• Aleta

Annat löst folk - hur ska jag beskriva dem?

Jag sitter och knåpar med festhäftet och tänkte göra en lite annorlunda gästpresentation, men nu har jag kört fast.

Tanken var att lista gästerna under olika rubriker efter hur man känner/är släkt med brudparet. T ex: Studiekompisar, hästkompisar, kusiner, syskon, mammor, jobbarkompisar osv.
    Allas små barn har jag listat som "Nästa generation".

Jag har lyckats få med nästan alla utom några respektive. Jag tänkte att de vi aldrig hade träffat förut kunde stå under kategorin "Nya vänner". Tror ni att de tar illa upp då?

Alla ni påhittiga där ute, vad ska jag skriva in de övriga under så att de känner sig välkomna och omtyckta?
    (Inte ALF som någon här på BT föreslog i någon annan tråd, tror inte det går hem .)
    Det är t ex några tjejkompisars män som jag bara känner genom dem. ELler några jobbarkompisars fruar som man har träffat på lite fester ett par gånger t ex.

Några förslag?

• Svar på tråden Annat löst folk - hur ska jag beskriva dem?
  • 20080802

"Nya vänner" låter jättebra tycker jag. Kul idé men hur gör ni med de respektive som ni HAR träffat förut?? De är ju knappast nya vänner och inte heller kusiner/studiekamrater etc.

• Aleta

Det är just det som är problemet...
    Jag behöver förslag på några roliga, bra rubriker att skriva in dem under.
    Vi känner ju varandra via någon annan, men det är ju inte så kul att skriva.
    Och att pbara skriva respektive är ju inte så kul, då känner de sig ju bara som bihang. Om jag inte kommer på något såfår jag skippa hela idén. Synd, för jag har redan kommit på 32 kategorier (gästerna kan finnas i flera olika).

• paradisfågel

Bekanta till de ni har träffat och nya bekanta till de ni inte har träffat?

• Aleta

Tack, fast bekanta känns lite avståndstagande, skulle gärna vilja ha något "varmare" på något sätt så att de inte känner sig som bihang.

De vi inte har träffat får vara "Nya vänner" tänkte jag.

• paradisfågel

Men varför inte skriva vänner till de som ni har träffat då? Förstår att du inte vill att de ska känna sig utanför..

• Aleta

Jag tänkte att hela vitsen var att ha rubriker på hur de har en relation till oss.
    Bara "vänner" låter lite tråkigt, skulle vara kul om det var lite roligt och samtidigt familjärt. Vi känner ju dessa personer väl, fast bara via någon annan....nu fick jag en idé!
    Festvänner, hur låter det?

• 20080802

Festvänner är väl bra om det är just sådana ni brukar festa med. Vad sägs om "vänners vänner" om de som "bara" är respektive?

• 20080802

...eller "näras kära" som syftning på "nära och kära"?

• Aleta

Näras kära var inte dumt! Tackar, det täcker in några av dem bra.

Problemet är de som är lite mer än "bara respektive".

• 20080802

"numera även våra vänner"
    "vänner vi fått"
    ??

• Aleta

Ja, inte tokigt. Vad bra med lite idésprutor!

Svar på tråden Annat löst folk - hur ska jag beskriva dem?