• avil

fläskängerlavrer-tror jag..hjääälp mig!!!

har panik för småkryp,bor i norrbotten så vi har lite djur... tack o lov!
    har nu hittat en LITEn larv tror det kan va fläskängerlarv,igår,o hittade en fet idag!!
    Hittade lite dåligt på anticimex hemsida...
    Vad ska jag göra-kasta all mat i skafferiet??
    De var på köksgolvet just under skafferiet!
    Vi har ju hund o hundmaten står i sopskåpen alldeles intill,de kan finnas där! vet ju det,men vet inte vad jag ska göra!!
    NÅN som haft fläskängrar som vet???

• Svar på tråden fläskängerlavrer-tror jag..hjääälp mig!!!
  • lottis77

Är fläskängrar månne samma sak som pälsängrar? Jag tycker också det är superäckligt, men de är svåra att undvika. Jag är noga med att städa och hålla rent, men det ploppar upp då och då ändå. Det är inte så mycket att göra mer än att ta bort dem och hålla koll i garderoberna för de kan göra hål på kläderna. Dessutom, tro det eller ej, man vänjer sig, men jag föstår din känsla.

• avil

snälla,nån kan väl tipsa?
    Måste fan ringa anticimex imorron!!
    Bara kasta allt i skafferiet-vägrar äta om där kan finnas nån liten jävulslarv!! .buhu!!

• lottis77

Hej igen! Jag ringde också Anticimex när jag hittade en sån där fösta gången hemma. De sa dock att det är vanligt förekommande, särskilt i gamla hus, och att det inte är så mkt man kan göra. Gå igenom skåpen där du förvarar mat och se om du hittar några fler. Gör du inte det beöver du inte göra en totalsanering. Ta det lugnt! Jag reagerade precis som du första gången, tro mig.

• avil

Jo,alltså jag vet.
    Hittade några för flera år sen i en stor hundmatspåse. Ringde genast till hundmatstillverkaren,o han sa just så...O han gav mig ersättning för hundmaten.O allt.Men han sa så här-"sätt bara en tättslutande påse runt hundmatsäcken o sätt i frysen ett dygn"! Knappas sa jag-har kastat hela hundmatsäcken!! Inte ska jag ha larver i frysen!!

Haha,jag ska städa o ta ut allt igen,gör det då o då,bara för att jag har panik för detta!! larver/maskar är min stora FOBI.O då menar jag fobi.kan knappt ta bort de,vill bara kräkas,o svimmar nästan.......skitjobbigt.
    Bara tanken på att de kanske kommit in i en ask med cornflakes eller annat får min svag o matt.......

• avil

fläskänger är väl mer just i animaliska saker,o pälsänger mer i tyg.......
    de är rätt lika...

• lottis77

Kan nog tyvärr inte hjälpa dig... Hoppas någon kan tipsa!

• avil

Har nu skurat ut skafferiet,o skåpen där hundmaten är ,o flera andra skåpar där vi har typ brödrostar o såna saker,o besticklådor...
    Hittar INGET mer.....
    Så jag skurar vidare i de andra skåpen o hittar jag inget så får saken bero.

• 20080301

det går att hitta info om de flesta skadedjur på anticimex hemsida

Svar på tråden fläskängerlavrer-tror jag..hjääälp mig!!!