• Therece

Hjälp snälla....!

Jag o min m2b har ett tämligen litet bröllop, vi har 2 tärnor, mina systrar, men ingen bestman.

Min sambo är inte den jättegrabbiga typen, har ett fåtal nära vänner men har väl ändå lite grabbighet i sig om ni förstår...

Personligen är nite möhippa det viktigaste men får känslan att han känner sig misslyckad om det inte blir svensexa även om han säger att "det viktigaste är att jag får gifta mig med dig".
    De flesta vännerna på bröllopet är mina kompisar med resp, där är ju ett par av hans vänner men tror inte de känner att det ligger på dem att fixa svensexa. Vad ska man göra? SKA man göra ngt? Jag föreslog att han o kompisen kunde gå ut o käka, kolla fotboll o ta några öl, en helkväll som man inte är bortskämd med med småbarn o det tyckte han lät helt ok. Men tycker ni jag ska hinta till några av hans vänner? Känns lite dumt att trycka på...sånt ska ju komma spontant o inte påtvingas tycker jag.

Någon annan med samma problem??

Tack på förhand..behöver råd!!!

• Svar på tråden Hjälp snälla....!
  • Fröken Larsson

Jag, eller vi ska jag väl säga, hade precis samma problem - jag var jätteorolig eftersom jag anade utifrån min kontakt med hans vänner att ingen skulle ta tag i att fixa en svensexa till min man. Marskalken hade ju huvudansvaret så till sist mailade jag honom och frågade lite diskret om han hade tänkt fixa något...? Inget svar (fick höra senare att han fått utskällning av rätt många vänner som hade väntat på att han skulle styra upp något). Efter detta, några veckor innan bröllopet, så mailade jag till Kristofers närmaste vänner och föreslog att de skulle komma till stan dagen innan bröllopet för att kunna hitta på något trevligt tillsammans med Kristofer (jag hade pratat med honom innan och han tyckte att middag + utgång på kvällen lät helt okej). De tackade ja allesammans och det blev en mycket lyckad kväll.

Jag tycker personligen att det är jättetrist att ingen kunde arrangera något på eget initiativ, men det verkade mest handla om att folk hade svårt att få tummen ur snarare än att de inte ville, för alla var ju jättepå när jag väl hade givit lite förslag. Så jag tycker att visst, helst vill man ju att de ska fixa nåt på egen hand, men om det inte funkar så tycker jag det är helt okej att hinta till hans vänner.

• Originalrosen

Du, inte lätt situation. Jag hade en liknande sits.

Du ska nog inte ligga bakom något men kanske kan plantera ett frö hos någon av vännerna om du stöter på dem. Du kan inte bara ringa upp och snacka svensexa - eller kan du det? Beror på vilken relation du har till dem.

I vårt fall slutade det med att det varken blev svensexa eller möhippa. Trist utfall, faktiskt.

Tänk dig in i hur det skulle vara om det inte blir en svensexa så får du nog svaret på vad du ska göra nu. Om du känner att han är okej med det, då behöver du inte agera. Om du känner att han inte är okej med det, då bör du agera.

• Therece

Tack ni, vilka kloka svar! Jo ungefär så har tankarna gått..

Tror absolut han överlever utan men visst känner han ett sting av misslyckande vilket värker i mitt hjärta. Tror isf jag ringer hans närmaste vän o föreslår att de har en helkväll ihop, hans vän kan ju kontakta lite andra vänner som kan hänga på om de vill..?! Annars kan väl de två ha en trevlig grabbkväll någon vecka, eller samma vecka, som bröllopet? Och det kan ju faktiskt vara en överraskning för min m2b, det hade ju varit kul!

Fler tips eller erfarenheter av någon som varit i liknande situation mottages gärna!

• angelsson

Jag bad en av mina bästa killkompisar som nu också känner min m2b att fixa en svensexa eftersom ingen av m2b's vänner själv skulle ta initiativet och han sa "självklart!" och ringde runt och på lördag är det dags. De blir inte så många men nu får han festa i alla fall, tror han blir glad. Jag tycker du ska prata med någon du tror kan ordna något! Hellre en glad m2b än en besviken en...?!

• Therece

Funderar på o ringa en av hans närmsta vänner som iofs varken har råd eller kanske förmåga att ordna en svensexa. Eller pratar jag med mina bröder.. Är lie rädd oxå att min m2b ska känna sig misslyckad att jag haft en finger med i spelet..fast det får man ju knipa om.

Funderar på gokart (stavas det så?) o sen middag o sen en allsvensk fotbollsmatch på stadion....hur låter det? Lite lagom tror jag..

• Therece

Är det väldigt udda att bruden planerar sin m2b:s svensexa????

• PL080802

Hej Therece, jag skulle, precis som du, helt klart försöka se till att det ordnas nåt och sedan inte yppa något om att du hade ett finger med i spelet. Lycka till!

• Therece

Ska prata med bror min ikväll, han får sedan en lista med alla namn o tel nr.

Ska man ringa ALLA killar på listan? Även de som är resp till några av min kompisar som min m2b bara träffat 1 ggr?? Vet ni det?

Hur som helst, har kollat ut en fotbollsmatch 1½ vecka innan bröllopet, en söndag då även svensexan får bli. Ev gokart, ut o äta o sen fotboll. Tror det blir bra. Ska nog inte blanda mig så mkt, ger idéerna till brorsan sen får han ta vid.

Tack för er hjälp.

Och japp, knystar inget om min medverkan!!

• Paeonia

Jag tycker också det är svårt om alla grabbar på listan ska bjudas.....

Min brosa var på mig om vilka som vi bjudit och vilka de inte får missa när de fixar svensexa till min sambo.

Det finns ju många som tex. min kusins man som min sambo inte har så mycket umgänge eller gemenskap med samt min kollegas man......

Svar på tråden Hjälp snälla....!