• kassandra

färga kläder

hejsan har ni någon gång färgat kläder ?
    Jag undrar ska man våga göra det i sin vanliga tvättmaskin eller går det på annat sätt?Jag ska färga en klänning blå.

• Svar på tråden färga kläder
  • Ars amandi

om du gör det i tvättmaskinen så se till att köra den tom ett par ggr efter, med tvättmedel

• kassandra

ska man verkligen hälla färgen( flyttande )och sedan saltet i trumman rinner det ej ut då?

• Silva79

Kolla så att inte sömmar och dyl är syntetiska!!!

• Lina_K

Du häller direkt i trumman. Som sagt, kolla att inte sömmarna är syntetiska för i så fall blir klänningen blå men sömmarna har samma färg som de har nu och det blir inte så fint...

• kassandra

Tack på er för hjälpen ! Har tvättstugan på onsdag spännande!
    Tänkte ge klänningen till min brudtärnan (heter det så)så hon får en fin klänning men den var ivory så jag färgar den i hennes favorit färg hoppas det blir bra.

• Lina_K

Oj, det brukar vara förbjudet att färga i tvättstuga aftersom färgen går direkt i trumman. OM du ändå färgar i tvättstugan måste du tvätta några tomma maskiner så att all färg försvinner. Det är rätt viktigt att du gör det.

• kassandra

Är det förbjudet att färga kläder i tvättstugan?!

• Lina_K

Japp, eftersom du häller färg i trumman riskerar du ju att färga andras kläder!

Jag vet inte om de här är en generell regel men jag har aldrig bott i vare sig hyreshus eller bostadsrätt där värden tillåtit färgning i gemensamma tvättstugan.

• Sebastiána

Finns det någonstans där man kan lämna in klänningar för omfärgning? Tänkte ev färga min brudklänning i någon snygg färg efter bröllopet så att jag kan ha den som balklänning.

/S

• kassandra

Äh vi får väl gå till baka i tiden och koka ute över öppen eld på gården i en storgryta! hihihi:)Nej jag bor ej i lägenhet jag bor i hus ska låna tvättsugan i min vänninas hus dom har engrov tvätt maskin.

• kassandra

jag har inte hunnit färga ännu vill göradet när barnen sover .

• m m

Vanlig textilfärg går bra att köra i tvättmaskinen har gjort det med mörka färger, inget som fastnat kvar i maskinen och färgat av sig vidare.

• kassandra

m m stämmer det att man ej förstör maskinen?
    Lina_k sa ju att man förstör maskinen när
    man häler färg och salt i trumman direkt.Tja man blir lite förvirrad.........

• kassandra

Jaha nu är den färgad underbar färg men allt vart ej blått ........Och maskinen mår bra !

Svar på tråden färga kläder