• linahann

Budget inbjudningar? Fiffiga tips önskas!!

Nu är det dax för inbjudningarna att åka ut! Fiffiga och pyssliga budget tips mottages tacksamt.
    Vill gärna ha ett vikt kort el likn så all info får plats, eller man kanske bifogar vägbeskrivning separat? Hmmm... Nå, budget tips behövs, och kanske lite andra tips med utformning oxå. Färgtemat är vitt och olivgrön. Kanske guld eller rosa till det. Vet inte än..
    Johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-29 21:00
    Tack för alla tips! Jo, vi skall göra själva- min syster och jag! Fler tips!!!!! Även tips på var man kan köpa mkt billigt dekotyg i lååånga längder ( eller något annat budget tips att vira runt). (Att vira runt några fula stolpar i växthuset)
    Tack till alla! = )

• Svar på tråden Budget inbjudningar? Fiffiga tips önskas!!
  • strommis

KOlla i galleriet under trycksaker, där finns det många ideer

• Ayeree

Vi kommer lägga mycket info på nätet. Bara skicka/ge ut något enkelt med den viktigaste infon och sen hänvisa till hemsideadressen. Eftersom ca 90% av alla våra vänner är datanördar (så även vi) så känns det som ett logiskt val. Det finns sidor med färdig design för just sånt här även om halva det roliga för oss kommer vara att fixa designen själva.

• lillP

vi har också bestämt oss för att ha all info på nätet. De enda som inte har tillgång till nätet är mormor och morfar

• frökenkräfta

Vi kommer också att ha all info på nätet. Har skrivit ihop texten till inbjudan själv i word. skapade ett pdf-dokument o ska skriva ut allt hemma. Köper glittriga fina kort + kuvert färdiga på In-Ex ( i Göteborg)

• Fröken förväntan

IKEA har ganska billiga kort. De kan man sedan göra personliga genom att klä in dem i t.ex. en vacker tapet eller tyg (använd spraylim så blir det jämt och fint).

Jag köpte "fula" julkort på IKEA, det var rea så jag fick 100 dubbla kort med kuvert för 20:-. Jag klädde sedan in dem i tyg, gjorde en liten tvättlapp och skrev sedan ut en inlaga på ett finare papper. Svårt att förklara men de finns i mitt galleri.
    Hursom blev det jättebilligt eftersom koten kostade typ 25 öre styck med kuvert.

...så leta fula kort i realådor och gör dem fina

• Kärlek ger näring åt själen

Samma som vi..

Fast de gästerna som svarar på Osa att de kommer får länken till vår sida.. Sen efter bröllopet så får de andra det Mer för att det står just nu mest om vägbeskrivningar o dyl.

lillP skrev 2008-06-29 01:05:01 följande:
    vi har också bestämt oss för att ha all info på nätet. De enda som inte har tillgång till nätet är mormor och morfar
  • 2e advent

Jag har köpt mina kort och kuvert på Bokia de kostar 2kr styck och är i ganska rejäl kartong och finns i massor olika färger. Sedan köpte jag en hålslag som klipper ett hjärtmönster så jag stansade ut i kanten sedan klistrade jag på ett brett sidenband i samma färg som tärnans klänning ska vara i.

Har tyvärr inga bilder på det men jag tycker att det blev snyggt.

I kortet har jag sedan tänkt att ha 3 sidor, en med inbjudan, två med vägbeskrivningar och annan info. Jag tror att styckpriset för korten med kuvert och porto hamnar runt 14 kr. Det kanske är dyrt, har faktiskt ingen aning.

• Myran 0802

Vet inte om ni kan tänka er att göra dem själva? Vi tog papper i från Gallerix/Bokia och så skrev vi ut. Om ni vill ha vik så kan man skriva ut två gånger på samma papper. Dem vi skickade ut till tyckte att korten var så fina. Vi tog lite hårdare papper. Om man vill kan man sätta sidenband på så har man piffa upp det lite, bara köpa i meter vara så har man.

• tolonta

Jag skulle köpt några färdiga kort, på www.cchobby.se, Panduro eller något annat ställe. Sedan skulle jag nog gjort någon dekoration. Någon figur (hjärta?), en stämpel eller ett monogram med era intitialer på eller liknande... Och så skriver man ut texten på något snygga papper, klipper/skär ut litet mindre än kortet och sätter in det med foto-etiketter.

Ha inte för många moment, är mitt tips. Det är en del inbjudningar som ska göras, så gör det inte mer besvärligt än nödvändigt!

• T RO

Jättesmart!

