• Tilldis

Näras kära...?

Sitter med gästpresentationerna och funderar över vad jag ska kalla gästerna som jag inte är släkt med direkt, dom ingifta.
    Tänkte skriva gästens relation till brudparet och då bli det ju t ex Kusin till bruden osv, men vad för "titel" ska jag då ge dennes sambo? Funderade på "Näras kära", kan det funka? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Näras kära...?
  • feministbrud

Jag tycker att det är fint om alla får står för sig själv, dvs inte vara gift med någon eller tillsammans med något. Man kan tex skriva:

Hanna och Pelle är kusiner

Hanna känner Maja genom Per

(Jag gillar inte att använda "bruden" och "brudgummen", men det är ju en smaksak.)

Då förstår man att de är tillsammans med de får ändå vara sig själva. Tänk lite facebook

• Tilldis

Känner att det kanske kan bli lite svårt och invecklat att lista ut vem som är vem och vilken relation de har till brudparet. Det är ju sällan man hinner prata med alla under ett bröllop och många är ju ändå nyfikna på vem som är vem.

• feministbrud

Min poäng var att man ska lära känna personerna och att vem de är tillsammans med är mindre viktigt. Men så tycker kanske inte alla.

Tilldis skrev 2008-07-13 19:15:31 följande:
    Känner att det kanske kan bli lite svårt och invecklat att lista ut vem som är vem och vilken relation de har till brudparet. Det är ju sällan man hinner prata med alla under ett bröllop och många är ju ändå nyfikna på vem som är vem.
  • Höstbrud-07

Näras kära låter rätt märkligt tycker jag, säger ju ingenting... Skriv "Anna, gift med brudens kusin Olle Karlsson", eller bara "Anna, gift med olle Karlsson", jag tror inte du behöver mer titel än så på dem.

• Paeonia

Jag skrev tex 'Anna, kusin till bruden bor tillsammans med Tobias' (Om de är sambos alltså) annars blir det .......gift med Tobias.

• grabbarna

jag kommer skriva tex anna sambo med robert och då har jag sett till att namnet innan är just robert och sedan vilken relation till oss han har

• Aleta

Det finns faktiskt ett par gamla namn på ingifta släktingar.
    En manlig ingift släkting kallades för frände och en dito kvinnlig sådan för fränka.

Jag gjorde olika listor med alla gäster, t ex kusiner, syskon, arbetskompisar, studiekompisar, bandmedlemmar osv, osv. Nästan alla fanns med på flera ställen och de ingifta hamnade under rubriken "Befryndade fränder och fränkor".

Svar på tråden Näras kära...?