• Lithos

Digitala negativ?

Vi är just i färd med att boka fotograf och har fått förslag på ett paket där det ingår DVD med digitala negativ i färg och svartvitt. Men vad är digitala negativ? Måste jag ha något särskilt program på datorn för att kunna titta på det som finns på DVDn? Hoppas någon kan förklara närmare!

• Svar på tråden Digitala negativ?
  • anna 2008

Det är helt enkelt digitala bildfiler som är stora nog att kunna skriva ut på papper. Vilket bildformat just er fotograf använder vet ju inte jag men det är säkert vanliga JPG-filer. Ni behöver därför inget särskilt för att se dom på skärmen eller kunna skriva ut dom (tja, en skrivare underlättar ju förstås ).

• Lithos

Okej, tack! Det låter ju bra, ska kolla med fotografen vilket bildformat hon använder och sen skriva på avtalet.

• Kanada Hjarta Sverige

fraga aven i vilken upplosning ni far bilderna pa skiva.

• TEB08

Det kan vara RAW filer som kraver behandling och sarskild software, sa kolla vad som galler.

• Zozo

Later ju konstigt att det skulle vara negativ?? Savida de inte pa ngt sätt kopierar in negativ pa CD? Fast det later ju för underligt!

• rosea

man brukar enligt min man kalla kamerans RAW format för digitala negativ eftersom det är okomprimerade filer. RAW formaten innehåller mycket mer bilddata.

• Little Nikki

De flesta fotografer släpper inte ifrån sig Raw format om de säljer filerna. När jag säljer mina så är det jpeg då det kräver en viss kunskap för att kunna hantera raw.

Tala med din fotograf om vad du får - kan aldrig tänka mig att han eller hon ger dig raw om du inte kan hantera det.

Raw är bra om man är duktig på bildhantering - den som till exempel jobbar med bilder kan ju försöka fjäska med sin fotograf att få raw men de flesta släpper dom inte i första taget.

• Lithos

Jag har kollat och det jag får är jpg, så jag är nöjd och glad!
    Tack för alla svar.

Svar på tråden Digitala negativ?