• swordfish

Förslag på enkel kaka till kaffet?

Vi har öppethus på kvällen med tapasbuffé.
    Funderar vad vi ska ha till kaffet framåt kvällen.
    Tårta blir det inte. Vill ha något smidigt... utan
    att äta med sked och tallrik.
    Jag har funderat på t.ex kladdkakemuffins? Eller en
    hederlig kaka som Kärleks-mums!
    Min blivande kom med ett roligt tips, att göra kärleksmums
    i långpanna, men sedan trycka ut kakan i hjärtan med en
    pepparkaksform. Kanske man kan garnera med några typ rosa
    hjärtan som finns...
    Någon som har en annan smidig idé? som helst går att göra
    en vecka innan och frysa in.

• Svar på tråden Förslag på enkel kaka till kaffet?
  • Sara W

Kärleksmums är väl en jättebra idé. De går ju att göra festliga på olika sätt och att göra dem hjärtformade låter kanon. Jag hade valt en festligare glasyr på en god mörk choklad, ev med lite smör i och sedan tryckt fast en jordgubbshalva ovanpå innan chokladen stelnat. Blir faktiskt mindre kladdigt än den vanliga glasyren och känns påkostat. Då fryser du in dem odekorerade och penslar på chokladen t ex kvällen innan bröllopet.

• pluggisen

Vi ska bjuda på chokladbiskvier till kaffet istället för dessert, tyckte det var lyxigt, men enkelt och väldigt väldigt gottgott..........

Om man vill kan man smaksätta smörkrämen med någon likör så blir dom lite festligare och garnera med små sockerhjärtan som finns i butiken.....

Går att göra långt i förväg och är frysbara, blir bara bättre om de fryses, då aromen stannar kvar......

Lycka Till

• sowa65

Blå jungfruns muffins - fantastiskt goda

Ingredienser
    175 g smör
    100 g mörk blockchoklad (variera i oändlighet med coklad med mintsmak / apelsinsamk/ ljus eller mörkchoklad / dajm etc...)
    2 ägg
    2½ dl socker
    1 tsk vanilj
    1 krm salt
    ( 100 g hackade hasselnötter om man vill , blir gott utan också)
    1½ dl vetemjöl

Gör så här
    Smält smör och choklad på svag värme i en kastrull. Ta av panna och blanda i resten.

Fyll muffinsformar av aluminium tll 3/4

Grädda 10 minuter i 200 gr värme i mitten av ugnen. Servera i formarna med en klick grädde + ev något bär på toppen!!! MUUUMS!!!

Svar på tråden Förslag på enkel kaka till kaffet?