• dragonesse

Vitt vin på Calles?

Vi ska ner till Tyskland på onsdag och handla alkohol inför bröllopet. Vad rekommenderar ni för vin? Jag gillar bara söta vita viner, men vi är ute efter något som alla kan dricka, och då har jag ingen aning. Det får inte vara för torrt heller. Tacksam för förslag!

• Svar på tråden Vitt vin på Calles?
  • lillfraggel1

Jag var och handlade vin på calles för 2 veckor sedan. Gillar mest söta men det funkar ju inte riktigt till förrätten. Men JP gick i alla fall fet bort så vi valde castillo de gredos till förrättten sedan köpte vi några sötare till baren som dreams + chapell hill. (Sötare som även mamma kan dricka

• dragonesse

JP, trodde det bara fanns till rött? Tänkte nog köpa JP som rödvin.

• dragonesse

Nån mer som kan tipsa om vitt vin?

• Princess Nightingale

Amadeus (vita) ar det enda vin jag kan dricka. Det ar populart i min familj och bekantskap. Samt att dem har den pa flaska och BiB pa Calles

• Julibrud 08

Vi köpte Stella Isabella.

• SaraAngelica

Vi har också handlat i tyskland och vi köpte J.P i både rött och vitt eftersom det var enklast så. De flesta vi känner har godkännt J.P.vinerna men vi valde J.P Merlot som rött, det finns inte att köpa på systemet och kan vara en kul "nyhet" som många inte provat.

• lillfraggel1

Vi köpte JP i rött och vitt förra gången när vi var i Tyskland. Innan vi drack av det så hade vi bestämt oss för att köpa det till vårt bröllop men det var på tok för strävt för vår smak. Så vi fick ändra våra planer.

Jag vill ha ett mjukt och lent vin som man ej blir blå om tänderna av så därför valde vi chill out som rött (Samma pris som JP). Det vita JP vinet var ganska surt men smaken är olika. Vårt kompis par köpte JP i vitt och rött till sitt bröllop för det var det vinet som deras föräldrar tyckte att de skulle köpa.

Som tur är så kan man provsmaka en hel del i Tyskland.

• SaraAngelica

Jag läste recensionerna om Chill Out på vinprovarnas hemsida och det hade fått jättelågt betyg. Vågade därför inte köpa Chill Out. Kanske man ska tänka om och köpa lite av båda sorterna? Chill Out vinerna hade t o m ett bättre pris än JP.

• Anja 19 juli 2008

Min m2b åkte till tyskland (burg) med sina två vinkännande systrar och de åkte till fleggaard först (butik där) där man får provsmaka vinerna och mousserande osv.

De föll för ett vitt vin som heter Lindemans Cazzara nånting...
    Lindemans viner ska vara goda har jag förstått.

Rött vin blev det Jacob´s Creek Shiraz Cabernet, oxå jättegott. Viktigast är ju dock att det passar maten. Konichiwa girl här inne är helt otrolig på viner o kan säkert rekommendera dig nåt.

Finns en hel tråd här som handlar om hur man väljer vin till sin mat. Ska leta upp den åt dig

• dragonesse

Tack för tipsen! Give me more! Vi ska förresten ha buffé, så det är rött eller vitt vin efter tycke och smak... kan ju kanske vara bra att veta!

• Anja 19 juli 2008

Jacob´s creek shiraz cabernet är ju så gott! Konichiwa girl tipsade mig faktiskt om det.

Hon har tipsat om massor av både vita o röda viner till olika sorters bufféer i den tråd jag länkade till

Svar på tråden Vitt vin på Calles?