• malinnnnn

Sidoformat i festhäfte

Hej på er!

Jag vet att detta säkert diskuterats tidigare, men hittar ingen bra tråd om detta:

Hur gör jag lättast för att få "rätt sidor" när jag gör ett festhäfte? Säg att jag har 5 A4-sidor, viker dem på mitten och häfter i skarvet - jag har alltså fått ett festhäfte. Skulle jag dock skrivit programmet i t.ex. Word på datorn och sedan skrivit ut sidorna blir ju sida 1 rätt, men sida 2 hamnar sist i häftet..?! Någon som förstår hur jag menar?

Det jag behöver hjälp med är alltså hur man lättast i word (eller något annat program) skapar ett festhäfte så att när man sedan skriver ut sidorna kan vika dem på mitten utan att sida nr. 2 hamnar sist..?

Jag vet att jag är dålig på att förklara.. hoppas någon förstår :)

Tack!

• Svar på tråden Sidoformat i festhäfte
  • BlendaSigne

kan du inte bara placera sidorna i "rätt" (oordning) så de hamnar rätt när du viker dem efter du printat...

vik ihop 5 A4 sidor och skriv sidmarkeringar i häftet, när du sen viker ut så ser du ju vilken sida som ska vara vart... placera sidorna därefter...

• malinnnnn

Mjo, det kan jag ju iofs göra.. tänkte bara om det fanns något "program" eller någon inställning som man kunde använda sig av. Hehe.. kanske är lite lat, men när det är sååå mkt att planera är det lite skönt att ta genvägar ibland ;)

• BlendaSigne

kanske vart luddigt de där... men jag menar "placera sidorna i datorn, i ditt dokument därefter, så kommer de ju komma ut i rätt orning i skrivaren och bli rätt när du viker"...

• malinnnnn

Tack för tipset Pidis!

• sviiden

Det finns olika mallar på nätet.
    Jag gjorde för hand i word (pappret veks på långsidan, printer skrev på båda sidorna), varfter sidorna blev såhär i dokumentet:
    s16 s1
    s2 s15
    s14 s3
    osv.
    Gör en mall på programmet på vad allt som ska finnas med och sen är det bara att lägga till text. Ser kontigt ut när du skrollar sida för sida i word, men när det är printat och vikt, torde det bli bra. Denna instruktion funkar dock bara på jämna 4 sidor (8,12,16,20).
    Lycka till!

Svar på tråden Sidoformat i festhäfte