• ninaelis

När boka fotograf?

Ska gifta oss 27/9, när är det lagom att börja leta fotograf? Börjar det bli bråttom tror ni?

• Svar på tråden När boka fotograf?
  • jizz

Jag skulle vilja påstå att det är bråttom.
    Beror visseligen lite poå vart ni bor och hur pass eftertraktad fotograf ni är ute efter.
    Fast även om du valt en mindre känd fotograf på liten ort är det bråttom!

• Plummis83

27/9 i år? Då kan det bli väldigt bråttom!!! Fast som jizz skrev så kan det beror på vart, hur eftertraktad fotograf osv... Jag ska gifta mig 4/7 nästa år och har bokat fotograf och han sa då (i maj bokade vi honom) att han är fullbokad denna sommar men att folk ringer nu å frågar om han är ledig!!
    Kan även påpeka att det är i södra skåne oxå!!

• tonårsmorsa

Beror ju också lite på vilken typ av uppdrag fotografen sysslar med. Bröllopsfotograferingar är väl mest vår/sommar, så därför har ju fotograferna oftast andra typer av jobb också. En av våra fotografer gör förutom bröllop en hel del skolfotograferingar, och de sker ju som oftast under just september-oktober.

• Emblingen

Då vi blev lurade av vår bokade fotograf för några veckor sedan så fick jag sätta mig och leta efter en ny (8 veckor innan bröllopet). Först var jag panikslagen och trodde att vi aldrig skulle hitta någon.

Men så satt jag mig vid nätet och googlade runt en hel kväll. Gick igenom massor av sidor, trådar och annan information om fotografer i Göteborg. Skickade iväg över 50 förfrågningar till olika fotografer och fick av de 50 mailen ca 25 svar. Av de 25 svaren var hälften intressanta och utav de valde vi ut 3 som verkade engagerade, duktiga och bra i pris. Till slut fastnade vi för en tjej som tar grymma bilder i våra ögon och som gav oss ett väldigt bra pris eftersom hon i vanliga fall mest fotar reklam och mode (Men vi har sett bröllopsbilder hon tagit som var till vår belåtenhet minst sagt!)

Vad jag vill komma fram till är att i storstäderna är det ett överflöd av fotografer så man kan bara välja och vraka. Det är "köparens" marknad och du kan defenetivt hitta en duktig och billig fotograf även om det är knappt med tid.

Bor du dock i en mindre stad så vet jag inte...
    Lycka Till!

• markusofrida

Vi gifter oss om 5 veckor och vi har ännu inte bokat fotograf. Jag känner inte att jag är ute i sista sekund. Det löser sig... (Bor i Linköping)

• skille

Jeg gifter meg 23 maj neste år, vi booket fotograf sist uke...

• Pumpkin

Vi gifte oss förra helgen och bokade i september förra året, då hade hon redan flera bokningar mellan april-maj och september-oktober i år. De flesta riktigt bra bröllopsfotograferna bokas upp tidigt, speciellt i storstäderna skulle jag vilja säga. Visst, på sätt och vis kanske det är köparens marknad, men det beror ju också på vad man är ute efter.

• Pumpkin

Det jag ville komma fram till är alltså: Boka NU!

• Fenixx

ja vill man vara säker på sitt 1a val av fotograf så ska man boka tidigt! gärna 1år innan egentligen.

• Humlan66

Ja jag håller med vill man ha en bra fotograf så gäller det att vara ute i tid.. det gäller väl det mesta isf ( kyrka, lokal etc )

Lycka till

• ninaelis

Är så glad! Vi har fått tag på en fotograf och det var faktiskt den vi helst ville ha också, så är så glad nu! Tack för er hjälp!

Svar på tråden När boka fotograf?