• MarianneL

    Linköpingsbrudar 2009

    Hej
    Letade efter trådar för oss som ska gifta oss i Linköping i 2009, men de jag hittade var alla stängda så ajg tänkte att det vore mysigt att starta en ny. Så kan vi dela tips med varann om allt som har med förberedelserna att göra.
    Själv bor jag i England men ska giftas i Linköping så jag hoppas på att få en HEL DEL tips från er som är där hemma.

  • Svar på tråden Linköpingsbrudar 2009
  • MarianneL

    Själv håller jag på o letar en passande lokal just nu. Vill helst ha en lokal där catering inte ingår. Känns som att priset bara går upp en massa, tar nog bara huvudrätten genom catering.
    Eftersom att det blir en ganska stor fest på ca 100-120 pers begränsar det också möjligheterna.
    Just nu är jag väldigt intresserad av två alternativ:
    Gula Paviljongen (bilder här picasaweb.google.com/olle.kilbrand/GulaPaviljongen)
    och Hällagården Borensberg (www.hallagarden.se/)
    Är det någon som har några fler förslag?

  • MarianneL

    någon som ska gifta/har gift sig i Kärna kyrka?
    Skulle väldigt gärna se lite bilder.
    Sitter jus tnu o försöker bestämma mig mellan Kärna, Landeryd, Vårdsberg och Skeda kyrka.
    Fick veta att Skeda kyrka hade plats för över 500 pers så det blir nog för stort. Räknar med 200 gäster ca.

  • Piggelinlover
    MarianneL skrev 2008-07-10 16:00:58 följande:
    någon som ska gifta/har gift sig i Kärna kyrka?Skulle väldigt gärna se lite bilder.Sitter jus tnu o försöker bestämma mig mellan Kärna, Landeryd, Vårdsberg och Skeda kyrka.Fick veta att Skeda kyrka hade plats för över 500 pers så det blir nog för stort. Räknar med 200 gäster ca.
    Jag har tyvärr inget bilder på Kärna Kyrka på min dator..
    Men jag minns att det är över 3000 spik i taket...=)
    Roade mig med att räkna dem när jag skulle konfirmeras, är även döpt och har haft 9 skolavslutningar i den....tycker det är fin, man känner att jag sett tillräckligt i den..
    Vi kommer att ha Brunneby, ligger inte alls långt ifrån Hällagården i Borensberg...
    //Elin..
  • MarianneL

    Brunneby.. är det den du har bild på i ditt bildarkiv? Den ser inte så stor ut? Vet du hur mågna som får plats?

  • cazan

    MarianneL: Nu är jag visserligen gift sedan fyra år tillbaks så jag kanske inte hör hemma här längre, men har fastnat här ändå då jag jobbar en del med bröllop.
    I vilket fall så tänkte jag tipsa om Rappestad kyrka som ligger utanför Vikingstad. Den är jättefin och ljus! Vi gifte oss där och hade 100-120 gäster + andra som kom och tittade på vigseln. Finns någon bild i mitt galleri på insidan där du ser lite...
    Jag kan även tipsa om Ledbergs kyrka som ligger 5 minuter från Kärna. Den kyrkan ligger uppe på en kulle med härlig utsikt.

    Lycka till!

  • LottaT

    Om ni vill kolla på fina kyrkor utanför Linköping så har vreta klosters pastorat alla sina ute på nätet, vi gifte oss i Ljungs kyrka och hade festen i Klockrikegården. Flistad kyrka anses vara en av de vackraste mindre kyrkorna i Sverige. Tips är att kolla på bygdegårdarnas riksförbunds hemsida och kolla upp alla bygdegårdar, de är ofta toppenbra utrustade med snabbdiskmaskin och porslin och sånt! Kaga är ju en vanlig bygdegård men vi valde bort eftersom vi har haft flera 50-årsfester där.

  • LottaT

    Förresten kan man ha festen i församlingshemmen oxå, vissa är jättemysiga men vissa har tyvärr lite hårda alkoholregler (ingen sprit efter middagen typ) och de är löjligt billiga att hyra....typ 500kr eller något. vi betalde 1600kr för Klockrikegården för att han den hela helgen från 11 på fredagen till lunch på söndagen, det tyckte vi var billigt!

  • MarianneL

    Tack så jättemycket för tipsen LottaT
    Jag har kolalt en del på olika församlingshem, men eftersom vi räknar med över 100 gäster så finns det tyvärr inte så många som klarar det. De flesta finns det plats för max 80 pers.

    Har ni redan gift er alltså? =)

  • MarianneL

    Cazan.
    Åh vilken fin kyrka!!!
    Jättevacker verkligen. Jag hade tänkt ett tag på Gärdserum. Den var ju väldigt fin men den ligge rju ca 40 min från Linköping. Så det känns lite tråkgit att behöva sitta i en bil fram och tillbaka så länge. Då är det ju roligare med en som ligger lite närmare.

    Och vad fin du var i din brudklänning!

Svar på tråden Linköpingsbrudar 2009