• chamor

Är det mig det är fel på????

Våra värdar trodde vi skulle vara helt underbara men tycker bara det känns mer och mer jobbigt. Det började med att när vi hade en planering med dem så hade främst den ena värden kommentarer på allt från dåligt lokalval, till scenplacering, vigselordning m.m. Blev verkligen jättesårad! För 2 år sedan var jag värd på hennes bröllop och vi bara gillade läget utifrån deras önskemål vad jag minns. Visst har hon haft ett jättetungt år och inte mått bra men tycker ändå hon om någon borde veta att det är känsligt att kommentera för mycket negativt om bröllopet. Känns som hennes kommentarer och "såren" jag får av dem förstör vår relation helt! Har inte bett dem om något mer än festen och hälsa välkommen på vigseln. När de gifte sig så ville de själva göra framsidan och baksidan till häftet vilket vi tyckte var helt ok. Nu ville vi göra detsamma och de tycker att vi lägger oss i! Vet inte ens om jag VILL att de ska göra hela festhäftet åt oss men fine eftersom vi har ett speciellt bildtema vill vi att det återkommer på baksidan och framsidan av häftet och någon bild i själva häftet. Thats it! Men som sagt tycker de att vi lägger oss i allt att vi inte kan släppa m.m.

Igår bad jag dem om de kunde kolla upp med några av gästerna om de verkligen kommer och om de fixat boende (tror många tar för givet att de ska bo hos en av de andra värdarna men hon bor i en två

• Svar på tråden Är det mig det är fel på????
  • Canta

Hmmm låter inte alls kul. Tycker du ska prata me dem hur du kännner.

Vårt värdpar kommer göra följande

Ta emot vilka som kommer och kolla me mat
    Hämta blommorna och lämna det i fest och kyrkan köra in om mig och lämna buketten.
    Ta hand om matebeställningen med han som äger slottet
    Välkomna gästerna
    dela ut roenblad och vigselprogram
    mm

De kommer vara oss till service hela kvällen fram tilll festen. Precis som vi till dem sen när de gifter sig....

• Goldensea

Svaret om att ni känner gästerna bättre än dem kan jag förstå. Jag tycker ändå att det är lite konstigt att de svarar så men jag kan ändå förstå vad de menar.

Jag tycker däremot att det är otroligt konstigt beteende av dem att vilja styra helt hur festprogrammet skall utformas. Det är ju ni som valt dem som värdpar och de måste ju respektera era önskemål ang vad de som värdpar ska göra.

Vi har också fått några kommentarer om att ska inte värdparet (som dessutom är tostmaster & toastmadam) göra festhäftet... men vi vill göra det själva och ser det inte alls som en självklarhet att värdparet ska göra dem.

Jag tycker nog att du ska ta ett snack med din vän och förklara varför du valde dem som värdpar och poängtera att tanken var att de skulle hjälpa er och stödja er med allt som har med bröllopet att göra men att det nu känns som att de gör tvärtom.

• Iluna

tycker du underreagerar (vet inte om de är ett riktigt ord). Jag anser att som värdpar är man nästan som brudparets slavar under 1 år. behöver bruden hjälp me nått ska dom fixa de, med ett leende på läpparna. De är dens törsta uppgiften någon akn få på ett bröllop, och e är en ära att bli tillfrågad att vara värdpar, de btyder ju att brudparet litar blint på personerna i fråga.Dom ska veta vad ni vill ha och känna er så pass mycket att ni ska kunna lämna över tec dekortionen til dem och känna er lugna.

tycker ni ska prata me dom å säga vad ni känner, nu vet ja inte hur långt ni har kvar, men om dom tycker att dom gör för mycket å inte tänker lyfta ett extra finger borde ni se om några anra kan hjälpa till!

• chamor

Hej! Tack för era kommentarer. Har skrivit ett långt mail till henne nu och försökt vara så förstående och vänlig jag bara kan Skrev bla att om de inte vill vara värdar är det ok trots att det är vår önskan. Om de inte känner att de vill genomföra detta så värderar vi vänskapen mer än att bröllopet ska slita sönder den. Usch gråter som ett barn idag!

I "våra kretsar" gör alltid värdarna festprogrammet bortsett från bordsplacering och ev beskrivning av gäster om man vill ha det så det tog de för givet att de skulle göra!

När det gäller ringningen till gästerna så är jag släkt med ena värdinnan (en som håller lägre profil). Flera av gästerna vi hade frågor kring var hennes syskon, en moster till henne m.m. och några av hennes bästa vänner därför tänkte jag att hon kunde fråga dem när hon ändå pratade med dem. Vi har en bra relation till samtliga hennes (och mina!) "släktingar" när vi väl träffas men det är inte så ofta och hörs inte mellan gångerna vi träffs (någon gång per år) och tyckte att det skulle bli "krystat" att ringa runt när man aldrig gör det annars.

Ps. 1,5 månad kvar! Kan tillägga att jag gjorde typ ALLT till deras bröllop på värdsidan... Känns lite som det var bortkastat nu bara för hon är så otillmötesgående Däremot hennes man och den andra värdinnan går det bättre med... men men.. Bara att prata ut med henne antar jag... Hade hoppats det skulle vara SÅ annorlunda bara och känner mig besviken.. Trodde folk skulle tycka det var roligt med bröllop. Mamma tycker också det är bara jobb jobb (det enda hon och svärmor ska göra är sallad och sås till huvudrätten). Jag syr dukar, gör bordsdekorationer, förätt, efterrätt och tårta m.m.

• paradisfågel

Hm.. Har jag (läs: de) missat nånting med vad de innebär att vara värdpar? Som jag har förstått de så är deras uppgift att hjälpa, och att de e en ära att bli tillfrågad att vara värd.. För mig innebär de att personen borde gladeligen hjälpa till o stötta.. De e inte någon pediestal man sätter upp dem på, utan värden förväntas göra de uppgifter man blir tilldelad efter bästa förmåga..

• chamor

Ja jag trodde det också Även om det är tungt så är det ju roligt att få hjälpa till! Förstår bara inte att hon som själv gift sig inte förstår! Ok om hon inte alls visste vad det innebar men hon har varit värd på flera bröllop innan också.. Trodde hon var en av mina absolut närmaste vänner

• paradisfågel

chamor, kanske försöker hon återuppleva sitt från när hon gifte sig? hm.. har ingen aning om varför hon reagerar som hon gör.. Men man tycker ju att hon inte borde gjort de utan borde göra sitt bästa för att skapa en minnesvärd dag för er..

Svar på tråden Är det mig det är fel på????