• saraodanne

Kyrkval?!

Min kille har inte varit överdrivet drivande i bröllopsplaneringen utan tyckt att vi har all tid i världen. Men nu när det är mindre än ett år kvar och vi inte har bokat mer än lokal så börjar iaf jag känna mig lite stressad. Vi bestämde på ett ganska tidigt stadium, eftersom vi känner varandra så väl, att jag håller i trådarna så säger han till om något är riktigt viktigt för honom.
    Saken är den, att de bitar som han har engagerat sig i, det är sånt som även är viktigt för mig. Som kyrkan. Min släkt har en kyrka där nästan alla har vigt sig, begravts, döpts och välsignats. Jag vill verkligen vigas där! Men, då känner min m2b att det blir "för mycket min släkt", även om han inte själv har en kyrka som är förknippad med hans familj. Sen tycker han att det blir för långt mellan kyrka och festlokal om vi väljer den eftersom den ligger långt ute på landet, men jag tänker att är man bjuden på bröllop så anpassar man sig som gäst och kan lätt bila i 45 min för att komma till festen. Eller? Eftersom jag själv har gjort det och inte stördes av det.
    Hursomhelst, jag vill inte "köra över" honom heller i den här frågan eftersom jag ju ville att han skulle säga till om något var viktigt för honom. Jaja, ville bara skriva av mig...:)

• Svar på tråden Kyrkval?!
  • Nalle Puh 40

Enligt tradition har jag hört att man ska ta brudens kyrka men man ska ju inte tro på allt man hör...

Hoppas att det löser dig för er.

• aikidoaasa

Jag äs själv lite granna i samma sits som din blivande. När jag och min sambo pratat om kyrkor och så så berättade jag var jag senare skulle vilja gifta mig... men så säger han att han väldigt gärna vill gifta sig i en kyrka nedåt i landet där nästan hela hans släkt har gift sig tidigare... som en tradition.
    Själv kommer jag inte från den delen av landet och inte någon av mina släktingar eller vänner heller. Så visst känns det konstigt för min del, men han hade en ganska stark önskan om denna kyrka... så man får väl se hur det blir, om vi kommer så långt någon gång vill säga.

Jag försöker bara säga att tänk lite på honom också. Det är ändå ER dag tillsammans. Och som du säger så har han inte varit så egnagerad i så mycket annat... avvisa honom inte då när han äntligen kommer med något. Jag hoppas att ni hittar en kompromiss som är bra för er bägge två.

• Aleta

Man brukar välja brudens kyrka eftersom det traditionellt sett var brudens föräldrar som betalade bröllopet också. Nästan alla bröllop jag har varit på (närmare 30 st) så har bröllopet skett på brudens hemort även om man har fått resa över hela landet.

De flesta jag känner har träffats när de studerade och kommer därför från olika håll i landet så brudgummens familj har fått resa. Ingen har tyckt att det var konstigt.

• Duchess

Vi gifte oss i Linköping, som är makens hemort. Vi bor i Västerbotten, där hela min släkt finns.

När vi träffades bodde vi på olika håll i landet. Tidigt bestämde vi att vi gifter oss där vi INTE bosätter oss - vi tyckte att det skulle kännas roligt för den av oss som flyttade. Det gick utmärkt att gifta sig där. Visst blev det fler av hans släktingar och vänner, men det spelade ingen större roll.

• bride 2be

vi kommer att gifta oss i en kyrka som är i den stad där blivande maken vuxigt upp. Men det var en speciell kyrka i den staden som han noga ville ha, så vi tittade på den och den var så vacker och eftersom jag känner mej så hemma med i hans hemstad och vi planerar en ev flytt dit så känndes det som rätt för oss. Då det inte finns någon kyrka i min hemstad som jag känner samhörighet med och den är inte så fin att jag vill gifta mej där. Så för oss var det självklart även om min släkt kommer få resa över hela landet. Gäller ju bara att vara ute i god tid med att förvarna om vad som kommer.

Svar på tråden Kyrkval?!