• eapea

Argument emot bröllop?

Vad finns det för argument emot att gifta sig när man:

Älskar varandra
    Vill leva med varandra
    Är 25 år gamla
    Har varit tillsammans i 8 år
    Har varit sambos i 4 år
    Är färdigutbildade
    Har råd med bröllopet
    Är överens om hur bröllopet ska vara upplagt
    Inte är rädda för att vara i centrum

Min sambo verkar helt plötsligt vara emot att vi ska gifta oss. Det känns som att han antingen vill vara "tvärt emot" eller att han inte älskar mig tillräckligt mycket trots att han säger att han gör det. Jag frågar varför, men han säger bara "jag vet inte". Är det någon som kan förstå varför han inte vill...?

• Svar på tråden Argument emot bröllop?
  • JosieAdde

Att man inte vill.
    Att man vill spendera pengar på något annat.
    Att man inte har "behov" av att gifta sig.
    Att man inte tror på äktenskapet.

Finns säkert tusen till, minst lika många som för...

• eapea

Men han har aldrig varit emot det förut...

• pojomo

kalla fötter, han kanske bara blir orolig när han tänker på det han kanske inte gillar att vara i centrum

• anne på grönkulla

Du måste nog vänta ut ett svar från honom..., jag är rädd att ingen här kan ersätta det. Har du berättat hur hans reaktion får dig att känna? Vad säger han då? Tyvärr kan man inte tvinga andra människor att vilja.

• lycklig78

Bara han som vet svaret...

• SnuttisSessan

Ibland funderar jag: Är detta mannen jag vill tillbringa resten av mitt liv med, den sista man jag ska ha sex med, den jag ska ha barn med osv.. Jag tror inte att sådana tankar någon gång ibland är ovanligt... Vänta ett år eller två och se vad som händer...

• Mikabella

Tror oxå på kalla fötter. Har kännt samma sak. Älskar verkligen min blivande man o vill leva mitt liv med honom, men när man har bestämt datum och allt bli "på rikigt" kan man bli lite kanasig. Som sagt allt bli verkligen ställt på sin spets och för mig finns inte skiljsmässa.

• eapea

Men när vi har pratat om det säger han att han verkligen aldrig vill ha någon annan än mig, därför undrar jag varför han inte kan lova det inför nära och kära.

Som ni säger så är det ju bara honom jag kan få ett svar av, men det är så svårt att prata med honom om det så jag tänkte höra om ni har några förslag på vad som kan vara fel..och det är säkert som ni säger att det är en så stor grej.

• Tooticki

Är det bröllop han inte vill ha, eller är det gifta sig han inte vill? Kan han tänka sig en 3-minutare i rådhuset och en glass på stan efteråt? Är det tanken på att lägga 100 000 kr på en dag som skrämmer honom, eller att lova något inför Gud/familjen?

• Sommargrönt

Ingen kan ju veta förutom han. Men jag hade tippat en slant på rädsla. Antingen för att det är en stor grej. Men kanske troligare för att det ofta verkar vara läskigare för en kille att visa sin mjuka sida och deklarera att man ÄLSKAR varandra. Eller så kanske han inte gillar att stå i centrum som någon sa? Min bästa väns sambo vill inte gifta sig för hon tycker det är viktigt att familjen är med och att de har en stor fest och han är livrädd för det...

• EllaM

Det kan vara så att han helt enkelt inte är redo för det steget. Så var det för mig, min sambo har fått vänta på mig. Jag har aldrig tvivlat på mina känslor, men ändå inte känt mig redo och vuxen nog för giftermål förrän nu. Pressa inte fram någonting! har man inga barn är det heller inte juridiskt viktigt att vara gift, eftersom man genom avtal, testamenten och försäkringar kan se till att man har en ekonomisk trygghet ändå om det skulle hända ens livskamrat något. Jag säger som någon annan klok person i denna tråd sa, vänta något år och se!

• skille

Har du spurt han hvorfor han ikke vil?

• tattar-Emma

Mina svar

* För att det är en förlegad sed som borde bort av politiska skäl
    * För att jag inte vill ha registrerat hos staten vem jag ligger med
    * För att släkt och vänner inte har att göra med vad jag och min sambo lovat varandra
    * För att standardformuleringarna i bröllopsceremonin ändå inte täcker in den överenskommelse vi redan har, dvs löftena skulle inte innebära nåt på det känslomässiga planet
    * För att moderna bröllopsceremonier är så mycket ceremoni och så lite innehåll, för mig är de "1600-talets fullt logiska sätt att göra saker på goes luciatåg"
    * För att jag inte vill trassla ihop min ekonomi med hans på det sättet
    * För att jag verkligen inte känner för att ordna en stor snyftfest med allt som hör till
    * För att det är viktigt för mig att vi väljer varandra på nytt varje dag istället för att göra det en stor gång och sen bara leva med det beslutet
    * För att jag inte är säker på att jag ser det som ett självändamål att vara tillsammans med samma man resten av livet
    * För att det är alldeles för tidigt att bestämma hur och med vem jag vill leva när jag är 70, det tar jag då (vore dock kul om sambon och jag fortsatt välja varandra varje dag fram tills dess men hyser inga romantiska idéer om att det måste vara så)

(självklart kan man göra det på många olika sätt, dessutom kommer jag kanske känna annorlunda i framtiden när det kanske finns skäl att göra en juridisk överenskommelse, men just nu känns bröllop helt främmande av ovanstående skäl)

Vänd på det: vilka skäl har du ATT vilja gifta dig? Vilka skäl finns kvar om man ponerar att du inte skulle kunna bjuda folk och ha fest?

