• chiqitita

Kan man blanda pencillin och sprit?

Med det menar jag. Om man äter pencillin eller antibiotika (vet ej skillnaden), är det ok att ta ett glas vin eller en öl då?
    Min kompis hade nämligen ont i halsen och fick antibiotika (tror hon är allergisk mot pencillin) för det igår måndag.
    Vi ska träffas på lördag och hade planerat att ta ETT glas vin till maten åtminstone. Självklart behöver vi inte göra det, men jag ville iallafall kolla om det inte påverkar dosen på något sätt om vi nu gör det. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man blanda pencillin och sprit?
  • Soon and very soon

varför kan inte du ta ett glas om inte hon vill/kan??

• gottelina

En läkare som är vän till min moster säger att det inte spelar någon roll med ett glas vin eller öl men om man dricker för mycket så kan det förstöra effekten av medicinen. Dessutom har ju din vän hunnit äta sina tabletter i 6 dar på lördag. Hur lång kur fick hon?

• chiqitita

Självklart behöver inte hon dricka något. Men hon var lite besviken själv att hon inte kunde ta ett glas vin åtminstone!
    Jag tror du har rätt. Hon har ju då ätit medicin i nästan en vecka, och det borde vara ok med ETT glas iallafall. Vet faktiskt inte hur lång kur hon fick. Tack för hjälpen och goda råd!

• lycklig78

Jag ringde rådgivning en gång i min ungdom pga detta

Det är ingen fara att ta några glas. Man bryter inte kuren som jag trodde.

• snaily

Det beror helt på vilken typ av antibiotika det handlar om (penicillin är en sorts antibiotika) - det bör stå i bipacksedeln om det är olämpligt att kombinera med alkohol. Det behöver inte alltid vara "bara" att effekten av läkemedlet minskar, utan till exempel kan vissa läkemedel ihop med alkohol ge leverskador. Dock borde det inte vara nån som helst fara om det bara är vanligt penicillin, att ta ett glas vin alltså.

• Nightingale

Det är ok med alla typer av antibiotika utom Flagyl.

Svar på tråden Kan man blanda pencillin och sprit?