• gusjma

Vatten över huvudet? (Göra egen bukett)

Var hemma hos mina föräldrar i helgen och pratade, som alltid, en hel del bröllop...

När jag berättade för mamma att jag hade tänkt att bara beställa obundna rosor och själv göra buketter, corsage och bordsdekorationer tittade hon på mig som om jag blivit galen och tappat allt vett och sans... Och det fick mig att börja tänka, har jag tagit mig vatten över huvudet?!?!

Jag har ägnat en massa tid till att surfa runt och hitta den sortens rosor jag vill ha. Buketterna skall bara bestå av rosor och eventuellt lite grönt (men eftersom vi i princip bor i en skog ser jag itne att det kommer bli något problem!). Jag har tänkt göra en brudbukett, två mindre tärnbuketter, två ännu lite mindre näbbuketter och en enkel corsage till brudgummen. Dessutom tänkte jag göra enkla bordsdekorationer genom att stoppa oasis i små (typ crème brulée)skålar och sätta i rosor.

Planen är att hämta ut blommorna på torsdagen (gifter mig på lördagen) och göra så mycket som möjligt redan då. Vi har en stor "gå in" kyl så det finns gott om plats för buketter och dekorationer att stå där.

Jag har tänkt att beställa rosor och göra en provbukett för att se hur svårt det är. Men buketterna skall vara i princip så enkla de kan blir. Rund, mindre bukett utan minsta häng...

Vad tror ni? Uppmuntra mig att fortsätta med planen eller få mig att inse att det inte är värt det...

Jag har semester två veckor innan bröllopet, så tid finns att göra annat.

Och om ni vill se bilder på rosorna jag hitintills är inne på så finns det i galleriet!

• Svar på tråden Vatten över huvudet? (Göra egen bukett)
  • EnaOline

jag ska göra buketten själv, har gjort en provbukett, det gick lätt som plätt, för mig i a f..

• gusjma

Tänker du hinna göra den kvällen innan då? Skall du även göra tärnbuketter och corsager?

• tonårsmorsa

När min syster gifte sig gjorde jag och mamma alla bordsdekorationer dagen innan. Vi hade plockat blommor och blad i skogen. Sen hade vi glitterspray som vi använde på några av bladen. Använde oasis att stoppa blommorna i. Hörde på bröllopet gäster som sa att blommorna måste ha kostat massor . Så visst går det att fixa själv, men det är mycket jobb och bra om du har någon som hjälper dig.

• gusjma

Hjälp finns med all säkerhet. Broderns flickvän, mamma, mina systrar (om inte den ena är i botten av en pubertetssvängning) och bästa vännen tror jag alla kommer finnas i närheten för att hjälpa till!

• m m

Kör på!! Klart du fixar det! Bara känslan efteråt när du vet att du gjort allt det fina själv kommer väga upp ev svårigheter under vägen om det ens blir några. Lycka till!

• Catalina

Jag har provbundit min brudbukett...det var lätt o det gick fort.....tänk hur du vill ha din bukett....form,blomsorter mm...gör en provbindning.....lättast att binda blommor med är floristtejp....jag använde blomtråd o det var lite svårare.....jag binder min,tärnans o corsagerna dagen innan bröllopet o lägger dom i plastpåsar som har förslutits väl i kylen över natten...dagen efter så sprayar jag dom med hårspray så dom håller längre.....du kommer att klara det o du kommer få mycket komplimanger för dina buketter.....önskar dig lycka till

• 26maj2007

i mitt bildgalleri kan du se bukketen och bordsdekorationer jag gjorde på min kompis bröllop. jag gjorde allt dagen innan de gifte sig.

det är en rund handbunden bukett med strån som korsar över buketten.

Var inte så svår att göra.

www.brollopstorget.se/hem/26maj2007/galleri.php

• gusjma

Jag tror inte heller att det är särskilt svårt. Inte med de enkla buketter jag har i huvudet.

Det är snarare stressen och tidspressen jag är orolig för. Men med tanke på att jag har två hela vecko! med bara bröllopsbestyr innan så måste ju det allra mesta gå att klara av innan om jag måste lägga en heldag på blommor! Sen skall det blir riktigt roligt också... Det känns som en sån sak som inte GÅR att göra fult. Rosor är ju fina. Och binder man ihop 15 st så kan det ju inte fel?!

• swordfish

klart du ska göra som du planerat! gör dem på torsdagen som du tänkt, och ha i din kyl!
    jag tänkte oxå göra min själv, men blev sedan lite småsnål också, för jag kände att jag får köpa mycket mer blommor om jag ska göra själv, eftersom man inte vet hur mycket som går åt. Men det hade ju varit roligare och kännt att man gjort den själv! Men jag jobbar också hela veckan innan så det finns inte tid!

Svar på tråden Vatten över huvudet? (Göra egen bukett)