• lillaj

Fotografera eller ej under vigseln?

Ska ni låta gästerna fotografera under vigseln i kyrkan eller? Vi hade sagt från början att vi inte ville att folk skulle ta bilder under vigseln mennu börjar jag fundera lite på detta.

Hur ska ni göra eller hur blev det för er som redan gift er?Stör det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 06:42
    Jag kan ju tillägga att vi har en fotograf med i kyrkan.

• Svar på tråden Fotografera eller ej under vigseln?
  • Tooticki

Ingen fick fota i kyrkan, inte heller fotografen. Det fanns flera anledningar till detta: dels tycker jag att foton från vigseln ofta är dåliga för att ljuset inte är så bra i kyrkan och oftast är brudparet vända med ryggen åt. Sen tyckte vi att det skulle störa. Något vår präst sade var att vi gärna fick ha fotografering under vigseln men hon rekommenderade inte att fotografen går fram vid altarringen och fotar bakom prästen för ofta gör det att brudparet tappar fokus, och det är ett tillfälle då mam vill vara fokuserad och närvarande. Sist men inte minst ville vi att vår fotograf, som är vår vän, skulle kunna sitta ner och bara vara gäst under vigseln.

• janedoe

Vi gifter oss i en dunge med enorma lövträd med stora kronor som hänger över oss...... alltså måste vi ju bara ha foton även där! ;)

Vi har valt att låta gästerna fota, men utan blixt och slutarljud!

• Paeonia

Det där är jättesvårt.
    Vår präst kom med ett uruselt förslag som jag sa ifrån direkt. Han sa att efter sista psalmen så kunde han be folk komma fram om de vill fota. Sen får de göra så ett tag innan utmarschen skulle börja spela.

Det känns inte alls bra att göra så. Det blir ju inget flyt i cermonin.

Jag störs inte av att folk fotar om de sitter kvar i sina bänkar. Det kan ju inte bli så många foton de tar tycker man eftersom vi står hela tiden med ryggen emot alla (Hur kul är det att ha såna kort???)

Nej, sen får folk fota på trappan helt enkelt

Måste prata med prästen igen om detta så han inte bryter för fototagning i varjefall.....

• rutfru

Våra gäster fick fota hur mycket som helst men då vigdes vi på en klippa vid havet en solig dag

• Kjell Präst

Som präst brukar jag säga att fotografering för min del gärna får äga rum men att det ska skötas med lite finess. Jag vill inte ha en kamera i nosen när jag ber förbönen, eller en fotograf bakom axeln i något annat känsligt moment. Området kring altarringen är vårt, brukar jag säga till brudparen, så där vill jag inte ha några fotografer.

• Akvavit

Vi hade två fotografer, en framme som tog bilder snett framifrån och en som stod bakom uppe på orgelläktaren.
    Vi märkte dem inte ens, var så helt inne i ceremonin.

Vi sa att gästerna inte fick fota mellan inmarschen och då vi vänder oss om vid sista psalmen.
    Dels var det för att fotograferna sa att deras foton (som de tog utan blixt) kan störas och bli sämre om det är en massa andra blixtar i rummet.
    Men dels var det ju även för gästernas skull, vi ville ju att de skulle kunna njuta av vigseln och inte se den genom en kameralins....

• bridesilly

Vi funderar på att be gästerna att fota endast vid inmarsch och utmarsch och låta fotografen sköta fotograferingen under vigsel.

Vi funderar på om det gör att man kanske missar bilder som hade blivit jättebra från vigseln? hmmm svårt

• Akvavit

Jag tror inte det....jag har nog aldrig sett gästbilder från en kyrka som blivit riktigt bra. DEt är mörkt och för stora avstånd och de flesta har helt enkelt bara vanliga kompaktkameror som inte klarar de förhållanden.
    Bättre att låta en fotograf ta de bilderna och som vår sa med att gästernas blixtar kan förstöra, det vore väl synd om ni nu ändå ska ha fotograf...

bridesilly skrev 2008-07-10 09:21:29 följande:
    Vi funderar på att be gästerna att fota endast vid inmarsch och utmarsch och låta fotografen sköta fotograferingen under vigsel.Vi funderar på om det gör att man kanske missar bilder som hade blivit jättebra från vigseln? hmmm svårt
  • bridesilly
    Akvavit skrev 2008-07-10 09:28:59 följande:
    Jag tror inte det....jag har nog aldrig sett gästbilder från en kyrka som blivit riktigt bra. DEt är mörkt och för stora avstånd och de flesta har helt enkelt bara vanliga kompaktkameror som inte klarar de förhållanden. Bättre att låta en fotograf ta de bilderna och som vår sa med att gästernas blixtar kan förstöra, det vore väl synd om ni nu ändå ska ha fotograf...
    hmm du har nog rätt ändå. Blir nog mindre stökigt om gästerna inte fotograferar
  • Hofsan

Vi kommer inte förbjuda våra gäster att fota. Vi kommer även att ha en filmare och en fotograf och det kommer inte störa oss det minsta. Klart man vill ha bilder från det viktigaste på hela dagen! Dagens proffsfotografer har så bra kameror så de behöver inte stå med kameran uppe i nyllet på en för att det ska bli bra bilder.

Svar på tråden Fotografera eller ej under vigseln?