Låter helt som min stil, och vad fina kort ni hade! Är du AD eller så? Jag gillar IKEAS fyrkantiga format, så det var verkligen en toppenidé

Fröken förväntan skrev 2008-06-29 10:34:08 följande:

IKEA har ganska billiga kort. De kan man sedan göra personliga genom att klä in dem i t.ex. en vacker tapet eller tyg (använd spraylim så blir det jämt och fint).Jag köpte "fula" julkort på IKEA, det var rea så jag fick 100 dubbla kort med kuvert för 20:-. Jag klädde sedan in dem i tyg, gjorde en liten tvättlapp och skrev sedan ut en inlaga på ett finare papper. Svårt att förklara men de finns i mitt galleri.Hursom blev det jättebilligt eftersom koten kostade typ 25 öre styck med kuvert. ...så leta fula kort i realådor och gör dem fina
  • Fröken förväntan

T RO skrev 2008-06-30 14:02:26 följande:

Jättesmart!Låter helt som min stil, och vad fina kort ni hade! Är du AD eller så? Jag gillar IKEAS fyrkantiga format, så det var verkligen en toppenidéFröken förväntan skrev 2008-06-29 10:34:08 följande:
    Tack! Är inte AD men precis nyexaminerad informationsdesigner... så jag har lite grafisk formgivning i bagaget i alla fall Men framförallt är det knapert i kassan just nu eftersom jag inte har hittat jobb än, och det sägs ju att fattigdom föder kreativitet
  • gustafmatilda

Jag gjorde våra inbjudningskort själv. Köpte gröna dubbelvikta kort i hård papp med kuvert (de skulle ut ur sortimentet och reades ut till halva priset 3:- för kort och 2,50 för kuvert) och sen klippte jag av en 3 cm remsa på framsidan. Denna sparade jag och använde som placeringskort. Baksidan var nu bredare än framsidan så jag vikte över den för att kunna försegla med lack och sigill. Vi skapade en egen familjeruna som min man svarvade till på sitt jobb. Inlagan bestod av handskriven text, så lite information som möjligt, bara det nödvändigaste, och en stämpel med guldfärg. Sen länkade vi till vår bröllopssida där man kunde läsa mer.

De blev rätt enkla, men ändå tidskrävande. Finns bilder i mitt galler i om du är intresserad.

Så leta efter kort som är på väg ut ur sortiment, är de tråkiga kan man enkelt piffa till dem. Jag fick tag i fina från början och behövde inte lägga till så mycket dekorationer på våra.

• blommisen

jag har i mitt galleri, köpte korten på Maxi, det kostade med frimärke 11 :- per kort

• Lagestrå

En blogg är bra att starta om ni inte är så duktiga på hemsidor. Där kan ni enkelt lägga upp information, tex vägbeskrivning, önskelista, om barn får vara med osv... skriv adressen till bloggen i inbjudningskortet.

Många gör så och det fungerar oftast bra.

Använd så lite färger som möjligt på korten. För många färger gör det ofta rörigt och man inte riktigt förstår färgtemat. Har varit med om det många gånger. Två färger är bra och eventuellt nån färg i detaljerna. Men inte mer. Så vitt, olivgrönt och eventuellt nån mer låter ju bra.
    Om ni ska använda något mönstrat, tex tyg, så är det klart att det kanske blir fler färger, då får man tänka till lite extra för att det inte ska bli för "rörigt", allt annat ska då helst vara så enkelt och "rent" som möjligt.

Hoppas det hjälper lite!

• BlivandeFruShead

hej du kan juh göra som ett litet visit kort super fint och sedan bara slkriva eran hemsida där ni kan sätta all info och massa skoj.

www.weddingannoncer.com har grymt vi har gjort våran sida där som alla ska få titta på istället för att ha så mycket text i inbjudan.

bara en liten rolig idee...lycka till

• Soon and very soon

Fröken förväntan skrev 2008-06-29 10:34:08 följande:

IKEA har ganska billiga kort. De kan man sedan göra personliga genom att klä in dem i t.ex. en vacker tapet eller tyg (använd spraylim så blir det jämt och fint).Jag köpte "fula" julkort på IKEA, det var rea så jag fick 100 dubbla kort med kuvert för 20:-. Jag klädde sedan in dem i tyg, gjorde en liten tvättlapp och skrev sedan ut en inlaga på ett finare papper. Svårt att förklara men de finns i mitt galleri.Hursom blev det jättebilligt eftersom koten kostade typ 25 öre styck med kuvert. ...så leta fula kort i realådor och gör dem fina
    såå snygga kort! vilken ide!
Svar på tråden Budget inbjudningar? Fiffiga tips önskas!!