• lwj28cx

    Är det samma sak?

    Funderat länge nog nu och måste få svar på min fråga. Är frieri och förlovning samma sak? Eller förlovar man sig tills man en dag friar?

    Läst olika inlägg här och folk säger olika, man blir ju virrig

  • Svar på tråden Är det samma sak?
  • Munchkin

    Det beror helt och hållet på vem du frågar, vissa säger att har man förlovat sig så SKA man gifta sig och därmed basta och ve den som tycker och tänker annorlunda. Sen finns det de som just då bara vill förlova sig för att förlovning är ändock ett bevis på att man är lite mer seriösa än att bara vara ihop, men för den sakens skull kasnke man inte känner sig redo för att gifta sig, eller så är man nöjd med att vara förlovad.
    Det finns inga rätt eller fel, bara massa åsikter som inte betyder ett dugg, den enda åsikt som räknas är din egen, du gör förlivningen till det du vill, är det för dig samma sak som att ni ska gifta er inom en nära förestående framtid så är det väl samma sak som ett frieri, i mitt fall kom frieriet 7 år efter förlovningen

  • lwj28cx

    Nej förlovning är för mig ett ytterligare tecken på kärlek, att man vill visa att man är mer än bara ihop men ändå inte på väg att gifta sig.
    Funderar på att fråga min sambo, läs gärna min andra tråd i kategorin "frieri och förlovning" så hänger du nog med på vad jag vill ha svar på

  • Pumpkin

    Ja, frieri och förlovning är samma sak, men sen om man faktiskt gifter sig är ju upp till var och en...

  • lwj28cx

    Okej. Men förlovar man sig inte först och sen ställer man frågan "vill du gifta dig med mig"?

    Förlovning - Vill du förlova dig med mig?
    Frieri - Vill du gifta dig med mig?

    Samma sak ändå?

  • lwj28cx

    Okej blir nog inte klokare än såhär, förstår vad du menar.
    Dumt om jag frågar min sambo om förlovning? Innebär automatiskt frågan "vill du gifta dig med mig"?
    Tanken jag har bakom det hela är ju lååååång förlovning vilket inte innebär att jag tänker på giftemål just nu

  • Anettan73

    Vi förlovade oss. sen en dag friade han...

    Men korrekt gjort så när man friar så är det förlovning med ju.

  • Pumpkin

    För många idag betyder ju dock förlovning just förlovning och inte så mkt mer, så det är nog inga problem. Annars kan du ju om inte annat vara väldigt tydlig med vad du vill och inte vill just nu.

    Men jag själv skulle aldrig kunna ha en låååång förlovning

  • lwj28cx

    Jo det är ju så nu för tiden. Förlovning är förlovning för många som inte innebär giftemål. Vet inte hur jag kan antyda om han vill förlova sig nu? Utan att avslöja om jag gör det eller inte

  • Cuthalion

    Du kan ju alltid fråga hur just han ser på förlovning så vet du om det är någon idé att fråga.

    Det kan ju bli lite jobbigt om du frågar om han vill förlova sig och det för dig bara är ett steg till medan det för honom innebär giftemål .

Svar på tråden Är det samma sak?