• 7nov06

    Är jag fel på det eller?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 1½ år ungefär, inte så länge, alltså. Men vi har kommit varandra nära väldigt fort och bestämde oss för drygt ett halvår sedan att bygga hus tillsammans. Nyårsafton 07 förlovade vi oss, och hade inte tänkt så mkt längre. men ju längre tiden går och ju närmare vi kommer husbygget (börjar till våren), längtar vi allt mer efter barn o familj, men att skaffa barn är något vi vill göra när huset är klart. En sak jag sagt till min sambo är att jag vill vara gift innan vi får barn, och vi började diskutera giftermål. genast började jag "planera" i huvudet hur man skulle kunna göra, vilken kyrka, lokal mm.. han förstår inte min vilja att vara gift innan barn, och tycker att det kan man göra efter husbygget. att gifta sig medan vi bygger huset känns inte heller som ett alternativ, och när huset är klart har vi tänkt att vi ska ha barn, så då blir det att barn kommer före giftermål. (vill inte heller vara gravid på bröllopet) Jag tycker inte heller att han har kommit med ngn "giltig" anledning, och att han borde ju förstå min väldigt starka vilja. det känns som att min vilja att vara gift inte gör ngn skillnad hos honom. han tycker att vi ska vänta, och jag förstår inte varför, vad är hans anledning? dessutom säger han: "det är inte det att jag inte vill gifta mig, jag hade kunnat gifta mig med dig imorron", då har man lust att säga: VARFÖR GÖR DU INTE DET DÅ?

    usch ja, jag vet inte vad jag ville med det här inlägget egentligen, behövde bara skriva av mig.. har ingen att prata med detta om..

  • Svar på tråden Är jag fel på det eller?
  • lillapinglan

    Jag förstår precis hur du känner... Jag har alltid sagt att jag ska vara gift innan jag får barn, det är av någon anledning mycket viktigt för mig. jag personligen förklarade för min sambo att vara gift för mig är samma trygghet som för någon annan att ha ett fast jobb..
    Kan det vara så att din sambo är orolig över kostnaderna för ett bröllop eftersom ni samtidigt bygger hus?

  • Blondie77

    Vi har mycket gemensamt jag och du! Min kille friade efter knappt 1,5 år tillsammans och vi bygger hus och jag sa att jag inte ville skaffa barn förens jag var gift! :) Vi är mitt uppe i husbygge samtidigt som vi planerar bröllop den 2 augusti. jag tycker faktiskt det funkar, det beror ju lite på hur mycket ni ska göra själva. Vi gör ALLT själva så det är lite dåligt med tid ibland och jag får stå för det mesta av planerandet vilket iofs inte gör mig någonting. Sen kan det bli stressigt ibland men det beror mest på tror jag att jag börjat jobba 100 % mitt upp i alltihopa efter att ha jobbat 25 % i ca 6 år och har en ny krävande tjänst. Fördelen med att bygga hus och planera bröllop samtidigt är att man orkar inte och har inte tid med att bli hysterisk över alla detaljer kring bröllopet, hade jag haft mer tid och energi att tänka på det hade jag varit ett nervrak nu hehe lycka till!

  • 7nov06

    jo, det tog vi också upp när vi pratade om det, och jag sa att det behöver inte bli så dyrt. man kan ju bara bjuda den närmsta släkten, så det hade kanske blivit ca 30 pers. göra maten själv, vigselring från nätet, kläder har vi båda två, eller jag har en benvit klänning som jag tänkte piffa upp lite själv, med lite pärlor och så.. jag behöver inte ha ett stort påkostat bröllop, det kan bli en helt underbar dag ändå, även om man kör lite budget.
    ja, jag vet inte varför det är så viktigt för mig heller, det förädrar ju ingenting egentligen, man är ju fortfarande en familj även om man inte är gifta. jag vet allt det där, men det är bara såhär jag känner, och nu blir det inte så, jag kan inte hjälpa att bli ledsen när det blir "fel" ordning enligt mig.

  • Diana B

    Hehe, jag förstår absolut ditt resonemang och hur du känner. Har du något speciellt skäl till at vilja gifta dig innan ni skaffar barn? Inte för att du behöver det naturligt vis men jag hade bestämt som du förrut. Jag ville gifta mig innan jag skaffade barn men inte av någon speciell anledning mest bara en fixidé. Nu har det fallit så att jag har två underbara barn och så gifter jag mig i sommar! Min sambo var helt enkelt inte redo att gifta sig förrut. Och bara för att man är redo att skaffa barn betyder inte det att man måste vara redo att gifta sig. Vem vet, han kanske också har en plan för sitt liv. Fast då underlättar det ju i för sig om han berättar den för dig...
    I alla fall hoppas jag att ni kan prata om det så slipper man missförstånd i slutändan...

  • Ankan80

    Jag ville också vara gift innan vi skaffade barn. Tycker man skall göra det i rätt ordning
    Ett barn blir som en extra bonuspresent

  • 7nov06

    Blondie77

    vad roligt att det funkar för er!
    jag har bara känslan av att det för vår del skulle leda till att jag hade fattat beslut som rör bröllopet, och han hade fattat beslut som rör huset. Han jobbar heltid och ska bygga huset på fritiden, så det kommmr att ta 1-1½ år att bygga..
    Jag vill att han ska vara med på saker som gäller bröllopet, och jag vill självklart vara med och bestämma hur det ska vara i huset. vi gör ju båda dessa sakerna tillsammans, och då ska det ju vara så också, tycker jag.

  • 7nov06

    Diana B skrev 2008-07-03 16:19:28 följande:


    Hehe, jag förstår absolut ditt resonemang och hur du känner. Har du något speciellt skäl till at vilja gifta dig innan ni skaffar barn?
    En del är att jag vill att hela familjen ska ha samma namn, vilket ju bara är en bagatell, så det är ju inte hela sanningen, men det är enda konkreta anledning jag kan komma på. jag bara vill göra så, i den ordningen.
Svar på tråden Är jag fel på det eller?