• Anonym

23 dagars menscykel?

Hej!
    Är en tjej på 27 år. Sedan jag fick mens när jag var 12 år har jag alltid haft en menscykel på 28-30 dagar. Nu idag kom mensen på dag 23! Vad kan det bero på att menscykeln blir kort? någon som vet?

• Svar på tråden 23 dagars menscykel?
  • Lill Anna  8/7-03

Menscykeln kan rubbas av massor av anlednignar.. Stress är en vanlig orsak..

• Anonym

Hej,
    det jag har hört är att menscykeln kan bli väldigt lång av stress men den kan lika gärna bli kort alltså?

• Jennie med ie

Är man under kraftig stress kan hormonerna i kroppen rubbas och därmed också menscykeln. Åt båda hållen... Det kan t ex vara så att du denna månaden inte fått ägglossning och därmed fått en annorlunda menscykel, men det kan också vara så att du fick ägglossningen tidigare än vanligt.

Menscykeln kan också vaar kortare eller längre ibland utan att stress, sjukdom eller andra yttre omständigheter påverkat. Det är t ex fult normalt att inte ha ägglossning alla cykler och det är fullt normalt att då och då ha ev cykel i avvikande längd.

• TeaSpoon

Det kan också vara så att du har ägglossning som vanligt vid dag 12-16 men att du har fått en kort lutealfas. Alltså tiden mellan ägglossning och mensens inträde.
    Skulle den korta perioden hålla i sig kan det vara smart att ta reda på NÄR ägglossning infaller med ägglossningstest och skulle det bara vara upp till 10 dagar mellan ägglossning och mens kanske ett samtal med BM vore på sin plats.

Svar på tråden 23 dagars menscykel?