ring hade eget guld men det saknades 1 g så det fick jag betala extra, mkt billigare om man har guldet själv sen är det ringar en infattning kostar ca 1100 med sten på smycka i halmstad, sen är det beroende av vad för storlek o kvalitet du vill ha på ringen

Svar på tråden hur dyrt blir det med ring av "eget" guld??