Bål recept
Har i några bra tips på bålrecept, både med och utan alkohol.
Har i några bra tips på bålrecept, både med och utan alkohol.
Pepino (kaktus vin) å sprite å kanske nån kramellfärg i samma färgtema som bröllopet.
Kan tillägga att vi fudnerar på den =)
Citronsaft blandat med äppelcider (alkofri om man vill det), och så dekorera med skivad kiwi eller annat kul man kan komma på. Friskt och gott!
rosa:
frusna hallon + torrt mousserande vin + konc god hallonsaft + ev absolut rasperri
rosa
frusna/färska jordgubbar + lime + explorer jordgubb lime + god konc jordgubbssaft + bubbelvatten
röd
mixade frusna vattenmelonkuber + bacardi melon + lime + mineralvatten
Vi hade mousserande jordgubbsvin och fruktsoda, i det hade vi stjärnfrukt och färska jordgubbar. Till den alkoholfria hade vi samma sak fast alkoholfri jordgubbscider.
Tack för tipsen, hur mkt räknar man med att det behövs, i proportion till varandra?
Flädersaft o bubbelvatten (o torrt vitt vin om man ha alkohol i), dekorera med t ex gurka, citron, jordgubbar, is...
Hittat "Grön bål" på Systembolagets hemsida och testat.
ca 15 glas
2 dl äppellikör
2 dl koncentrerad citron/limedryck
1 flaska vitt vin
1½ l fruktsoda
limeskivor
citronmelissblad
Blanda likör, citrondryck och vitt vin. Tillsätt fruktsoda och frukt precis före servering
Mycket god drink, så frisk! Som citrondryck tog jag Funlight och sen hällde jag på limesaft på glasflaska för att reglera sötman.
Sen kan man ju plocka bort likören och vinet för alkoholfrott alternativ, det kanske finns äpplesyrup att köpa?
hittade ett recept på ett sommarbål
Recept till 20 glas, men räcker nog absolut till fler glas
0,75 l vaniljvodka
0,9 l koncentrerad rabarbersaft
0,5 l delade jordgubbar
7 st klyftade citroner
2,25 l sodavatten
is
"gyttjebålen" har blivit så populär bland mina vänner och bekannta att jag alltid få göra den till fest. Lägg in 1 kg körsbär (går bra med frusna) i 1 liter vodka i minst 3 dagar- högst en vecka. Fyll sedan på med lika delar grapedricka och mousserande vin och toppa med vaniljglass i stora högar. Det blir en rosaröd bål med vit fluff på toppen och smakar gudomligt!
man blandar alltså ihop allt precis innan servering eller? ska glassen smälta? äter man me sked eller dricker.
//
theresetomas.blogg.se