• Anonym

Middag med mordgåta?

Är det någon av er här på BT som känner till var man kan få tag på manus till en mordgåta att ha under en middag.
    Jag menar en middag där alla gäster i inbjudan får en roll att spela under kvällen...det sker ett "mord" och man ska lösa fallet under kvällen.
    Jag har letat och letat på nätet men hittar bara amerikanska sajter där man kan köpa "murder mystery kits".
    Tacksam för svar och tips.

• Svar på tråden Middag med mordgåta?
  • Pling

Ingen aning, men en fruktansvärt rolig ide.
    Håll oss uppdaterade!!!
    /pling

• Hanna 15/5-04

Ja, det är fantastiskt roligt!

Om du inte vill köpa från någon av siterna du har hittat så prova på Tradition, om det finns i din stad. Det är en affär specialicerad på spel av alla de slag.

För övrigt så heter det "How to host a murder", om någon undrade!

• Grönkulla

Låter kul, men törs ni? (Såg en Agatha Christie på tv ikväll om en sådan lek som ledde till ett riktigt mord.)

• Anonym

Tack för hjälpen hittills. Att gå till en affär med spel/rollspel/etc var en bra idé. Jag funderar också på att gå till bibliotek och fråga.
    Hanna 15/5: "how to host a murder" är ett av många många namn på en sån här tillställning. Jag har som sagt kollat en del sajter... "murder mystery dinner","invitation to murder" (ganska hemskt namn, tycker jag), etc etc.
    Finns det inget svenskt namn?
    Grönkulla: man vet aldrig...whoahahaaa...

• Hanna 15/5-04

Anonym, jag letade lite mer igår efter att jag hade svarat på din fråga, och visst du har rätt!

Det namnet jag nämnde är det som ett företag använder men det finns flera olika.

Jag visste inte det för jag har bara spelat ur den serien som heter så!

Däremot tror jag inte det finns på svenska.

Och hemskt namn tycker jag inte att det är - inte värre än en deckare, vilket det ju i mångt och mycket är!

• Anonym

Hanna 15/15 -04: Sant, det är en deckare. Men jag kommer nog inte skriva "inbjudan till mord" på inbjudningarna!
    Jag ser i alla fall fram emot det. Det skulle vara kul att göra en Cluedoinspirerad middag (någon bjuds in som Överste Senap, osv!).

• monica2004

hej

jag och min m2b ska åka till häringe slott i västerhaninge och uppleva en sådan afton.

www.haringeslott.se

ha det trevligt:)

• Katarina II

Jag köpte ett sånt kit när jag var i England och jag håller på att översätta själva textdelarna. Kasettbandet som följde med får nog vara på engelska även i fortsättningen. Kräver lite jobb men det beror på hur "desperat" du blir. Berätta gärna om du hittar något på svenska.

• Tillie

Jag har spelat How to host a murder en gång. Det var jättekul. Vi spelade våra roller på svenska, fastän alla ledtrådar och råd var på engelska. Det funkade jättebra.
    Vi spelade ett av 1920-tals scenariorna och det var väldigt välgjort. 3 av 8 hade aldrig spelat rollspel innan, jag var en av dem men jag tyckte det var lättspelat. När man ville vara "out of character" bestämde vi att man skulle klinga i glaset och då avbröt alla spelandet och var sig själva för en stund.

Jag tycker det verkar passa utmärkt för en mindre möhippa.

Ha det bra

Svar på tråden Middag med mordgåta?