• Brunett08

Kan man gifta sig borgerligt och sen i kyrkan?

Jag och sambon funderar på att gifta oss nu i sommar, borgerligt. Det känns tryggt iomed att man har barn osv.

MEN, nångång i framtiden så vill jag ju ha ett "riktigt" bröllop.

Kan man gifta sig i kyrkan då? Alltså det blir ju bara själva ceremonin då.

• Svar på tråden Kan man gifta sig borgerligt och sen i kyrkan?
  • AnnaochHenrik

Nej, gifta er kan ni bara göra en gång.
    Däremot kan man ha en välsignelseceremoni i kyrkan, där den borgerliga vigseln välsignas... Men man och hustru är ni ju redan, alltså kan inte prästen viga er.

Vi har ett "riktigt" brllop "trots" att vi gifter oss borgerligt vi

• Brunett08

Jaa det var det jag menade, fattar ju att vi redan är gifta

Men har man alltså tillåtelse att ha en slags ceremoni i kyrkan också då?

Är det nån här som har gjort de?

• patti87

kom till tyskland och gör det :)

• patti87

här i Tyskland måste man vara gift borgeligt först innan man ens får gifta sig i kyrkan...:)

• Aleta

Absolut!
    Det är tydligen inte alls ovanligt med en välsignelseceremoni i kyrkan om man har gift sig borgerligt tidigare.

Faktum är att det t o m diskuteras inom Svenska kyrkan att alltid ha det så, dvs att vigselrättten för prästerna tas bort.

• Duchess

Men man får väl inte gifta sig två gånger i Tyskland heller?

patti87 skrev 2008-06-15 13:04:15 följande:
    här i Tyskland måste man vara gift borgeligt först innan man ens får gifta sig i kyrkan...:)
  • Brunett08

Tack för svaren :) Låter som man kan det iaf då!!

Någon här som faktiskt har gjort det?

• patti87

alltså som jag skrev innan, i Tyskland ska man vara gift borgeligt ifall man vill gifta sig i kyrkan. Man kan ju bara gifta sig borgeligt såklart. Men man kan inte bara gifta sig i Kyrkan utan att ha gift sig borgeligt. Hoppas att du förstår nu:)

Många väljer här i Tykland att först gifta sig borgeligt och senare kyrkligt, men för det mesta gör man detta samma dag, först borgerlig vigsel och sen kyrklig samma dag.

• patti87

alltså det jag fösöker och säga att u Tyskland väljer många och gifta sig borgeligt, och några månader senare gifter dom sig kyrkligt...

• Fjosok

Egentligen helt rätt att ha det så, då skulle vigselrätten inte ligga hos samfunden utan hos staten och varje samfund ha rätt till att välsigna dom man vill.

Tycker jag iaf

• Duchess

Men om jag förstått saken rätt så är Tyskland ett av de länder där alla vigslar är borgerliga, och sedan kan man få en kyrklig välsignelse?

Det låter ju jättemärkligt om Tyskland skulle vara det enda land där man kan gifta sig två gånger med samma person (om man nu inte skiljer sig däremellan).

patti87 skrev 2008-06-15 18:01:27 följande:
    alltså som jag skrev innan, i Tyskland ska man vara gift borgeligt ifall man vill gifta sig i kyrkan. Man kan ju bara gifta sig borgeligt såklart. Men man kan inte bara gifta sig i Kyrkan utan att ha gift sig borgeligt. Hoppas att du förstår nu:)Många väljer här i Tykland att först gifta sig borgeligt och senare kyrkligt, men för det mesta gör man detta samma dag, först borgerlig vigsel och sen kyrklig samma dag.
Svar på tråden Kan man gifta sig borgerligt och sen i kyrkan?