• Ayeree

Så här drömmer jag att mitt bröllop ska vara

Här tänkte jag att vi kunde skriva hur våra bröllop kommer bli om allting går precis som planerat. Det är fritt fram att se till att solen skiner från en klarblå himmel, alla släktingar uppför sig helt perfekt och att dagen blir precis så som du önskar dig!

Så, hur drömmer du om att bröllopsdagen är?

Jag vet inte om det här är rätt ställe att lägga tråden men jag saknar en rubrik för drömmar så det här kändes mest rätt.

• Svar på tråden Så här drömmer jag att mitt bröllop ska vara
  • Ayeree

Det här är min dröm:

Jag vaknar tidigt på morgonen. Klockan är inte ens 8 men jag brukar alltid vakna tidigt när jag är utomlands och efter bara tre dagar i Karibien så spelar väl tidsskillnaden fortfarande in. M sover fortfarande när jag tassar ut ur sovrummet och sätter mig på verandan för att äta frukost. Bara för att jag inte kan sova finns det ingen anledning att tvinga upp honom. Solen har precis gått upp och jag njuter av stillheten och svalkan.

En stund senare vaknar M och ungefär samtidigt börjar även folk i de andra tre stugorna röra på sig. Vi har inte hunnit lära känna dem så bra än men vi nickar åt varandra och igår kväll gick vi runt och berättade om bröllopet och att om de vill så är de välkomna till ceremonin.

Förmiddagen tillbringar vi vid havet. Jag är full av nervös energi och övertalar M att hjälpa mig att bygga ett sandslott. Efter en stunds byggande lugnar jag ner mig tillräckligt för att lägga mig i skuggan och läsa. Det blir ett par dopp i det 26-gradiga vattnet för att svalka oss också.

När solen börjar bli lite väl stark går vi upp till stugan och sätter oss på verandan. Jag lyckas ta hängmattan så M får nöja sig med en vanlig stol. Vi äter en lätt lunch och lägger oss för en siesta i väntan på att min mamma och hennes pojkvän ska komma. Vi har inte pratat med dem sen vi lämnade Sverige men redan då bestämde vi en tid. Min tidsoptimist till mamma dyker upp bara någon kvart för sent vilket är bra för att vara hon och vi har fortfarande flera timmar kvar till bröllopet.

Jag tar en snabb dusch medan våra gäster dricker lite vatten och sen hjälps mamma och jag åt med att fläta mitt hår så att det ska bli lite lätt lockigt. Kvinnan som är ansvarig för blommorna kommer upp med mitt blomsterdiadem och det är verkligen jättefint. I väntan på att håret ska torka äter vi lite fryst frukt och njuter av svalkan.

Mamma hjälper mig lite med sminkningen men det mesta gör jag själv. En sista, sval dusch och sen sätter jag på mig klänningen. Jag har haft funderingar på om jag valde rätt när jag designade en egen klänning istället för att köpa en men värmen gör att min tunna linneklänning känns helt perfekt.

Mamma och pojkvännen går ner till stranden före oss. M och jag tittar nervöst på varandra. Han är jättesnygg i ett par ljusa shorts och en linneskjorta. Efter en sista puss går vi hand i hand nedför gången till stranden.

Det börjar klicka så fort vi är synliga från stranden. Mammas pojkvän har fått låna Ms systemkamera och tar foton för fullt. Den inhyrda fotografen tar en del han också men vi har bett honom att koncentrera sig på porträttbilderna efteråt. Det blir ingen långdragen ceremoni men det gör inget.

Fotografen tar säkert ett femtiotal bilder som vi kommer få både i pappersformat och högupplösta på en CD. Mammas pojkvän passar på att ta ett par bilder han också och när vi är klara har solen nästan gått ner.

Vi har beställt middag till oss fyra uppe på vår uteplats och när vi kommer upp står bordet dukat. Efter en trevlig måltid ger sig mamma och pojkvännen av till sitt hotell nere i turistområdet nära flygplatsen. Vi sitter kvar och tittar på stjärnorna en liten stund innan vi går in till den äktenskapliga sängen.

Svar på tråden Så här drömmer jag att mitt bröllop ska vara