• lbmarbrg

Hur mycket ska jag betala?

Jag och min man fotograferades av en hobbyfotograf på vårt bröllop. Det var en vän till min bästa vän som ville ta kort, då hon önskar att kunna ha just fotografering som sidoprojekt. Bilderna blev jättefina, hon fotade 1 timme med digitalsystemkamera. Nu är de redigerade och klara. När jag frågade henne vad hon vill ha i betalning visste hon inte, utan lät det bli upp till oss. Vi skulle titta på bilderna och sen själva komma fram till en ersättning. Men vad är rimligt att betala? Har själv inte den blekaste aning. Till saken hör att hon dessutom fick köra 12 mil tur och retur för att kunna ta bilderna, så någon form av milersättning ska hon ju också ha. Någon som har nåt förslag?

• Svar på tråden Hur mycket ska jag betala?
  • Tooticki

Hur många foton får ni? Är de på CD? Hur mycket har hon redigerat? Har hon fotoutbildning?

Vår väninnas fotade oss, hon är amatörfotograf och en av våra bästa vänner så hon ville göra det utan ersättning men vi gav henne en present värd 900 kr som tack.

• lillamillan

bensin är dyrt så ersättning för milen
    Sen blir det ju knivigare.
    Beror ju oxå på hur er ekonomi ser ut 500-800 kr för bilderna?

• Marroe

Jag skulle betala milersättning. Min sambo ska fotografera på min bästa väns bröllop och kommer inte att begära någon ersättning. Det är en ära att få fotografera bröllopet.

• EmmaCaroline

Ge henne ett presentkort på något lyxigt, tex ansiktsbehandling

• lbmarbrg

Över 50 st foton, hur mycket hon redigerat vet jag inte. Ingen fotoutbildning. 1000 kr, för lite?

• lbmarbrg

På Cd-skiva, ska tilläggas

• Tooticki

1000 kr inkl el exkl milersättning?

• lbmarbrg

Inkusive är väl lite snålt.

• lbmarbrg

6 mil enkel väg är det om mitt första inlägg går att misstolkas

• Tooticki

Jag hade gett henne 1500 kr inkl milersättning. Hellre betala lite mer än lite för lite för en sådan tjänst tycker jag.

• lbmarbrg

Bra förslag. Man vill ju inte verka snål, men det är svårt att veta vilken ersättning som är rimlig. Tack Tooticki och ni andra. Ha en fortsatt solig dag

• countrypie

Det är en stor ära att få fota en väns bröllop, men mycket ansvar och mycket jobb, speciellt om personen suttit och redigerat alla bilder och åkt en bit... men svårt att sätta ett pris efteråt, lättare att komma överens innan. jag skulle ge iaf 2000:- eller ge en fin present....

• Tooticki

Jag skulle inte gett en present om ni var överens om att ersättning skulle utgå i pengar.

• 10 års förlovning får räcka

Så mycket som 2000:- skulle jag aldrig ge om personen inte hade utbildning. 500:- i presentkort+ milersättning låter rimligt.

• Smultronsommar

Fast, å andra sidan - om hon kanske har utbildning i exempelvis redigeringen (kanske är superproffs på photoshop) så är det bra snålt med 500:-

Fundera på - förutom fototimman ni fick med henne - hur många timmar hon kan tänkas lagt på redigeringar om ni är nöjda med dem också.

Tycker Tooticki har bra förslag i prisklass.

Även "utbildningslösa" fotografer med hobbyintresse kan vara riktigt duktiga. Bara för at man saknar utbildning betyder det inte att man är urusel. Man kan ha ett intresse att lära sig också.

• 10 års förlovning får räcka

Visst, bilderna kan vara bra ändå. Jag tror dock inte att en hobbyfotograf förväntar sig mer om hon tycker det är upp till dem att bestämma. En fotograf med utbildning har enligt min erfarenhet ett helt annat sätt att jobba på. Har innovtiva poser, nya vinklar och bättre ljus. Redigera i photoshop kan många, men det är inte det väsentliga. Bara min åsikt.... vi la 6000:- på en proffsfotograf. Helt klart värt det...

• Kireina

Vi betalade 2000 till en vän som har lite utbildning iallafall. Då fick vi bilderna på cd. Men inte så många som 50. Vi fick kanske 30 bilder och det räckte till det med.

50 bilder är MÅNGA, att få det på CD är dessutom bara det värt mycket. För det kostar multum o få det ifrån en riktig fotograf.

Mellan 1500 och 2500 tycker nog jag är rimligt att ge. Så länge ni är nöjda med bilderna. Allt handlar väl om er ekonomi, det är alltid svårt när man inte gjort upp innan.

• trampetroll

Nja, jag tycker faktiskt att det är lite för mycket pengar. Vi kommer också att ha en amatörfotograf och en sak som jag har märkt är verkligen att folk VILL hjälpa till på bröllop, de tycker att det är roligt, de ser det som en ära att få vara med.
    Jag tycker att 1500-2000kr är för mycket med tanke på att hon inte är utbildad, här där jag bor har vi en utbildad jättebra fotograf som tar 2000 för ett bröllopspaket!!!
    Det känns konstigt då att hon skulle få nästan lika mycket pengar för 1 timmes jobb som hobbyfotograf för en timmes jobb som ni skrev att hon fotade. Huvudsaken är att man visar uppskattning och att man har tänkt på de som hjälper en vid bröllop och då tror jag inte att man behöver ge så mycket för att visa det.
    Vi ska ha 3 vänner som gör vår mat på bröllopet och jag var inne på att de skulle ha 1000kr per man (tyckte att det lät rimligt om nästan inte lite för att göra bröllopsmiddag för nästan 100pers) men de vägrade bestämt. De skulle aldrig ta emot det, sa dem, de tyckte att det skulle bli jättekul och om de bara fick ett flak öl var så var de nöjda och belåtna, sa de. Nu ska de såklart få mer än bara ett flak öl men jag tror att ni förstår vad jag menar.
    Nej, 500kr tycker jag+milersättning så jag hade köpt ett fint spa presentkort eller liknande för runt 700-800kr (för jag tror att det visar mer att man har tänkt till med en fin present än kanske att bara ge pengar i ett kuvert).

• PennyJenny

Jag tycker inte att 1500 plus milersättning för mycket om ni är nöjda med bilderna. Det är inte bara tiden som läggs ner vid fotograferingen som ska räknas med utan även förberedelsetid, om ni pratade/träffades innan, redigering osv. Om ni får 50 bilder av henne som ni är nöjda med och som redigerats så har det nog tagit lite tid och troligen har hon jobbat med fler bilder som sedan inte blivit bra och som hon skrotat.

Svar på tråden Hur mycket ska jag betala?