• PennyLane2009

Svarta inbjudningskort

Jag är jättesugen på att ha svarta inbjudningskort (samt förstås festprogram, placeringskort och tackkort) men har lite problem med hur jag ska få ihop det med text och liknande på framsidan (jag vill ha dubbelvikta kort).
    Helst av allt skulle jag vilja trycka text och en fin bild i vitt, men för att kunna trycka på svart måste det screentryckas och det är, vad jag förstår, inte helt gratis. Funderar även på att sätta ett vitt papper (som är mindre än själva kortet, och där den svarta bakgrunden ligger som en ram runt det vita)på framsidan med text och bild, men är rädd för att det kommer se konstigt ut med dubbla papper både på framsidan och sedan på insidan (kommer ha själva inbjudningstexten tryckt på vitt papper och klistrat på det svarta kortet). Vad tror ni? Är det något som har haft svarta kort och löst det på något snyggt sätt? Eller någon som har ett förslag på hur man kan lösa det?

• Svar på tråden Svarta inbjudningskort
  • JosieAdde

På framsidan kan du ju embossa, och sen skriva ut på vitt som du klistar in innuti.
    Embossing kan du se på våra injudningskort i mitt galleri. Det skulle vara jättefint på svart!

• Silva79

Jag hade svart kort, det ska finnas bild i mitt galleri på sidan 2. Jag hade bara texten inbjudan i guld och ett pappershjärta på framsidan.

• PennyLane2009
    JosieAdde skrev 2008-06-24 21:36:46 följande:
    På framsidan kan du ju embossa, och sen skriva ut på vitt som du klistar in innuti.Embossing kan du se på våra injudningskort i mitt galleri. Det skulle vara jättefint på svart!
    Wow, så snygga monogram! Hur sjutton har ni gjort dem? Antar att ni har haft någon form av stämpel eller liknande, jag kan inget om embossing... Så vill jag också ha ju!
    Förresten, var inne och kikade i ditt galleri och hittade ett par jättesnygga skor. De vita från Benjamin Roberts(?) med peeptoe och inbyggd miniplatå fram. De kändes verkligen som ett par skor för mig! Vet du var de finns att köpa?
  • Tx2

Hej, hakar på här om det är ok.
    Den blivande har önskat sig svarta inbjudningskort o så vidare. Men jag funderar på hur man gör med vigselprogrammet. Hade bara tänkt skriva och sedan vika. Men printa text på svart, hur gör man? Har ingen fin handstil o 70 program kan vara jobbigt att handskriva...

• 20080301

Vi hade svarta inbjudningskort, skrev med silverpenna på framsidan och insidan var ett mindre papper som såg gammalt ut för att passa vårt tema

• gustafmatilda
    Tx2 skrev 2008-06-25 10:16:38 följande:
    Hej, hakar på här om det är ok. Den blivande har önskat sig svarta inbjudningskort o så vidare. Men jag funderar på hur man gör med vigselprogrammet. Hade bara tänkt skriva och sedan vika. Men printa text på svart, hur gör man? Har ingen fin handstil o 70 program kan vara jobbigt att handskriva...
    Det går inte att skriva ut ljus text på svarta papper - dit har inte tekniken nått. Isåfall får du antingen skicka in bild till tryck eller printa ut från datorn. I båda fallen måste du ha en bild med svart bakgrund och ljus text på ett vitt papper. Är du med på hur jag menar?

I vigselprogrammet skulle jag ha valt svart text på vitt papper iaf, kanske fästa det i ett svart kort?
  • Tx2

Oui, får nog bli vita vigselprogram. Orkar inte göra dem avancerade o klistra så som vi kommer göra med inbjudningar o festprogram. Där känns det mer motiverat att göra ett "omslag".

• PennyLane2009
    Tx2 skrev 2008-06-25 16:20:32 följande:
    Oui, får nog bli vita vigselprogram. Orkar inte göra dem avancerade o klistra så som vi kommer göra med inbjudningar o festprogram. Där känns det mer motiverat att göra ett "omslag".
    Om vi kör på svart så gör jag nog också ett "undantag" vad gäller vigselprogrammet och kör på svart text på vitt papper.

Är dock lite osäker på om det kommer bli snyggt att klistra en vit "pappersruta" på ett svart kort, alltså på framsidan. Men det är ju å andra sidan enda sättet att lösa det på. Har ingen som helst lust att skriva något för hand (det kan lätt se "billigt" ut om man inte har supersnygg handstil tycker jag) och screentryck verkar för komplicerat och för dyrt.

Eller är det någon som har tips på var man kan beställa custom made stämplar? Är lite sugen på att härma JosieAdde och embossa ett fint mönster.
  • Zozo

Vi hade svarta askar till inbjudan, men själva inbjudan var ett parlemovitt papper med tryckt röd text, hoprullat med ett rött tunnt sidenband, som lades in i asken.

