• Aprilbrud

Bara axlar som gäst

Är bjuden på bröllop där klädkoden är kavaj. Läste i Amelia brud att man som kvinna då ej får ha bara axlar. Stämmer detta? Eller är det bara att man inte får har bara axlar i kyrkan? Fick lite panik då min klänning jag har köpt till bröllopet är med tunna axelband.

/ förvirrad!!

• Svar på tråden Bara axlar som gäst
  • Bruja del Verano

En klänning med helt bara axlar anses nog vara "för festligt" och ha för hög finhetsgrad till klädkoden kavaj. Sedan är det ju inte så lämpligt att ha bara axlar i kyrkan.

Du skriver att din klänning har smala axelband och då tycker jag att den skulle funka för kavajbröllop (beror ju i o f s på hur den ser ut i övrigt också), men om jag vore du skulle jag komplettera klänningen med en kavaj eller en sjal för att ha i kyrkan.

/Bruja

• Peters Ina

Etiketten säger att man inte ska ha bara axlar i kyrkan. Detta gäller alla inklusive brud vad jag förstått. Köp en snygg sjal att ha runt axlarna om du känner dig osäker.

• Bruja del Verano

De där smileysarna har sig en förmåga att ta sig in överallt...

• Disa

Det är ju inte så noga längre med hur klänningar ser ut. Många har bara axlar i kyrkan. Egentligen ska man ju inte heller ha lång klänning vid klädkod kavaj (som gäst). Ta en sjal över om det känns bart. Så länge man är finklädd duger det mesta...

• marian

Sätter man kommatecknet efter parentesen ), blir det ingen smiley. Det är också det korrekta förfaringssättet. ;)

• KCsMama

Jag hade faktiskt aldrig hört talas om att inte ens bruden bör vara baraxlad! Jag tycker det är jätte många som ska ha baraxlad, inkl jag.
    Bör jag då komplettera med slöja/sjal eller hur gör man?
    Kramar//Lite förvirrad Jennie :)

• Meya

Va.....? Får bruden inte ha bara axlar? Varför sa inte expediten det? Måste jag ha sjal då!!!? Eller räcker det med en släja som täcker lite av axlarna?

• Disa

Många brudar har bara axlar i kyrakn, men det kan ju vara läge att höra med prästen. Tycker han det är ok får väl gästerna (även konservativa moster Agda) acceptera det.

• Bruja del Verano

Till Marian!

Jo, det vet jag med, men de lyder inte ändå... Man brukar kunna se smileysar smyga sig in på de mest bisarra ställen i inlägg här på BT och jag tror nog mer att det beror på en bugg än att alla kommaterar felaktigt.

/Bruja

• emy

Enligt etikett/tradition ska INGEN ha bara axlar i kyrkan, men som brudmodet ser ut i dag är det uppenbart att regeln måste vara föråldrad. Har sett både tärnor och gäster baraxlade, dessutom. Om man känner sig osäker kan man ju prata med ex. pastorsexp. i den kyrka man ska gifta sig.

• after eight

Förra gången jag var gäst på ett bröllop hade jag en klänning med smala axelband. I kyrkan hade jag en sjal över axlarna (som för övrigt var klarröd ) och på festen var jag utan sjal.

Svar på tråden Bara axlar som gäst