• Corr

Plats för bröllop i Falun/Borlänge med omnejd

Vi ska gifta oss nästa år, har inte bestämt riktigt när än. Det beror lite på platsen vi väljer för bröllopet.

Finns det någon som har tips på trevliga platser för bröllop i trakten kring Falun/Borlänge. Det kan vara ställen med all service eller enbart lokal som man kan hyra.

Vi vill inte ha ett kyrkbröllop så en lokal där man även kan ha vigseln vore perfekt.

• Svar på tråden Plats för bröllop i Falun/Borlänge med omnejd
  • grata

Gammelgården i Borlänge ska vara trevlig, de kan hjälpa till med allt.

• Corr

Är det ingen som har tips på trevliga lokaler i Falun/Borlänge trakten? Kan var i närheten också.

Annars får man nog börja kolla på Stockholm som alternativ ialla fall.

• Akvavit

I falun finns bla Bergalid, där var vi. Pampiga lokaler där de fixar mat och städning och dukning, men du tar med dig egen alkohol.

Vid gruvan finns Geschwornergården. Lite tråkig lokal, men fint läge och säkert bra mat, det är Banken som fixar maten. Egen alkohol är ok, men de tar ut en hög korkavgift.
    www.bankenfalun.se/banken_g.asp

Runtomkring finns Haganäs, mellan Falun och Borlänge. Ligger jättefint, men det går ju inga bussar eller så och ingen övernattning i närheten.
    www.haganas.com/

Rankhyttan, på andra sidan Runn, mysigt ställe, men tog nog itne mer än ca 60 gäster. Det fanns nog boende för ca 30-35 gäster där om jag minns rätt.
    www.rankhyttan.se/

Vid Staberg finns ett jättemysigt café som förut drevs av Kopparhatten med god mat, och som sagt mysig lokal. En hel barockträdgård att ha vigsel i.
    www.gamlastaberg.nu
    www.kopparhatten.se/

Långshyttan verkade trevligt, men det kollade vi inte upp så mycket.
    www.brukshotellet.se/

Borlänge har jag inte så mycket koll på, men det ska finnas nån Officersmäss där man kan vara i.

Angående vigsel, så Bergalid har ju superfina lokaler, så där kan ni säkert hitta ett fint rum att ha vigsel i. Uppe vid gruvan finns ju ett fint museeum, där kanske man kan vara. Eller nere i gruvan...fast då måste ju alla ha hjälm på

• Corr

Tack för tipsen. Bergalid lät inte helt fel med tanke på att det verkar fungera oavsett årstid. Ska kolla lite på de andra förslagen också.

Har börjat kolla upp mot Tällberg också, vore trevligt med ett ställe med vacker utsikt.

• Akvavit

Åh, och så finns ju i Falun även dalasalen på Falu regementet, samt officersmässen på Falu regemente.

Dalasalen är rätt stor, men fin, men då måste du ta alkohol via dem och deras bar. Officersmässen där tar kanske bara ca 50 pers sittande gäster, minns inte riktigt, men superfina gamla lokaler med högt i tak och många salonger.
    www.dalasalen.se/
    www.amazun.se/nyheter/visning_helsida_nyhet.asp

Finns förresten även en sal på ett av hotellen...kan det ha varit Grand?

Jo, nu kikade jag på dokumentet vi satte ihop när vi höll på att välja lokal, vi tittade även på studenkåren i Falun. Den ligger jättefint mitt i stan, här finns bilder.
    www.arkitekt.se/s30180

Och så finns Främby udde, ligger ju jättefint vid vattnet, tar 60 pers sittande i samma rum. Det går att ha fler, men då blir det uppdelat på två rum med öppna dörrar emellan. Förhållandevis billgt.
    www.frambyudde.com/

Du kan ju inboxa mig en mailadress om du skulle vilja se informationen vi skrev ner med priser och så på de ställen vi kollade upp lite mer. Och ja kan verkligen rekommendera Bergalid. Lycka till!

• Akvavit

Vi gifte oss ju på vintern, och Främby hade varit mysigt, de föreslog att man ju då kunde komma med släde över isen medan gästerna står på trappen och tittar och får en varm fördrink...

• grata

Ulfhyttan... Där har de det gamla bankvalvet där man kan ha fest.

Svar på tråden Plats för bröllop i Falun/Borlänge med omnejd