• heritage

"kan man göra så?"

Hej Hej !
    Vi skrev på inbjudningskortet att vi vill att alla gäster respekterar vår önskan om att inte få några bröllopspresenter...varken pengar, resecheckar eller nåt överhuvudtaget. Sen skrev vi att dom gärna får sätta in pengar till barncancerfonden elr liknande
    För oss är det viktigt men jag har fått mycket varierande reaktioner från folk....mycket negativa framförallt...
    Hmmm...
    Vad säger man om det ???

• Svar på tråden "kan man göra så?"
  • Iluna

va konstigt att folk reagerar så...de är väl mycket bättre att ge pengarna dit än att köpa några vinglas som står och dammar i skåpen...Speciellt om ni verkliten inte vill ha någonting.

• intelängekvarnu

Underligt, vilken typ av negative kommentarer har du fatt??

• heritage
    intelängekvarnu skrev 2008-07-05 19:55:41 följande:
    [citat]
    Underligt, vilken typ av negative kommentarer har du fatt??
    [/citat
    Många tycker det är tråkigt att inte få köpa nåt när det för en gångs skull är någon i bekantskapskretsen/släkten som gifter sig...
    Några säger att det bara är så att man har med sig något på bröllop...Tror dom tycker det är "jobbigt" att inte ha med sig någon gåva
    Mamma är värst :) "Så kan man väl inte göra"
  • FruRålin080808

Vilken toppen idé! Fattar inte varför folk inte skulle tycka att det är en bra sak att spendera sina pengar på! Tråkigt att de inte uppskattar eer önskan mer. Vad har folk sagt?

• FruRålin080808

Oj vi skrev samtidigt! Vill ni ha det så bör alla respektera det utan att komma med kommentarer tycker jag. Jag hade blivit jätte glad om jag fått en sån inbjudan eftersom det är svårt att komma på presenter och jag gillar när man kommer med annorlunda önskemål om presenter.=) Stå på er! Heja Heja=)

• heritage
    FruRålin080808 skrev 2008-07-05 20:11:21 följande:
    Oj vi skrev samtidigt! Vill ni ha det så bör alla respektera det utan att komma med kommentarer tycker jag. Jag hade blivit jätte glad om jag fått en sån inbjudan eftersom det är svårt att komma på presenter och jag gillar när man kommer med annorlunda önskemål om presenter.=) Stå på er! Heja Heja=)
    Tackar
    Japp, vi kommer stå på oss !!!
    Envisa båda två =)
  • Daemia

Hjälp dem med än mer presenter kan kan välja istället. Det finns alltid människor som är besvärade av att INTE få ge present...oftast för att de är rädda för vad andra skall tycka. Samma blir det med att ge pengar då frågan alltid gnager om "hur mycket skall man...."

Trams och ibland är folk så dumma.

Tipsa dem om
    www.presentermotfattigdom.se/
    så kan de köpa en liten get eller en barnmorska. Ni blir nöjda och slipper present....men givaren får ett litet intyg om vad de köpt vilket höjer "duktighetskänslan" :), är alltid rätt och kan aldrig bli "för lite..."

• Xaston

Det finns även Action Aid, som jag använt.
    (tyvärr får jag nu standigt reklamutskick från dem....)

Tycker det är lysande att inte be om prylar som presenter.

• avil

heritage-bra av er! att tänka på andra,man har ju redan allt man behöver!
    Tycker att då folk ifrågasätter så kan du bara stå på dig.Hävda verkligen att DU inte vill ha nåt.O att det finns andra som behöver pengar bättre.

• PL080802

Toppenbra! Vi har bla önskat oss gåva till Röda korset som jag tror att några kommer att välja.

• valkyriana

Jättefin idé! Föstår ine att folk är negativa för en sådan osjälvisk handling.
    Kan iofs förstå att era närmaste, din mamma mm gärna vill ge ER något på er bröllopsdag.

• valkyriana

Det var en riktigt bra idé!

Daemia skrev 2008-07-05 20:38:31 följande:
    Hjälp dem med än mer presenter kan kan välja istället. Det finns alltid människor som är besvärade av att INTE få ge present...oftast för att de är rädda för vad andra skall tycka. Samma blir det med att ge pengar då frågan alltid gnager om "hur mycket skall man...."Trams och ibland är folk så dumma.Tipsa dem om www.presentermotfattigdom.se/ så kan de köpa en liten get eller en barnmorska. Ni blir nöjda och slipper present....men givaren får ett litet intyg om vad de köpt vilket höjer "duktighetskänslan" :), är alltid rätt och kan aldrig bli "för lite..."
  • 20080802

Så har vi också gjort och jag har hittills inte fått en enda negativ kommentar! Men det kasnke beror på att vi inte haft hand om osa! Däremot har jag insett att det säkert ändå finns risk att folk har med sig någon present och då är det väl bara att tacka och le snällt, inte sant! Vi gjorde i alla fall så gott vi kunde...

• PennyJenny

Strunta i deras kommentarer! Om någon börjar så säg bara vänligt och bestämt att "man" är inte de som gifter sig utan du och din blivande och ni bestämmer över det här. Och att ni önskar det så.

Helt otroligt att folk ens orkar reagera på något sådant. All heder åt er som vill använda andras genorositet till något riktigt bra.

Svar på tråden "kan man göra så?"