• annroger

Snälla hjälp...

Skulle verkligen behöva hjälp...

Vet någon vad som gäller med underhåll (Vad ingår)???

Min son har precis fått beskedet att han har ADHD, och jag köper medecin till honom.. Och så har han varit och tagit en spruta...

Hans pappa vägrar betala hälften av detta??

Någon som vet vad som gäller???

• Svar på tråden Snälla hjälp...
  • Sosofofia

Nu är ju inte jag någon expert men jag tror nog att pappans "skyldighet" är att betala underhållet, sen är det nog upp till hans "goda vilja" om han betalar mer.
    Tyvärr men så har jag fattat det iaf...

• Stockholm09

Har ni delad vårdnad delar ni ju ansvar. Är han umgängesföräldrar ska han stå för det han kostar då denne besöker sin far.

Ta det med försäkringskassan eller med familjerätten om ni redan finns där ;)

• Stockholm09

Själva underhållet är ju en fast summa per månad. Antingen bestämd mellan båda parterna eller 1273 kr fast från FK. I övrigt får man försörja barnet själv och den andre behöver inte göra ett skit. Sambon fick slåss med sitt x för att få hjälp att lösa ut dotterns mediciner när hon blev sjuk för min sambo inte hade råd. Men nu slipper vi honom :)

• annroger

Stockholm09...

Jag vet hur det är... Får 1273 kr från honom inget mer... Håller på och tjafsar med honom att han ska vara med och betala hälften på hans som medeciner. Men han tjatar bara om underhållet...

Tycker att det är konstigt att detta ska ingå i underhållet...

Ska kolla upp med Försäkringkassan annars får jag ringa familjerätten...

Tack för tippsen

• Stockholm09

Enligt dem anser de att det ska täcka normalbehovet hos ett barn och är det så att han kommer ha massa dyra mediciner mm tycker jag du ska kontakta FK och se hur man kan göra men vill du ha mer kommer du få slåss i rätten. Så då kommer de väga era inkomster mot varandra etc :(

• annroger

Fy det låter inte så roligt... Var inne på föräldrabalken och tittade, men hittade inget spesifikt. Det vore intresant att veta vad som spesefikt ska ingå i underhållet.

• Therii

såsom ja har fattat det så ska den andre föräldern bidra till sjukhusräkninga medecin å liknande förutom underhållet.

har du sämre ställt än ditt barns far så kan du gå via rätten och få extra underhåll till ditt barn med det behöver inte va i kontanter utan at han tex betalar för nån hobby eller cykel eller dylikt.

det ska finnas en broshyr man kan beställa från försäkringskassan.
    fick leta lite innan ja hittade vart man kunde beställa den.
    där står det msta samt hur man räknar ut om det finns möjlighet till mer underhåll.

har ditt ex fler barn är han kyldig att alla barnen lever på lika standard.

i underhållet det på 1273 kr ingår inte dyrare medeciner å läkarkostnader eller speciella behov.
    sen kan du eligt LSS lagen få hjälp med ett barn med funktionshinder även socialen oh försäkringskassan du kan söka vårdbidrag m.m samt söa för merkostnader som tex extra slitage på kläder m.m

min dotter fick nyss diagnosen aspergers så ja håller på å läser och letar mycket kring detta.

• annroger

Tack snälla.. Då vet jag vad jag ska säga till honom när han kommer och hämtar sin son i dag..

Ska leta upp infobladet på Försäkringskassan...

Lycka till med din dotter...

• 090208

Suck... Lat sonen flytta in hos pappa ett halvar och betala ditt ex 1273 kr i manaden. Sen kommer han gnalla om att det ju ar for lite. For visst betalar du mer an sa for sonen varje manad. Dumt tycker jag, det ar ju jattelite!!

• annroger

Ja jag förstår inte vad han gnäller för. Det är inte så mycket jag begär ut av honom..

Han vägrar fortfarande att ge mig halva summan av medecinerna.

När jag gav honom pappret där man räknar ut underhållet frågade han varför han skulle fylla i detta.. Jag blir sååå trött på honom...

Det gäller Hans son och inget annat....

Svar på tråden Snälla hjälp...