Släkt eller vänner? (och dessutom en bossig mor)
Jag och min pojkvän är just i allra första planeringsstadiet inför ett litet borgerligt bröllop om ett år.
Vi har tänkt ut vilka vi ska bjuda, det blev ungefär 25 personer var och han ville bjuda sina 7 kusiner och sin mormor och morfar, och kanske de två mostrarna också. Jag bjuder mina föräldrar med respektive och deras barn och min syster, sammanlagt nio personer men ingen övrig släkt eftersom jag itne tycker att jag står så nära dem, de flesta av mina kusiner har jag inte träffat på två-tre år.
Idag fikade jag med min mamma och berättade om bröllopsplanerna, och hon tyckte absolut att jag skulle bjuda mina kusiner och mostrar om min m2b:s (haha, första gången jag använder det uttrycket. Känns bra) släkt skulle vara där, annars skulle nog mina släktingar bli ledsna och besvikna. De delar av släkten jag "borde" bjuda består av 9 personer, och ska de komma på bröllopet måste jag antingen stryka några kompisar, som jag står mycket närmare, eller lägga ut en hel del mer pengar. Vi är båda studenter och ska försöka ha så billigt och enkelt bröllop som möjligt.
Vad tycker ni, hur ska jag bära mig åt?
(Min mamma började tycka en del andra saker då vi fikade också. Hon har vissa talanger då det kommer till emotionell utpressning (men hon är också fantastiskt snäll, klok och bra).
Bland annat har vi tänkt ha vigseln och festen ute på mina blivande svärföräldrars gård, men mamma sade att hon skulle känna sig litet utanför om vi gjorde så. Dessutom skulle det kännas konstigt om hon gav pengar till bröllopet om det hölls ute hos dem (det var hon som erbjöd att ge oss bidrag till bröllopet, jag sade att vi skulle klara det ändå men att det förstås var välkommet). Nu blir det kanske inte aktuellt ändå, då vi nog blir för många för att rymmas där och måste hitta någon bygdegård eller liknande att vara i.)