• MJS

Skilda föräldrar som ej kommer överens, bordsplacering?

Hej
    Min mamma och pappa är skilda, pappa har en ny fru sedan 20 år och hon har i mångt och mycket varit som en riktig mamma för mig. Min mamma och jag har haft ett milt sagt distansierat förhållande till varandra, men som nu verkar mycket bättre, och jag har förlåtit henne för det förflutna.
    Min styvmor skulle bli väldigt stött om hon inte satt där brudens mor sedligt brukar sitta, men jag vet att min mamma naturligtvis skulle bli förkrossad om hon inte vore placerad där. Och JAG vill att mamma ska sitta närmare oss än min styvmor. Problemet är bara var ska jag placera dem??
    Vi hade väl tänkt lite att vi skulle sätta mina svärföräldrar bredvid varandra, och min pappa bredvid min "styvmor", men hur blir det då, var ska mamma sitta?
    Åååå kan någon hjälpa mig med denna soppa, eller är jag ensam om denna knepiga sits?
    Kram

• Svar på tråden Skilda föräldrar som ej kommer överens, bordsplacering?
  • matteve

Hmm.. min blivandes föräldrar är skilda och omgifta sedan han var liten. Vi kommer att sitta så här:

Brudgummens styvmor - Brudgrummens far - brudens mor - brudgummen - bruden - brudens far - brudgummens mor - brudgummens styvfar

Låter det vettigt?!

• Lakritspuck

Vad sägs om detta: bredvid din man sitter din mamma, sedan din svärfar, sedan din svärmor.

Bredvid dig sitter din pappa, bredvid honom din styvmor.

• matteve

Å klart att mamma ska sitta där hon "ska" sitta!

• T RO

Jag har lite samma problem, fast med pappa. Jag har en "pappa" som är min biologiska, men så har jag även en styvfar som varit mer pappa för mig än min riktiga far.

Och jag vill inte underminera min riktiga pappas betydelse genom att låta styvfar ta hans plats, men vill verkligen att min styvfar ska känna sig "hedrad", eftersom han betyder mycket för mig.

Så kom jag på att jag kunde gå ifrån det traditionella. Låta min M2bs bror sitta bredvis mig, och låta min mamma sitta bredvid M2b. Sedan placerar man alla så som man tror att de ska TRIVAS inte som det "ska" vara.

Fast jag kommer såklart berätta för familjen att vi har valt att göra såhär så att det inte blir sura miner på middagen.

Till saken hör att min M2bs mamma är död sedan många år, så det blir krångligt hur maa än gör om man har det "traditionelt"...

• aprilsolen

Jag har inget direkt råd till dig, mer än att jag inte tycker att det är viktigt att följa den "traditionella" placeringen. Vi har också problem med föräldrar och väljer därför att placera min mamma bredvid mig och hans mamma bredvid honom, sen min pappa bredvid hans mamma och hans pappa bredvid min mamma. Det viktiga är att hitta något som funkar, inte att det följer någon tradition (även om traditioner såklart kan underlätta ibland)

• 20080301

SKa ni ha trditionell bordsplacering får du sätta dina föräldrar där dom ska sitta och deras respektiva någon annanstans, men annars tycker jag att du kan strunta i det traditionella och placera som ni vill. SÅ gjode vi

• Dsy04

precis de "äkta"brevid brudparet sedan vidare

• Originalrosen

Man måste inte ha ett honnörsbord.
    Endast brudparet kan sitta vid honnörsbordet och sätt detta mitt i matsalen.
    Kör dubbelhonnör - dvs stolar på bägge sidorna. Då kan du sätta alla runt er, bredvid och mittemot.

Dvs - om ni har problem med att hålla den klassiska dukningen/placeringen - se till att borden INTE står klassiskt. Voila!

• 27juni2009

Vi har oxå problem med bordsdukningen, sambons föräldrar e skilda o har nya respektive. min mamma kommer "dö" av tristess ava tt sitta bredvid min tråkiga svärfar under hela kvällen, så vi väljer att efter middagen plocka isär borden o göra småbord med fri placering istället o bara jag o M2B sitter kvar vid honnörsbordet. Så kännsd e i nuläget iallafall när det är ett år kvar

• Semesterbruden

Precis samma sak för mig. Min styvfar sa däremot att det är självklart att pappa ska sitta där så sitter han på närmaste platsen på bordet brevid.
    Hade vi fått plats skulle jag valt 7 platser vid honörsbordet och satt in honom där.
    T RO skrev 2008-06-27 08:27:14 följande:

Jag har lite samma problem, fast med pappa. Jag har en "pappa" som är min biologiska, men så har jag även en styvfar som varit mer pappa för mig än min riktiga far.Och jag vill inte underminera min riktiga pappas betydelse genom att låta styvfar ta hans plats, men vill verkligen att min styvfar ska känna sig "hedrad", eftersom han betyder mycket för mig.
Svar på tråden Skilda föräldrar som ej kommer överens, bordsplacering?