• ninaelis

Inbjudan till bröllopsfest men inte vigsel

Någon som kan tipsa om hur man formulerar en inbjudan bara till bröllopsfesten men inte till kyrkan eftersom vi bara ska ha med vittnen och vår dotter? Tycker det är så svårt att få till orden...

• Svar på tråden Inbjudan till bröllopsfest men inte vigsel
  • Sebastiána

Kyrkan är öppen för alla så ni kan inte hindra folk från att komma dit, men ni behöver ju inte sätta ut vilken kyrka ni gifter er i eller klockslag i inbjudan.

Skriv "som vanligt" men hoppa över infon om kyrkan alltså:

Inbjudan. Bröllopsfest för att fira vigseln mellan X och X kommer att hållas på X kl. x

• avil

ja,precis...vigsel är en allmän gudstjänst! så dit FÅR alla som vill komma.......Vill man vara säker att vara ensam,så bör man ta det borgeligt-då kan man vara var som helst.

• 2e advent

Våra vänner som gifte sig förra året ville vara ensamma i kyrkan i deras inbjudan stog det; Nu drar vi till prästen´, ni är bjudna på festen.

Sedan stod det information om var och när festen var och att de redan skulle vara gifta när de dök upp på festen.

• cesseny

Åhh, finns det fler som tänker i de banorna? Sambon vill inte gifta sig med "publik" och därför kommer vi att ha en vigselcermoni med endast två vittnen och en fotograf. Min tanke är att eftersom min födelsedag är i samma veva bjuda in till födelsedagsfirande där vi berättar att vi gift oss samma dag...

Alternativet är att helt enkelt bjuda in till ett enkelt firande efteråt, sambon tycker inte att man kan göra så utan då måste man låta folk vara med vid själva vigseln också, men jag är nog inne på att hävda motsatsen, i alla fall när det endast gäller närmaste familjen!

Ska bli intressant att höra vad andra tycker!

• avil

som sagt-i kyrkan kan man inte avsäja sig "publik"! finns vissa som kommer o vill se.......Borgeligt kan man vara hemlig var som helst!

• AnnaochHenrik

Pappsen skrev nåt i stil med "Gifter oss gör vi på förmiddagen med bara våra barn närvarande, men fira vill vi göra påkvällen med alla vi tycker om. Vi bjuder in till bröllopsfest den XX/XX".

• ninaelis

Visst kan man gifta sig i kyrkan utan publik, man får gifta sig i kapellet med bara vittnen och där är ingen annan förutom prästen närvarande, fast då får man ju välja en så pass stor kyrka att där finns ett kapell också!

• avil

ninaelis-ja,det finns inte hos oss.Tex..
    så det kan bli svårt! om man vill vara i kyrkan,o va ensamm.jag vet MÅNGA som har som "sport" att fara o se ALLA som viger sig! vare sig de känner de eller ej.Bara för att de tycker det är kul o så!
    För det är en allmän gudstjänst...

• ninaelis

Ja ,har också varit på såna bröllop där det varit flera i kyrkan som inte varit bekant med verken bruden eller brudgummen. Och visste det är väl trevligt att se en vigsel, men vi vill vara lite mer privata, så för oss får det bli kapellet!

• avil

ja...jag vill ju inte heller gifta mig inför publik-så vi väljer vip rummet på flygplatsen .Inga av våra anhöriga vet om nåt ens!!
    för här finns inget kapell........

• avil

Bjud bara till fest helt enkelt. Alltså skriv bara att ni ska ha en fest o när o så..
    Säj inget om vigseln alls.Det behövs ju inte.
    VI är i sommar bjudna på 40års kalas-o jag är rätt så säker på att det är ett bröllop med! De kan ju gifta sig innan o bara komma dit på festen o vara gifta eller så gifter de sig där......
    I inbjudan står bara att det är 40års fest.Vi ska "osa" o betala en del på ett konto mm,så det blir spännande att se-om jag har rätt vilket jag ju är 100%säker att jag har .....
    Så bjud bara till en fest rätt o slätt.

• Jonna83

Vi skrev ungefär så här:

VI gifter oss!

xxxx xxxx

och

xxx xxxxx

Den 16e augusti 2008.

Ni är välkomna på bröllopsfest
    i Hardemo bygdegård kl 19.00

Osså lite information..

• Fru2009

Jag lånar tråden lite och ber om hjälp i en lknande fråga.

För att undvika publik gifter vi oss uromlands på bröllopsresan på Mauritius. När vi kommer hem vill vi bjuda hem familjen och äta bröllopstårta och dricka champagne. Om det går vill vi också visa DVD:n från vigseln och bröllopsfotona.

