• Miss Blue

Spelar kantorn bara in & utgångsmarscherna samt psalmer?

Har fått höra att kantorn enbart spelar in och utgångsmarscherna samt psalmerna och inte kompar en solist?
    Stämmer verkligen det?
    Vi vill jättegärna ha piano till vår solist.
    Tycker det låter lite konstigt att de inte spelar all musik??
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Spelar kantorn bara in & utgångsmarscherna samt psalmer?
  • grabbarna

det verkar bero vädligt mkt på kantorn i dens jobb tror jag inte det ingår mer än vad du skriver men många tycker det är roligt att kompa men inget man ska ta för givet man får helt enkelt fråga

• Fröken Planera

Vår kantor ska kompa solisten, och hon verkar dessutom uppskatta att hon får göra det. De har till och med bokat in en dag då de ska träffas och öva. Vi känner inte någon av dem, men de ställer verkligen upp!

• Miss Blue

Jag ska ringa vår kantor idag och fråga.

• äckling

Vår organist sa att han kompar i nio fall av tio. Berodde på vilket val vi gör av solosånger. Han hade dock inte så mycket tid att öva tillsammans.

• Cantaton

Jag har uppfattat det såsom grabbarna har gjort. Jag har sjungit på många vigslar och har bara blivit nekad komp av kantor två gånger - båda gångerna av samma person, och med motiveringen att han dels inte kunde spela populärmusik (typ "Kärleken förde oss samman"), dels ändå skulle ta betalt för kompandet, och att det därför var bättre att betala någon som kunde.

Men hör efter!

grabbarna skrev 2008-06-25 09:42:34 följande:
    det verkar bero vädligt mkt på kantorn i dens jobb tror jag inte det ingår mer än vad du skriver men många tycker det är roligt att kompa men inget man ska ta för givet man får helt enkelt fråga
  • Sommargrönt

Vår kantor kunde kompa, men tyckte vi skulle hitta någon annan för övningens skull.

• Bröllop 2008

Vår solist övar och pratar med kantorn själv, så det var jätte bra och smidigt.

• Miss Blue

Hej igen!
    Nu har jag pratat med kantorn, han var supertrevlig och hade inga problem att kompa solisten. Han sa att han bara har tackat nej en gång och det var för att det var lite för avancerat stycke. Han vill att det ska bli bra annars avstår han. Nu har jag noter på allt vi önskar så jag ska skicka det till honom så han har möjlighet att öva.
    Det känns kanonbra!!!!
    Han är en go göteborgare som hamnat i Sörmland - tur för oss!!!!

Tack alla för era svar!!

• Cantaton

Det låter toppen! Har du kollat med solisten vilken tonart hon/han vill ha låtarna i? Så att solisten och kantorn övar på samma...

Miss Blue skrev 2008-06-25 10:25:12 följande:

Hej igen!Nu har jag pratat med kantorn, han var supertrevlig och hade inga problem att kompa solisten. Han sa att han bara har tackat nej en gång och det var för att det var lite för avancerat stycke. Han vill att det ska bli bra annars avstår han. Nu har jag noter på allt vi önskar så jag ska skicka det till honom så han har möjlighet att öva.Det känns kanonbra!!!!Han är en go göteborgare som hamnat i Sörmland - tur för oss!!!!Tack alla för era svar!!
  • Miss Blue

Solisten ska kontakta kantorn idag så de får bestämma helt själva hur de ska göra. Troligtvis kommer de nog att öva tillsammans innan bröllopet, men jag lämnar den biten till dem.

• Cantaton

Dåså

Miss Blue skrev 2008-06-25 10:43:38 följande:

Solisten ska kontakta kantorn idag så de får bestämma helt själva hur de ska göra. Troligtvis kommer de nog att öva tillsammans innan bröllopet, men jag lämnar den biten till dem.
  • Quench

Så skönt för dig! Min kantor kan inte spela de låtar vi vill ha så nu måste vi försöka hitta någon som vill hoppa in och kompa... Kul

• Duchess

Det som ingår i kantorns uppgifter är att spela psalmer samt in- och utgångmusik. De flesta kantorer är dock hjälpsamma människor och ställer upp och kompar solister när de kan, trots att det inte ingår i deras tjänster.

Ibland nekar kantorn. Det kan bero på flera olika saker.

* Kantorn kan vara en vikarie (ofta äldre sådan), vilket är rätt vanligt om man gifter sig mitt i semestern. Äldre kantorer kan inte alltid spela ackordsanalys och har biland dålig koll på modern musik.

* Kantorn kanske är ensam musiker i församlingen just då, och har inte tid att lära sig ett nytt stycke även om h*n skulle vilja.

• marve72

Vi stötte på samma problem som "Duchess" beskriver. Kantorn var en vikarie till vikariens vikarie (typ) och var av modell mycket äldre. Vi hade hoppats på att få ett instrumentalt stycke på piano (ngt som kantorn själv kunde föreslå efter förmåga) men se det var ju omöjligt. Tråkigt!

• Paeonia

Våran kantor ger jag inte mycket för. Han har inte haft en vigsel på 10 år och blir bara inkalla när ord. har semester.

Har hört han spela sen jag var ung och han hamrar verkligen på orgeln hårt så sången från församlingen försvinner och bara hans kraftiga stämma hörs.....Det+ständiga felspelningar.....

Så vi har ordnat med en solist som även spelar piano samt en gitarrist.

Kantorna har hand om psalmerna och ärligt talat skulle vi klara oss utan honom även då........

Men det är väl straffet man får ta när man väljer att gifta sig i semestertider.

Så kvalitén på kantorer (eller vad heter det i plural???) kan verkligen skifta.

Lycka till med er musik!

Svar på tråden Spelar kantorn bara in & utgångsmarscherna samt psalmer?