• Labolina07

Ta bort förnamn?

En dum fråga säkert... men alltså jag kommer ta min blivandes efternamn. Barnen har mitt efternamn.

Vi alla kommer ta hans efternamn & mitt som mellannamn. MEN

Vi alla har även 3 förnamn!!! Lite mycket! Funderar på att ta bort iallafall 1 förnamn. Knepigt?

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ta bort förnamn?
  • hippiefridolina

Hej!

Känns det viktigt att ha kvar ditt namn som mellannamn? Jag tänker spontant att det är viktigare att ha kvar sina förnamn som är en del av grundidentiteten sedan man föddes. Jag ska själv byta bort mitt efternamn mot ett väldigt vanligt "son-namn" för att vi alla ska heta likadant och slippa mellannamn. Så tänker jag.

• Stjärnblomma

Så här står det på Skatteverkets hemsida:
    www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

"Tillägg, utbyte eller strykning av förnamn kan göras genom anmälan till Skatteverket på blanketten SKV 7630. Detta kan endast göras en gång och ett ursprungligt förnamn måste behållas. Vill du inte ha kvar ett ursprungligt förnamn eller vill byta namn en gång till måste du vända dig till Patent- och registreringsverket. På www.prv.seextern länk, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer.

Genom anmälan till Skatteverket kan du också ändra ordningen på dina förnamn eller ändra stavningen på namnen utan att uttalet ändras, t.ex. Tomas till Thomas eller Kristina till Christina."

Jag tycker nog tvärtom att det inte alltid är så viktigt att ha kvar alla sina förnamn. Det beror ju på vilken känslomässig bindning man har till dem. Jag skulle inte bry mig om jag blev av med det förnamn som inte är mitt tilltals namn. Nu har jag redan bytt en gång (satte mitt tilltalsnamn först vilket det inte var innan), och orkar inte bry mig om att gå till PRV, så mycket stör det extra namnet mig inte. Men fick jag välja mellan det förnamnet och mitt mellannamn (mannens namn) så skulle jag absolut välja mellannamnet.

Man får känna efter själv, gärna fundera på det ett tag innan man bestämmer sig.

• Zozo

Ja jag skulle lätt ta bort mitt andra förnamn och behalla efternamnet om jag var tvungen att välja. Det andra förnamnet använder iaf JAG aldrig, efternamnet är mer en del av min identitet.

Jag är just gravid och vi tänkte göra sa att var flicka bara far ett förnamn och istället far mitt efternamn som mellannamn och makens som efternamn, sa blir det inte sa mycket.

• Pupetta

Hej Labolina07!
    Jag har haft samma funderingar som du men har (nog nästan) bestämt mig för att behålla alla mina namn. D v s 3 förnamn, mitt efternamn som mellannamn och min m2b's efternamn. 5 namn alltså!

• Labolina07

Tack alla!!!

Vi får ju alla 5 namn med, kanske jobbigt för barnen? Min äldsta kan ju alla sina namn... dumt att ta bort då kanske, men hon bryr sig ju inte. För liten för det.

Känns lite mycket med 5 namn ha ha

• paradisfågel

Jag har 5 namn (3 förnamn o 2 efternamn), vilket jag haft hela mitt liv.. De e ingenting man lider av.. Va tvärtom ganska stolt över att jag hade fem namn när ja va liten om ja inte missminner mig..

• Pearldrop

Tänk när barnen gifter sig då... och vill behålla sina effternamn... 6 namn då? hehe

• Zozo

det är väl a andra sidan DERAS beslut da??

• Labolina07

ja ha ha 6 namn

Nä men vi kör på, dom får plocka bort när dom vill sen

• Pupetta

den som spar han har...
    jag kan inte skiljas från mina namn, och vill ändå ha hans efternamn, är namn ha-galen...
    vi får väl se vem som kommer in i rekordboken för att ha världens längsta namn

• Zozo

är det inte i Spanien de har en hel radda namn???

• Labolina07

HA HA

spanien? inte en aning....

• Pupetta

jag ska vara i Spanien en hel månad i sommar. Då kanske i alla fall NÅGON kommer att tycka att jag är normal!!!

• Zozo

Ja nagonstans med spanskklingande namn är det i alla fall: typ tre förnamn och fyra efternamn...

• Aleta

Jag minns en tjej i skolan som hade 4 förnamn och vi andra tjejer var sååå imponerade och avundsjuka...gissa om mina stackars barn har fått många namn!

Men det är väl sällan man skriver ut hela namnet. Risken blir att något av förnamnen blara blir en bokstav i t ex passet.

• jlsj

Alla ni som har tänkt att ha samma mellannamn och efternamn som er make så är det ett kryphål i lagen som gör det möjligt och namnbytet måste ske i en viss ordning för att det ska kunna vara möjligt. Kom även ihåg att om ni får (flera) barn kan de aldrig få erat mellannamn.

Svar på tråden Ta bort förnamn?