• Fru 14/12-02

När berätta för arbetskamaraterna att man är gravid?

Hejsan

När berättade ni eller när har ni tänkt berätta på jobbet att ni är gravida.

Jag är i vecka 9+5 och jag mår illa. Detta har bla resulterat i att jag inte kan dricka kaffe, än har inga arbetskamarater reagerat men det är ju bara en tidsfråga. Jag hade tänkt vänta till semestern dvs tills dess att jag är i v 14-15.

• Svar på tråden När berätta för arbetskamaraterna att man är gravid?
  • hjartat73

Grattis först och främst!

Jag berättade när jag var i v 8 för då kom vi tillbaka från lovet och jag mådde illa hela tiden och det syntes. Hade jag inte varit tvungen att berätta där hade jag nog inte berättat förrän i v 12.

Kramar

• fd Hemligt bröllop 7/12

Varför man inte "ska" berätta de första veckorna är ju pga av den ganska höga risken (ca 15%) för missfall.

Vi berättade för de närmaste precis innan det blev missfall (konstaterat i v13). När det gäller de närmaste så kändes det bara skönt att ha deras stöd när det var jobbigt.

Dessutom hade jag berättat för chefen (hade ju passerat de 12 veckorna tänkte jag) och det kändes lite mindre kul. Jag står inte min chef så nära (en bra chef men inget mer) så mitt missfall hade jag nog gärna hållt för mig själv på jobbet om jag kunnat.

Men det här är givetvis olika för olika människor. Gör vad som känns bra för dig.

• sunflower

Jag berättade att jag var gravid, nästan direkt efter att jag testat positivt. Det kändes bra att alla visste. När jag sen blev skrapad pga MA, så berättade jag det också. Alla var mycket förstående, och vi har pratat mycket om det, och det har hjälpt mig otroligt mycket. Alla är så omtänksamma och gulliga mot mig nu.
    Bättre arbetskamrater kan jag inte ha (vi är 60 st!)

/Sunflower

• Bröllopstokiig

De gånger jag varit gravid har jag berättat omedelbart för mina närmsta kollegor. Vi stod varandra nära och jag ville dela både glädje och eventuell sorg med dem.... Jag ser det såhär ang missfallsrisken: om det är personer man tror att ma kan få bra stöd av OM det skulle gå snett och personer som man ändå tänkt berätta om ett ev. missfall för: var inte rädda att berätta. Då kan ni få stöd både i glädjen och den eventuella ssorgen och ni slipper berätta allt på en gång, alltså först att ni varit gravida och sedan att ni fått missfall... Om det är personer ni INTE skulle berätta om ett all för eftersom ni inte tror de kan vara ett stöd för er: berätta inte förrän ni "måste" för att det t ex syns.....

• Joka

När man ska berätta är upp till var och en. Men man ska berätta det när det känns bra för en själv.
    Mitt första barn berättade jag det den 16 veckan.
    Men andra barnet berättade jag det i 24 veckan.
    Varför det blev så sent andra barnet var pga det var omorganisation på jobbet och det var inte läge för att berätta det tidigare
    (Kan dom sen inte se det, så får dom vänta)

• dea

Man måste väl berätta för chefen i rätt god tid, så de kan ordna en vikarie.
    Annars tycker jag att man berättar för de man vill berätta för.

• Señora A

Blev tvungen att berätta för chefen redan i v. 7 - pga sjukskrivning för illamående... Flera arbetskamrater vet också, av samma anledning. Är ju lärare och hade tänkt att få vara ifred ända till augusti men så bidde det icke...

• fd Hemligt bröllop 7/12

Ang. berätta i tid för vikare och så.

Enligt min chef så brukar många vänta till ultraljudet med att berätta och det är ju nånstans v16-20. Då har de några månader på sig.

Svar på tråden När berätta för arbetskamaraterna att man är gravid?