• MAJ09

Fotografering och glasögon

Min Älsklig har senda barnben haft riktigt dålig syn starka glas som inte riktigt gör sig på bild. ansiktet blir smalare.

I går tog ha själv upp det.
    Så nu är frågan kan man redigera i efterhand?

Eller funderar vi på att låna ett par glasögon utan styrka låter det knäppt?

Att inte ha glasögon är ingen altenativ efter som det inte är så han ser ut.

Någon som haft liknande problem ?

• Svar på tråden Fotografering och glasögon
  • lillamillan

tja...fejk glasögon är ju en ide.
    Men om han har väldigt dålig syn, det är igen risk att han skelar eller att han tittar lite "konstigt" då han saknar styrkan i glasen?
    Märks det ingen skillnad så är det ju ett alternativ.

• Lillsnufflan

Prata med fotografen om det i förväg. Om det är svårt att redigera kan ju "fejkglasögon" vara ett alternativ. Själv funderar jag på att ta några blider i alla fall utan glasögon. För då syns ju mitt ansikte bäst. Men jag vill ha med också, för som TS säger det är ju så man ser ut normalt.

• MAJ09

Jag tror inte han skelar utan men han kommer inte se mycket, får känna sig fram.

Jag tänkte prata med fotografen igen hon vet att ha har starka glas. Det kan ju inte vara första gången. Han vill gärna att det ska bli bra känner att alla skolkort och liknande har han gömts under storrrra glasögon.

• PatricSusanneS

Inte tänkt på det förrän nu... Jag har haft vanliga glas i bågarna tills för ett år sedan då jag var tvungen att få speciella färgade filter i glasen. Nu är de orange/gula... det syns nästan mer på bild än irl. Jag tror att jag tar både med dom och utan. Har problem med gula fläcken o därför blir det färgade glas.

Till TS: Jag skulle definitivt ta ett par bilder med de egna glasögonen samt med fejkbrillorna. De med egna kan vara fint att ha sen när ni blir äldre. Kan vara bra att visa barn o barnbarn kanske, ler. Lycka till o ni kommer vara skitfina hur ni än gör.

• MAJ09

Nu har visst fotografen semester till Augusti så får ta det då.

Man vill ju ha allt så perfekt som möjligt.

• marvella

Tror det går att redigera i efterhad faktiskt... Antar att han är närsynt..? Ansiktet blir smalare just där glasögonen är och ögonen mindre?

Testfota med glasögon utan styrka hemma - det kan vara väldigt svårt att fokusera rätt när allt är en dimma

Jobbar som optikerassitent och har själv starka minusstyrkor, blir kontaktlinser för mig på bröllopet..
    Skulle ju komma till att hans optiker säkert kan låna ut en likdan båge utan styrka...MEN se till att få en med antireflex annars blir det fula speglingar.
    Ett alternativ kan vara att montera av hans glas under fototillfället...

• kpt

Att ansiktet blir smalare pga brytningen är ganska enkelt att fixa i Photoshop med liquify-verktyget.

Däremot får din man kanske justera glasögonen lite grand under fotograferingen så att det inte blir blänk i glasen, lite beroende på var ljuset kommer ifrån och om glasögonen är antireflexbehandlade.

• Duchess

Jag hade glasögon när vi gifte oss. Det var inga problem alls, och bilderna blev jättefina!

• KLQ

Prova att ta kort hemma (eller hos fotografen) innan bröllopet både med glasögonen, utan och med fejkglasögon och se hur resultatet blir. Risken att ta utan glasögon är att det blir svårt att fokusera vilket kan leda till att man omedvetet kisar.
    Jag har också riktigt dålig syn (närsynt) och kommer att ha linser när jag gifter mig. Jag skulle inte säga att glasögonen får mitt ansikte att bli smalare, men mina ögon förminskas och ser jättesmå ut, vilket är tråkigt.

• aikidoaasa

Fotografer vet oftast hur man fotograferar bra när personer har glasögon... prata med denne om tips.

Svar på tråden Fotografering och glasögon