• Danielaa

Inte sambos innan bröllopet?

Ni som inte bor ihop me er blivnade man/fru...
    Känns de inte lite osäkert att gifta sig me någon som man aldrig fått testa "vardagslivet" me på de sätt som de blir då man bor ihop...? Ett förhållande förändras ju en hel del efter att man flyttat ihop å testas på andra sätt...?

Bara en tanke från mig som bott ihop me min sambo i ca 5 år å gifter oss om nästan 1 år.

• Svar på tråden Inte sambos innan bröllopet?
  • september22

Sen kan man ju säga som min jobbarkompis, varför ska man gifta sig om man redan bor ihop? Inget blir ju annolunda. (fast visst tycker jag att det kändes lite annolunda när vi vaknade upp dagen efter )

• Västkustbo

Är själv inte gift, förlovad sen så många år att jag knappt kan räkna dem och har inga planer på att gifta mig inom en snar framtid. Kommer ju aldrig komma upp i nått guld- eller diamantbröllop när vi redan nu trycker på de 30:io, men vi (min sambo och jag) är dock båda överens om att vi får gifta oss när/om barn kommer in i bilden. Kommer aldrig ihåg vad som skiljer, men barn till gifta är juridiskt bättre skyddade än barn till sambos. Inte så särdeles romantiskt kanske, men jag tänkte ändå lägga krutet på smekMÅNADEN snarare än bröllopet och det kommer bli romantiskt ;o).

• MissieA

Jag och min m2b bor inte tillsammans nu men hinner flytta ihop innan bröllopet som är om ca 1 år. Vi är hos varandra dygnet runt och har upplevt "vardagslivet" så det kommer inte komma som någon chock direkt när vi gifter oss, det är bara det att vi inte bor i samma lägenhet på grund av vissa saker.

Jag kan förstå dina funderingar men jag tror att många av dem som inte är sambos innan bröllopet ändå har testat på vardagslivet och vet vad som väntar dem. Sen är man tyvärr inte heller garanterad ett lyckligt äktenskap om man är sambos innan utan allt kan hända, och vem som helst för man utvecklas under hela livet.

• Ars amandi

eh vi flyttade ihop innan vi blev tillsamans, så man kan ta det den vägen me

• Sommargrönt

Bara lite nyfiken...Bestämmer ni verkligen tillsammans över båda lägenheterna ni har (som jag antar att ni har)? För oss var det verkligen skillnad när vi flyttade ihop i ny lägenhet trots att vi spenderat dygnet runt tillsammans hos varandra. Innan hade en ansvar och bestämmanderätt över sitt, så om man hjälptes åt att städa eller vilken tapet man skulle ha var inga problem. Inte för att det är problem nu heller, men vardagslivet blev inte vardagsliv innan flytten för oss...

MissieA skrev 2008-06-23 21:16:22 följande:
    Jag och min m2b bor inte tillsammans nu men hinner flytta ihop innan bröllopet som är om ca 1 år. Vi är hos varandra dygnet runt och har upplevt "vardagslivet" så det kommer inte komma som någon chock direkt när vi gifter oss, det är bara det att vi inte bor i samma lägenhet på grund av vissa saker. Jag kan förstå dina funderingar men jag tror att många av dem som inte är sambos innan bröllopet ändå har testat på vardagslivet och vet vad som väntar dem. Sen är man tyvärr inte heller garanterad ett lyckligt äktenskap om man är sambos innan utan allt kan hända, och vem som helst för man utvecklas under hela livet.
  • MissieA
    Sommargrönt skrev 2008-06-23 22:37:13 följande:
    Bara lite nyfiken...Bestämmer ni verkligen tillsammans över båda lägenheterna ni har (som jag antar att ni har)? För oss var det verkligen skillnad när vi flyttade ihop i ny lägenhet trots att vi spenderat dygnet runt tillsammans hos varandra. Innan hade en ansvar och bestämmanderätt över sitt, så om man hjälptes åt att städa eller vilken tapet man skulle ha var inga problem. Inte för att det är problem nu heller, men vardagslivet blev inte vardagsliv innan flytten för oss...
    Vi bestämmer faktiskt allt tillsammans och har dubletter av allt vi BÅDA vill ha hemma hos mig och hemma hos min m2b. Sen så hade vi jättegärna velat bo tillsammans så klart men det går tyvärr inte för tillfället. Vi har våra rutiner som vi är jättenöjda med och känner att det kommer fortsätt så med sen när vi flyttar men sen så klart blir det annorlunda när man får barn m.m. men det förändras för alla eftersom det är nytt.
  • Sommaren2008
    september22 skrev 2008-06-23 19:31:48 följande:
    Sen kan man ju säga som min jobbarkompis, varför ska man gifta sig om man redan bor ihop? Inget blir ju annolunda. (fast visst tycker jag att det kändes lite annolunda när vi vaknade upp dagen efter )
    Fast om man tänker så så kan man ju också säga: Varför gifta sig när man kan flytta ihop istället? Nä, det var en trist kommentar! Man gifter sig ju inte för att man vill att något ska bli annorlunda, inte vi iaf. Man gifter sig ju för att man vill fira sin kärlek till varandra.
  • september22
    Sommaren2008 skrev 2008-06-24 07:35:05 följande:
    Fast om man tänker så så kan man ju också säga: Varför gifta sig när man kan flytta ihop istället? Nä, det var en trist kommentar! Man gifter sig ju inte för att man vill att något ska bli annorlunda, inte vi iaf. Man gifter sig ju för att man vill fira sin kärlek till varandra.
    Fast för just henne var det en ganska viktig sak som blev tillåtet att pyssla med som de inte fick som ogifta...
  • xxs

Skulle ALDRIG kunna gifta mig med någon jag inte levt ett liv tillsammans med. Vardagsliv som någon sa. Det är ju när man flyttar ihop som allt förändras och blir allvar på riktigt, tycker jag.

Svar på tråden Inte sambos innan bröllopet?