Vara festprogram var svarta pa utsidan med en röd dekoration (som vi tryckte upp pa självhâftande papper och klippte ut), den enda text vi hade pa framsidan var personens förnamn, da programmen användes som bordsplacering. Namnet textade jag med silverpenna. Själva insidorna i häftet hade vi dock pa vitt papper eftersom vi hade foton etc.

Tackkorten hade vi svarta, vikta kort med ett foto satt med fotohörn och text i silver. Tackkorten ville vi ända skriva för hand, sa det gick bra med silverpenna där.

• Zozo

Just ja, vi tryckte även upp CD-etiketter med svart botten och vart foto pa, eftersom vi skickade med en CD med bilder fran bröllopsveckan, recept som vi använt och filmsnuttar till gästerna. CD sattes fast i ett kvadratiskt vikt kort med en san där CD-plupp i moussematerial.

• mad78

Hej. Jag ska också köra svart på mina inbjudningskort, festprogram och vigselprogram. Mina inbjuningskort blir fyrkantiga i svart papper, på framsidan limmar jag ett svart papper med sammetsmönster och i det mönstrade pappret skär jag ut en ruta där våra namn kommer att stå på vitt papper. Inuti blir det svart skrift på antingen vitt eller lätt genomskinligt papper. Har ej bestämt mig:) Ska lägga ut bilder när det är färdigt.

• gustafmatilda
    PennyLane2009 skrev 2008-06-25 17:27:48 följande:
    Om vi kör på svart så gör jag nog också ett "undantag" vad gäller vigselprogrammet och kör på svart text på vitt papper. Är dock lite osäker på om det kommer bli snyggt att klistra en vit "pappersruta" på ett svart kort, alltså på framsidan. Men det är ju å andra sidan enda sättet att lösa det på. Har ingen som helst lust att skriva något för hand (det kan lätt se "billigt" ut om man inte har supersnygg handstil tycker jag) och screentryck verkar för komplicerat och för dyrt. Eller är det någon som har tips på var man kan beställa custom made stämplar? Är lite sugen på att härma JosieAdde och embossa ett fint mönster.
    Ett alternativ är att du låter den svarta framsidan vara tom, eller kanske med någon fin stämpel eller nåt, och sen klistrar på en vit ruta i inlagan där du skrivit texten på. Det skulle kunna se rätt snyggt ut kan jag tänka mig. Och låt det svarta pappret vara lite tjockare i kvalitén. Om du vill ha något att pyssla med, alltså. Annars tycker inte jag att vigselprogram är det viktigaste att lägga energi på, vi skippa dem helt.
  • JosieAdde
    PennyLane2009 skrev 2008-06-24 21:51:00 följande:
    Wow, så snygga monogram! Hur sjutton har ni gjort dem? Antar att ni har haft någon form av stämpel eller liknande, jag kan inget om embossing... Så vill jag också ha ju!Förresten, var inne och kikade i ditt galleri och hittade ett par jättesnygga skor. De vita från Benjamin Roberts(?) med peeptoe och inbyggd miniplatå fram. De kändes verkligen som ett par skor för mig! Vet du var de finns att köpa?
    Tack :)
    Monogrammet har en jobbarkompis som är grafisk designer gjort. Sen lämnar man bara in ett original till en stämpelbutik. Vi använde www.stampelbutiken.com men dte år bra med vilken stämpeltillverkare som helst.
    Sen använder man bara emossing. Det är mycket enklare än det ser ut. Stämpla på med embossingfärg, pudra över embossingpulver och sen värma på med en värmepistol som kostar typ 200 kr. Man köper allt i papperbutiker typ www.mattonbutiken.se eller Panduro elle rliknande.
    Embossing finns i MASSA färger och med glitter och pärlemor osv. Och det täcker jättefint även på mörkt papper. Det finns embossingpennor också, så man kan skriva och sen strö på pulvret.
  • PennyLane2009
    JosieAdde skrev 2008-06-25 22:34:29 följande:
    Tack :)Monogrammet har en jobbarkompis som är grafisk designer gjort. Sen lämnar man bara in ett original till en stämpelbutik. Vi använde www.stampelbutiken.com men dte år bra med vilken stämpeltillverkare som helst.Sen använder man bara emossing. Det är mycket enklare än det ser ut. Stämpla på med embossingfärg, pudra över embossingpulver och sen värma på med en värmepistol som kostar typ 200 kr. Man köper allt i papperbutiker typ www.mattonbutiken.se eller Panduro elle rliknande.Embossing finns i MASSA färger och med glitter och pärlemor osv. Och det täcker jättefint även på mörkt papper. Det finns embossingpennor också, så man kan skriva och sen strö på pulvret.
    Tack, du är en pärla! Med mycket god smak dessutm, snodde nämligen inspirationsbilder av dig på både skor, tårta och monogram
Svar på tråden Svarta inbjudningskort