Håller förresten med alla som säger att du ska fråga karln, men du ville ju ha lite input från andra.

• eapea

Tack för alla svar. Jag har frågat honom, men han säger bara att han inte vet. Har sagt åt honom att han borde rannsaka sig själv och ta reda på vad han vill med allt, med oss, med framtiden.
    Eftersom han inte vet, och jag inte kunde komma på något bra argument som stömde in varför han inte ville så tänkte jag fråga er.

Jag har fått många bra svar. Det jag tror på mest är att han inte känner vig vuxen ng och redo än, att jag får vänta och se...men det är så jobbigt..

Aja, jag får hålla mig till tåls helt enkelt..

Tattar-Emma: Självklart får alla ha sin egen syn på äktenskap och giftemål, men jag som är väldigt romantisk av mig tycker att bröllop och äktenskap är något vackert. Jag vill kunna känna mig trygg i en relation. Veta att min andra hälft planerar att spendera resten av livet med mig. Sen vet man ju aldrig vad som händer, allt går ju inte alltid enligt planerna. Men jag vill verkligen stå inför mina nära och kära och lova att jag kommer älska min sambo i nöd och lust, för vad som än händer så kommer jag aldrig att sluta älska honom. Det är en fest där man firar sin kärlek och ett romantiskt sätt att berätta att vi ska leva med varandra och skaffa familj osv i framtiden.

• Tooticki

Det jag tycker att man alltid ska ha i åtanke är att det inte är framför vigselförrättaren och inför familj och vänner man lovar varandra någonting. Man måste välja varandra varje dag och löftet föds i samma sekund som man säger att man älskar varandra, att man ska bilda familj/leva tillsammans/gifta sig etc. I dagens samhälle fyller inte äktenskapet någon annan funktion än att det underlättar juridiskt samt att du slipper redogöra för vem som är far till barnen. Det kan vara bra att komma ihåg om man inte kan komma överens i denna fråga.

• tattar-Emma
    eapea skrev 2008-07-07 16:08:40 följande:
    Tattar-Emma: Självklart får alla ha sin egen syn på äktenskap och giftemål, men jag som är väldigt romantisk av mig tycker att bröllop och äktenskap är något vackert. Jag vill kunna känna mig trygg i en relation. Veta att min andra hälft planerar att spendera resten av livet med mig. Sen vet man ju aldrig vad som händer, allt går ju inte alltid enligt planerna. Men jag vill verkligen stå inför mina nära och kära och lova att jag kommer älska min sambo i nöd och lust, för vad som än händer så kommer jag aldrig att sluta älska honom. Det är en fest där man firar sin kärlek och ett romantiskt sätt att berätta att vi ska leva med varandra och skaffa familj osv i framtiden.
    Inget fel att vilja det, men då är det bröllopsdagen du tänker mest på och inte äktenskapet?

Jag förstår att man kan tycka att äktenskapet känns tryggare, men så är det inte för alla. Det menar jag som en bra sak, för dig känns äktenskap som det yttersta och då blir det kanske otryggt om mannen inte vill dit, men ser man inte äktenskap som ett kärleksbevis så medför det ju inte trygghet heller och därmed inte heller otrygghet innan äktenskaper... om du fattar hur jag tänker. ekonomisk trygghet är ju en annan sak men jag fick inte intrycket att du menade det.
  • lycklig78

tattar-Emma skrev 2008-07-07 15:27:45 följande:

För att det är viktigt för mig att vi väljer varandra på nytt varje dag istället för att göra det en stor gång och sen bara leva med det beslutet
    Jag tror det som gifter sig också väljer varandra varje dag. Kan ju i och för sig bara prata för mig själv, men jag är ju inte heltrygg i ett förhållande bara för att jag gifter mig. Ett förhållande måste jobbas på varje dag för att funka....
    Även om man är gift.

Det jag menar med att man inte är heltrygg är att man kan ju inte bara luta sig tillbaks och tro att man har killen runt lillfingret resten av livet..
  • Tooticki

Vigseln gör en inte tryggare mer än ekonomiskt, känner man sig inte trygg och älskad innan så kommer man inte göra det efter vigseln heller.

• September mys

nån som sett sex and the city filmen?

big och carrie ska gifta sig i en liten mysig vigsel men plötsligt står dom där med 200 gäster inbjudna och allt som hör till...
    istället för att prata, men framför allt lyssna och vara ärlig kan han inte gå in i vigsel lokalen och "katastrofen" är ett faktum...
    jag tror att sånna här scener är vanligare än man tror i verkliga livet.

Svar på tråden Argument emot bröllop?