• Pupetta

Vem betalar traditionellt vad?

Är det någon som vet vem som traditionellt betalar vad för bröllopet?
    Vem betalar brudklänningen?
    Ringarna står man för varandras, eller?
    Är nyfiken hur det är efter gammal tradition, någon som vet?

• Svar på tråden Vem betalar traditionellt vad?
  • BlendaSigne

De e väl brudens far som ska punga upp med allt... ... eller?

• Joeline

enligt "gammal tradition" betalar brudens föräldrar allt utom vigselringen som mannen ger sin blivande. I nutid finns det nog inga regler öht...

• This Is Me Now

det är ju 2008 så jag tycker brudparet betalar allt de har råd med och resten struntar man helt enkelt i....

• Pupetta

Joeline skrev 2008-08-02 19:24:58 följande:

enligt "gammal tradition" betalar brudens föräldrar allt utom vigselringen som mannen ger sin blivande. I nutid finns det nog inga regler öht...
    det låter bekant, tack för svar!
  • Pupetta

This Is Me Now skrev 2008-08-02 19:46:26 följande:

det är ju 2008 så jag tycker brudparet betalar allt de har råd med och resten struntar man helt enkelt i....
    jo det är klart, rent praktiskt blir det ju ändå så. Vi har redan delad ekonomi så det gör ingen direkt skillnad vilken plånbok som betalar
    Var bara nyfiken på traditionen
  • Gerda

Vi har gemensam ekonomi så det vi betalade kom från oss tillsammans Men vi har underbara föräldrar som väldigt gärna bidra vi fick hälften av brøllopsbudgeten av våa föräldrar, trots att vi sa ifrån.

• aikidoaasa

Brudens föräldrar brukade förr betala för hela kalaset, brudgummen med sina föräldrar pröjsade ringar och morgongåva... och i många fall för smekmånads resan.
    Själv tycker jag att en av traditionerna förr var att smekmånads destinationen hölls hemlig för bruden så länge som möjligt. Det skulle jag tycka var super spännande.

• Pupetta
    aikidoaasa skrev 2008-08-02 21:38:34 följande:
    Brudens föräldrar brukade förr betala för hela kalaset, brudgummen med sina föräldrar pröjsade ringar och morgongåva... och i många fall för smekmånads resan.Själv tycker jag att en av traditionerna förr var att smekmånads destinationen hölls hemlig för bruden så länge som möjligt. Det skulle jag tycka var super spännande.
    Det vore ju nå't!! Ska föreslå det för min m2b att han kan få välja (och hålla hemligt) vart och när vi ska åka.
  • aikidoaasa

Själv hoppas jag på att vi kommer att göra så när vi gifter oss. Det skulle bli intressant vad han skulle välja för destination...
  • Lemmy

Det var väl även en tradition att brudgummen betalade även brudbuketten förutom brudens ring har jag för mig.

• aikidoaasa
    Lemmy skrev 2008-08-03 13:50:29 följande:
    Det var väl även en tradition att brudgummen betalade även brudbuketten förutom brudens ring har jag för mig.
    Det kan mycket väl vara så. Jag vet att på en del ställen är det mannen som bestämmer vad blommorna ska vara för några eftersom mannen så otroligt sällan har corsage och liknande... då måste han ju få ha något som han trivs med... inte för att jag skulle låta min sambo bestämma vad jag ska ha för blommor.
  • Lemmy
    aikidoaasa skrev 2008-08-03 16:53:46 följande:
    Det kan mycket väl vara så. Jag vet att på en del ställen är det mannen som bestämmer vad blommorna ska vara för några eftersom mannen så otroligt sällan har corsage och liknande... då måste han ju få ha något som han trivs med... inte för att jag skulle låta min sambo bestämma vad jag ska ha för blommor.
    Det hade inte jag heller velat att min man skulle välja själv, när det gäller sådana viktiga saker vill jag ha ett ord med i laget. :)
Svar på tråden Vem betalar traditionellt vad?