• JPerlestam

    Dum fråga: Pussas man i kyrkan?

    Jag har en lite dum fråga, hur gör man under vigsel, finns det nått utrymme för att som i USA "kiss the bride". Har hört att man inte gör så i Sverige utan att man inte pussas förrän på kyrktrappan. Låter tråkigt tycker jag. Ni som har gift er, hur gjorde ni? =)

  • Svar på tråden Dum fråga: Pussas man i kyrkan?
  • lbmarbrg

    Efter löftena sa prästen: nu är det dags för er första kyss som man och hustru. Så visst kysstes vi. Har inte hört någon som inte fick.

  • valkyriana

    Vi ska inte kör det. Föredrar den svenska sedan att kyssas på trappen. Lite skumt om en präst helt plötsligt skulle ge Dmin m2b tillåtelse att kyssa bruden... Vi har barn liksom... Och det var ingen jungfrufödsel där inte...

  • valkyriana

    Vet inte vad jag tänkte skriva i första meningen, men vi ska inte köra med det kasnek det ska stå.... Guldfisk minne

  • Lillsnufflan

    Traditionellt har man i Sverige kysst varann på kyrktrappen efter vigseln. Men vill man göra som i USA t.ex. så brukar det gå bra.

  • AnnaochHenrik

    Traditiionsenligt i Sverige kysser man varandra på kyrktrappan, ja.
    Men numera har det nog blivit vanligast att man gör både och.
    Vi gifter oss borgerligt, så vi gör precis som vi vill! vi ska pussas innan vi går ut och på trappan...

  • Duchess

    Hade vår präst sagt så hade jag blivit jättearg!

    Men om man verkligen vill pussas i kyrkan så kan man prata med prästen om det i samband med vigselsamtalen. Förstår dock inte (precis som Valkyriana) varför prästen ska tillåta något som vi gjort alldeles själva i flera år innan vigseln...


    lbmarbrg skrev 2008-07-25 12:45:50 följande:
    Efter löftena sa prästen: nu är det dags för er första kyss som man och hustru. Så visst kysstes vi. Har inte hört någon som inte fick.
  • jizz

    Vår präst sa att många brukar vilja pussas inne i kyrkan nu för tiden och det är helt upp till oss. Han kommer inte slänga in någon kommentar utan vi får själv känna av om och i så fall när vi vill pussas. Underbar präst, eller hur!

  • Schatzilein

    Ingen dum fråga alls! Det är upp till er och folk gör olika. Prata med vigselförättaren, antingen bestämmer ni er för att göra det där eller utanför, eller så ser ni helt enkelt hur det blir. Vår präst kommer INTE uppmana oss till det men givetvis lämna en paus om andan faller på. :)

  • esset50

    Hos oss pussas man efter tillkännagivandet med ena prästen och efter löftena med den andre. Om man vill pussas...
    Prästen säget till/påminner om man vill det.
    Allt det här gås igenom under vigselsamtalet.
    På trappen har alla pussats hittils...

Svar på tråden Dum fråga: Pussas man i kyrkan?