Hur ska vi skriva då??

• Snödroppe08

Vi kommer nog skriva något sånt här:

Välkommen på bröllopsfest!

Den 11 oktober går en av våra drömmar
    i uppfyllelse, vi gifter oss!
    Vigseln sker enskilt tidigare under dagen.
    På kvällen bjuder vi middag och dans
    och vi hoppas att ni vill komma och
    fira tillsammans med oss

När? Lördagen den 11 oktober, 17.00.
    Var? Lokal XX

Klädsel: Kavaj

OSA: Senast den 11 september till brudgummens mamma
    XX, telenr, glöm inte att ange eventuella allergier.

Anna Stenberg och Jonas Sandström"

Lite mer information.

XXgatan är en parallellgata till XXgatan. Lättast är att åka kommunalt då det kan vara svårt att hitta parkeringar. För mer utförlig beskrivning gå in på www.eniro.se och sök på gatuadressen

Tal och telegram är alltid uppskattat under bröllopsmiddagen. Anmäl dock gärna i förväg till vår toastmadame för att underlätta hennes arbete. Toastmadame för kvällen är XX,
    mailadress + telenr.

Vid eventuella övriga frågor kontakta XX.

• Wingtear
    ninaelis skrev 2008-07-04 08:38:11 följande:
    Någon som kan tipsa om hur man formulerar en inbjudan bara till bröllopsfesten men inte till kyrkan eftersom vi bara ska ha med vittnen och vår dotter? Tycker det är så svårt att få till orden...
    Vi gifter oss på julafton och kommer att ha festen på sommaren, så situationen är ju lite annorlunda, men lite har jag ju filat på inbjudan redan =)
    "Då vi tyvärr inte fick rum med alla när vi vigde oss så firar vi nu vårat bröllop den xx/xx på xxxx festen börjar kl.18 och håller på tills alla gått hem."
    Sen vet jag inte riktigt hur vi ska göra med resten, men jag har ju början iallafall, och har ju ett tag på mig att komma på resten =)
  • Jenqvist

Tycker ni skall skriva som vanligt men utesluta tid och plats för vigsel. Visst, kyrkan är öppen för alla men vet man inte vilken kyrka eller vilken tid så är ju "risken" för att någon dyker upp ganska liten. Frågar någon så kan ni ju bara snällt svara att ni vill hålla vigseln personlig med bara era allra närmaste närvarande och önskar att det respekteras. Berättar ni däremot vilken kyrka och vilken tid för vigsel så kommer ju däremot några komma dit ändå - just för att kyrkan är öppen för alla

• högstavinsten

Vi tänkte skriva såhär:

XX har fyllt 30 & vi har gått till prästen - VÄLKOMNA på festen!

Mat & dryck bjudes lördagen den xxxxx på xx-gatan 22 kl 18.00

Klädsel: Valfri

Osa ..........

Vi ska gifta oss själva utomlands och ha en sommarfest 2 månader efter!

Vad tycker ni förresten? Kan man skriva så???

• Vargtassa

VILKEN BRA TRÅD!!
    Här är en som ska gifta sig borgligt då varken jag eller m2b vill ha en massa folk som tittar..
    Nu är det så att våra föräldrar och syskon kommer nog att dyka upp ändå men de kan jag leva med ;)
    Tänker bara ha fest för de allra närmaste (vi blir nog ca 38 pers oss inräknade) och här fanns det ju en massa bra tips!
    Toppen! :)

• Freckles

Vi gifter oss den 6/9 och har bröllopsfest den 4/10. De som "orkar" ta sig till kyrkan är välkomna, men vi tillbringar resten av dagen tillsammans med våra familjer (föräldrar och syskon). Vi gillar inte heller att stå i centrum och dessutom ville vi rodda festen helt själva, rent ekonomiskt kom vi även lite billigare undan när vi gjorde på det här sättet.

Vår inbjudan såg ut så här:

Välkomna/Välkommen

På Bröllopsfest lördagen den 4 oktober 2008 kl.18.00 i XXXX.

Vi bjuder på en härlig buffé, gott att dricka och massor av fest!

Vigseln kommer äga rum i XXXX
    den 6/9-08.

XXX & XXX

O.s.a. Klädsel: Kavaj
    Senast 5 september 2008
    Till: XXXX

Man kan som sagt inte stoppa någon att gå in i kyrkan, vi valde att skriva ut vigseldatumet för att de närmsta vännerna ändå skulle ha möjlighet att delta om de vill.

Man ska göra som man själv vill ha det, det är ju ändå trots allt Er dag och inte någon annans!!!

Svar på tråden Inbjudan till bröllopsfest men inte vigsel