• Boomtown

Vad ska man servera för efterrätt till diabetiker??

Det kommer 2 diabetiker till vår fest.Visst kan jag fråga vad de vill ha. Men då känner de sig kanske till besvär. Skulle gärna vilja ha lite alternativ de kan välja mellan. Så en massa tips vill jag ha

• Svar på tråden Vad ska man servera för efterrätt till diabetiker??
  • I am yours

Beroende på hur länge de har haft diabetes, och hur de behandlar den..

Om de är så att de behandlar med insulin, kan de faktiskt äta en bit av vanlig tårta/kaka. De tar bara mer insulin då helt enkelt.

Vi har oxå två st diabetiker, och vi kommer inte att ha något alternativ till dom.

Om, du ska baka, så tänk på att det är socker även i mjölkprodukter..

• Boomtown

Det är en tonåring som har haft diabetes i många år och en på 30 som nyss fått det. Båda tar insulin. Vet inte om de vågar/kan äta tårta

• 20080301

Min mamma har diabetes och tar "bara" tabletter men hon åt tårta på vårt bröllop.
    Om jag var du skulle jag fråga dom

• grabbarna

håller med om attd et trots allt är bättre att fråga, de flesta diabetiker kan äta lite sött när det är speciella tillfällen dom tar som sagt bara en annan insulindos, lite värre med han som nyss fått det kanske mne fråga ändå. men vad ska ni andra äta? det är ganska enkelt att göra en sockerfri variant av det mesta faktiskt

• Boomtown

Någon cholkadig sockerbomb till tårta vill jag ha. Kanske blir i mastigaste laget, eller kanske inte. Får väl fråga

• grabbarna

du kan ju annars beställa sockerfria bakelser på samma ställe som du beställer tårtan och be att hon gör så dom ser lika ut

• lönnsjö

Hej!

Jag har själv insulinbehandlad diabetes sedan 30 år tillbaka. Det bästa du kan göra är att fråga vederbörande. De uppskattas, jag lovar.
    Vid festliga tillfällen brukar jag äta vad som bjuds och justera insulinet efter det. Kan vara svårt för personen som nyligen fått diabetes. De sockerfria alternativen innehåller oftast mer fett för att höja smaken. Men som sagt fråga.

• Masha

Jag har typ 2-diabetes som behandlas med tabletter och har inga problem med att äta godis och sött i rimliga mängder. Tror det där är så individuellt att man faktiskt måste fråga vederbörande. Naturligtvis uppskattas den omtanken.

• Boomtown

Ok, får ta och fråga. Tänkte att man kunde ha lite förslag att komma med om de är blyga och inte vill ställa till med besvär. Men de vet väl bäst själva vad de får/gillar att äta.

• grabbarna

nu är jag inte diabetiker men väl glutenintolerant och jag uppskattar när man frågar för jag har fått en hel del skumma grejor när man velat sköta det helt själv och det är ju så att man känner sig tvingad att äta när någon ordnat nåt sspeciellt till en för tanken är ju verkligen snäll men en del saker är minst sakt tveksamma och jag har även blivit dålig efter att folk verkligen bedyrat att det är glutenfritt....

• Boomtown

Oj då, vad synd. Ja det är mycket man inte vet och kan.

• PennyJenny

Jag roddar ofta konferenser och liknande via jobbet och jag har märkt att folk som är allergiker, diabetiker, vegitarianer osv alltid uppskattar att man frågar dem innan. De uppskattar att man tar sig tid och frågor och bryr sig om att de ska få en trevlig och god middag.

Så var inte rädd för att vara besvärlig eller så.

• Masha

Och det är inte alls särskilt svårt att hitta något som passar alla om man bara fått klara besked innan av personerna ifråga.

• Lina_K

Jag betställde 2 sockerfria bakelser på samma ställe som jag beställde tårtan.

• Sommargrönt

Måste bara få inflika att det är ett ganska vanligt missförstånd att det bara är att justera insulindosen och sen kan man äta lite gott. Förr i tiden var insulinet inte bra nog för det och åt diabetiker BRA, men det räckte inte utan de fick problem med t ex fötter och syn i ung ålder ändå. Idag så finns bra insulin men istället för att ta det och kombinera med BRA mat för diabetiker så använder man det insulinet till att äta dåligt. Och nu har jag en 15 årig diabetessläkting och en släktings respektive som har fotproblem respektive är nästan blind. Det är så tråkigt.

En diabetiker ska ALDRIG äta socker. Så är det faktiskt. Om en diabetiker vill så är det ju dennes ensak. Men jag hade sett till att det fanns ett bra alternativ. Ser det lite som att laktosintolerande ofta inte dör av att äta lite laktos ibland och kanske fuskar lite. Men det betyder ju inte att det är okej att tvinga fram det valet. Så det minsta man bör göra är ju att fråga vad de vill ha. En av mina gäster tog tacksamt emot sockerfri efterätt och specialbakelse, den andra sa bestämt nej och då är det upp till den!

• Masha

Min läkare påstår i och för sig att fett är farligare än socker för en diabetiker. Och att litegrann då och då INTE är farligt. Sen skiljer det sig möjligen mellan typ1 och typ2 diabetiker.

Svar på tråden Vad ska man servera för efterrätt till diabetiker??